23 mars 2023
Trådstartare
Hej!
Vw passat 1.8 tsi 2010
Felet: vid körning så börjar bilen hacka, epc och motorlampa blinkar för att sedan bli konstant och cylindern stängs av. Detta har bara hänt vid stillastående eller vid låga hastigjeter och gaspådrag.
Har haft min bil inne på verkstad flera gånger, det har tydligen varit olika cylindrar men lite osäker på om det verkligen är så.
Första gången sa dom att tändstiftet var surt och bytte det och spolen.
Samma sak hände någon vecka senare. Då bytte vi alla tändstift och spolar.
Dagen efter är det samma problem igen och in på verkstaden. Dom säger att ena tändstiftet är surt och tror det är otur. Sen gick det i tre månader och jag åkte i måndags för misfire på cylinder 3. Dom eldade bort något (olja eller bensin) och släckte lampan, jag skulle återkomma när jag ska byta däck. Då skulle vi bestämma vad vi skulle göra, dom trodde att motorn läckte olja in i cylindern. Idag köpte jag en OBD2 och när jag skulle testa den, så stod bilen på tomgång och helt plötsligt börjar den gå sämre o sämre och till slut misfire på cylinder 3.
Jag är helt oerfaren på bilar men är tekniskt kunnig. Jag disskuterade lite med min fader och vi funderade på om det kunde vara något med motorstyrningen istället. Eftersom det bara händer vid låga hastigheter och gaspådrag=mest bränsle till cylindern, om styrenheten då inte tänder ordentligt så lär det bli för mycket bränsle i cylindern? Kan man testa att byta kablarna till spolarna på något sätt för att eliminera något?
Om olja skulle läcka in i cylinddrn borde det ju inte vara så ojämna intervaller mellan gångerna som 3 månader och 1 dag tycker man?
Jag tänkte våga mig på att ta upp en spole och tändstift för att elda som han gjorde för att sedan släcka lampan. Då kan jag utesluta lite mer fel själv innan jag lämnar den ytterligare en gång.
Till saken hör att jag får fylla på olja ofta på bilen men det har dom sagt är normalt för min bil. Jag har haft bilen 5år, kört kanske 4000mil och köpt minst 70 liter olja