Måste man ha glas på framlycktorna?

motlas
10 mars 2023 · 25 Inlägg

Körde in en kundvagn i min bil när min kompis provkörde och då gick glaset på framlyktan.
Han lyser fortfarande så jag är inte riktigt pigg på att göra något åt det.
Hittar dock inget om lagstiftning gällande om man måste ha glas på framlyktorna, lät ännu jobbigare att få böter för det....

krambriw
10 mars 2023 · 430 Inlägg

Om glaset gick sönder och det finns vassa kanter, ja då måste du åtgärda det eftersom det kan ge allvarligare personskador om du skulle råka köra på någon eller någon går emot, ett barn tex. En annan anledning kan vara att det gör att ljuset reflekteras fel och kan blända andra och då torskar du på det

Är det bara en spricka och allt glas sitter kvar som det ska, då kan du nog strunta i det ett tag men du kommer snart att få kondens inne i lamphuset och då kan det bli sämre lyse när du mest behöver det och på sikt ärgar reflektorn

Kolla på bildelsdatabasen så kanske det finns att köpa någon begagnad. På en del bilar är det lite jobbigt att byta själv. Jag har gjort det på en Audi A3 en gång och det var väldigt mycket som behövde lossas, antagligen för att dom inte ska gå att stjäla allt för enkelt. Kan ju vara enklare på din bil?

Lycka till

Mossan1
10 mars 2023 · 2 832 Inlägg

Du kommer åtminstone få ett oerhört dåligt ljus vid nederbörd och extemt kortlivad glödlampa och reflektor.

Ev är ljusbilden påverkad också.
Beror lite på vad det är för strålkastare.

Utan att veta så tvivlar jag starkt på att det är tillåtet. Jag kan inte se rimligheten i att det skulle vara tillåtet med tanke på hur det påverkar den.
Bara blästrat/slitet glas påverkar ljusbilden negativt. Full av skit.... Ja då lyser den knappt alls på vägen.

Har du bara inte lust att fixa ska du låta bilen stå tills lusten faller på.
Argumentet håller inte.

Har du verkligen inte råd kan jag ha sympatier om transportalternativ saknas. Tex boende utanför stad.

Edit:
Är det å andra sidan bara ett litet litet hål i glaset går det väl att täta med något så länge.  Ovan baseras på helt kraschat glas och öppen reflektor.

Senast redigerat av Mossan1 (10 mars 2023)

uhlin
10 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Du kommer ju få full reflektor i skit för det första. Vad är det för bil? Böter lär du få om polisen ser det, och ingen ide och säga att det precis hänt, det kommer synas.

Kommer du i en flygande besiktning lär du få böter på det, samt att du får besiktningsföreläggande och betala besiktningen.  Skaffa en begagnad strålkastare och sätt i. Bäst för både dig och dina medtrafikanter.

Har man en bil har man ansvar och hålla den i trafikdugligt skick.

granadadr
10 mars 2023 · 7 293 Inlägg

för det första beror allt på vad för lysanordning du har,,  1 har du xenon så är ljusbilden inbyggd i projektorn, den har eget glas som ej påverkas av att du förlorat yttre skyddsglaset,, självklart kommer du få in fukt som kommer skada belysningen och elektroniken i lampan med tiden, 

vassa kanter är absolut ajabaja  kör så lite som möjligt med det,,
har du en sk öppen reflektor så kommer det SPOLA in skit å vatten,, så det är inte bra på något vis,

finns öppna refletrorer med ljusbilden i reflektorn och i glaset,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 mars 2023 · 13 749 Inlägg

jag har fått ombes på ett stenskott i glaset  polisen gjorde flygande på en gammal 745:A jag hade.   hade haft bilen i mindre än 2dagar jag hade det nya lyktglaset i bilen men det spelade ingen roll för det var totalt livsfarligt att åka så.. hela glaset var fortfarande på plats=)
e-märkningen av lyset är ju bara giltigt om det är helt.   fick även på avgasystemet som läckte lite.. som tack för dom 2orna så gjorde jag så bilen lät mer än dubbelt så mycket men det läckte inte så då var det slut snackat.. glaset bytte jag samma dag då jag var påväg till garaget för att fixa det =/

Senast redigerat av Growe (10 mars 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
10 mars 2023 · 4 028 Inlägg

hade en gammal Fiesta som glaset på ena stråkastaren hade ramlat bort på, körde vidare då den var besiktigad ett bra tag till

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2023 · 17 505 Inlägg

i glasen sitter ju lite "vinklar" som gör att ljuset tillåts gå upp lite åt mot väggrenen. Utan glas och lite mysigt med vatten på reflektorn kan det nog blända rätt bra.

Dessutom är väl en bil utan glas på ena sidan en riktig snutmagnet... "Jaha, och hur var det här då?" big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
10 mars 2023 · 4 028 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Dessutom är väl en bil utan glas på ena sidan en riktig snutmagnet... "Jaha, och hur var det här då?" big_smile

big_smile  he he he, jo jag blev stoppad med denna bil mer än 1 gång.  om jag inte minns fel så saknades röret bakom ljud-dämparen eller liknande, men dom såg nog inte stråkastaren, men deras kommentar var "kanske dags att byta bil "  big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
10 mars 2023 · 7 249 Inlägg

Att det är olämpligt och kriminellt att en strålkastare är utan glas har du redan fått höra ovan i tråden.

Glaset fungerar även som en lins som har olika ljusbrytande funktioner.
Om du tittar på (det hela) glaset så ser du att "mönstret" är olika på höger och vänster sida.

