5366
Sök

Relä

24 Inlägg
13 mars 2023
Trådstartare
Hej så att jag skulle vela ha ett relä Så att man måste tryck in en knapp typ 10-15 sekunder och sen slår den på strömmen, undrar om det finns nån sån relä typ?

sedan undrar jag om ett finns nån typ omvänd relä Så när jag har stängt av knappen så går det ström.

Forummoderator
26 465 Inlägg
13 mars 2023
Tror du får jobba lite mer med...både rubriken och..beskrivningen på vad du mer exakt söker.
Vad ska du ha dom till?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 664 Inlägg
14 mars 2023
Tidsstyrningen är lite komplex och kräver särskild elektronikdel. Finns nog, men inget så standard som för att få ett relä att ha genomedning med bruten ström.

Växlande releä byter bara utgående pol när kontakten dras..   finns kanske på mack, men absolut på Biltema, osv....
Kan alltså användas för brytning åt båda håll, så att säga, eller att just växla mellan två poler.

Ska detta användas till att på nått listigt sätt koppla ur en fartspärr till Atraktor säger jag bara:
Ge faan i det!  INTE värt det.
Senast redigerat av Mossan1 (14 mars 2023)

7 669 Inlägg
14 mars 2023
Instämmer i det Mossan skriver i slutet på inlägget.

S k ljusfördröjare, till innerbelysning, kopplad till relä med brytande(87A) och slutande(87) funktion på relä kanske är vad du söker?

24 Inlägg
14 mars 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Tidsstyrningen är lite komplex och kräver särskild elektronikdel. Finns nog, men inget så standard som för att få ett relä att ha genomedning med bruten ström.

Växlande releä byter bara utgående pol när kontakten dras..   finns kanske på mack, men absolut på Biltema, osv....
Kan alltså användas för brytning åt båda håll, så att säga, eller att just växla mellan två poler.

Ska detta användas till att på nått listigt sätt koppla ur en fartspärr till Atraktor säger jag bara:
Ge faan i det!  INTE värt det.

Hej
Det är till en ford 3000 traktor
Och det är polaren som vill ha det så här på sin traktor.

Knappen får matning +12 man håller in knappen då ska signalen skickas till nån typ av timer, (IN1), Sen måste man hålla in knappen i viss antal sekunder. (Man måste hålla in knappen under hela tiden tills de antal sekunder man valda är klar) sedan går det ifrån (UT1) till (IN2) och när de så kallade ''omvända relät'' från ström in ifrån (IN2) så ska den stänga av strömmen till (UT2). (när ''omvända relät'' inte får ström in på (IN2) då ska den skicka ut ström till (UT2).

Jag tänker att ''omvända relät'' behöver någon slags mattning så den funkar.

Min fråga Finns det nåt som fungerar som Den typ timern, och den ''omvända relät? nån såpn man kanköap typ

Finns bild härhttps://www1.garaget.org/gallery/images/246/245749/245749-d1d9b2ea7dba1823c156b12de7a6f09c.jpg

Sök