På en del, men inte alla, bilar går det att byta glaset.
Har själv bara bytt på en MB 124.
Ett djävla jobb.
I princip satt glaset endast med 4 klipps.
Men dessa var ett rent helvete att få på plats - dom var inte lätta att demontera heller.
Prisskillnaden var enorm på den fruktansvärt dyra strålkastarinsatsen och det lösa glaset.
Därför bemödade jag mig att byta glaset.

B t w så hörde jag smällen när jag fick stenskottet på glaset, och satte därför en bit genomskinlig tejp över stenskottet, i väntan på vidare åtgärd och för att skydda reflektorn.
Stenskottet i mitt fall var en sten som föll från en lastbil eller lossnade från ett "dubbelmontage" - vet inte vilket?

motlas
10 mars 2023 · 25 Inlägg

Growe skrev:
jag har fått ombes på ett stenskott i glaset  polisen gjorde flygande på en gammal 745:A jag hade.   hade haft bilen i mindre än 2dagar jag hade det nya lyktglaset i bilen men det spelade ingen roll för det var totalt livsfarligt att åka så.. hela glaset var fortfarande på plats=)
e-märkningen av lyset är ju bara giltigt om det är helt.   fick även på avgasystemet som läckte lite.. som tack för dom 2orna så gjorde jag så bilen lät mer än dubbelt så mycket men det läckte inte så då var det slut snackat.. glaset bytte jag samma dag då jag var påväg till garaget för att fixa det =/

Funderade på att bara ta någon form av genomskinligt plast och sätta dit men om glaset måste vara E märkt är det nog inget som kommer hjälpa.
Ljusbilden är desamma med eller utan glas.
Är en 244 från 79

Lucif3r
10 mars 2023 · 2 218 Inlägg

Du kommer bli ovän med varenda bilist du möter, och säkert cyklister/gående också. Det kommer blända satan när ljuset inte dirigeras rätt genom glaset.
Att ljusbilden är likadan utan glas är en omöjlighet, strålkastarna är designade och byggda på ett sånt sätt att glaset avgör ljusbilden.

Koppla ur lampan och kör enögt är faktiskt mitt råd. Precis lika olagligt, och kanske en ökad risk att bli stoppad, men det är iaf mindre störande för alla andra.

uhlin
10 mars 2023 · 2 834 Inlägg

motlas skrev:

Growe skrev:
jag har fått ombes på ett stenskott i glaset  polisen gjorde flygande på en gammal 745:A jag hade.   hade haft bilen i mindre än 2dagar jag hade det nya lyktglaset i bilen men det spelade ingen roll för det var totalt livsfarligt att åka så.. hela glaset var fortfarande på plats=)
e-märkningen av lyset är ju bara giltigt om det är helt.   fick även på avgasystemet som läckte lite.. som tack för dom 2orna så gjorde jag så bilen lät mer än dubbelt så mycket men det läckte inte så då var det slut snackat.. glaset bytte jag samma dag då jag var påväg till garaget för att fixa det =/

Funderade på att bara ta någon form av genomskinligt plast och sätta dit men om glaset måste vara E märkt är det nog inget som kommer hjälpa.
Ljusbilden är desamma med eller utan glas.
Är en 244 från 79

En 244 från 79 är definitivt inte ljusbilden densamma utan lyktglas. Kommer blända mötande nåt oerhört.

Beställ en ny strålkastare. Det är inga hiskeliga summor. Alternativt från nån skrot som har liggande.

Finns hur många som helst på bildelsbasen.se både till DL och GL vilken modell du nu har.
Pris från 350:- plus frakt.

Senast redigerat av uhlin (10 mars 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 mars 2023 · 13 749 Inlägg

uhlin skrev:

motlas skrev:

Growe skrev:
jag har fått ombes på ett stenskott i glaset  polisen gjorde flygande på en gammal 745:A jag hade.   hade haft bilen i mindre än 2dagar jag hade det nya lyktglaset i bilen men det spelade ingen roll för det var totalt livsfarligt att åka så.. hela glaset var fortfarande på plats=)
e-märkningen av lyset är ju bara giltigt om det är helt.   fick även på avgasystemet som läckte lite.. som tack för dom 2orna så gjorde jag så bilen lät mer än dubbelt så mycket men det läckte inte så då var det slut snackat.. glaset bytte jag samma dag då jag var påväg till garaget för att fixa det =/

Funderade på att bara ta någon form av genomskinligt plast och sätta dit men om glaset måste vara E märkt är det nog inget som kommer hjälpa.
Ljusbilden är desamma med eller utan glas.
Är en 244 från 79

En 244 från 79 är definitivt inte ljusbilden densamma utan lyktglas. Kommer blända mötande nåt oerhört.

Beställ en ny strålkastare. Det är inga hiskeliga summor. Alternativt från nån skrot som har liggande.

Finns hur många som helst på bildelsbasen.se både till DL och GL vilken modell du nu har.
Pris från 350:- plus frakt.

instämmer högst viktigt att man har ett glas som är gjort för den lyktan.  måste säga att jag är imponerad att ni lyckas pricka en kundvagn så bra att kundvagnen ens överlever parkbänken innan lyktan kommer ivägen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
12 mars 2023 · 2 218 Inlägg

Growe skrev:
måste säga att jag är imponerad att ni lyckas pricka en kundvagn så bra att kundvagnen ens överlever parkbänken innan lyktan kommer ivägen smile

En spontan gissning är ju att bilen är "bottsänkt", så parkbänken helt enkelt gick under kundvagnen smile

zzr94092
12 mars 2023 · 4 395 Inlägg

Eller en a-traktor,skulle "bara" sladda lite!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang