Jag har köpt en Opel corsa 1,2 2006/07 Den tickar efter ett tag. Han innan har kört med halv syntets olja när det ska vara helsyntet. Någon som har koll på om jag kan få bort tickandet?
Det visslet är nog insugsljud. Sak samma. Det kan vara kamkedjan som behöver bytas. Den löper på plastslädar som blir slitna. Upptäckte du detta fel vid köpet? Eller kom det senare? Köpt bilen privat?
Ok. Då visste du om saken vid köp och gjorde en chansning. Men återigen: Hur långt har den gått?
Nja, det där kan du köra med i flera år. Vad du kan göra är att byta olja/filter var 1000:e mil. Hur ska bilen köras? Stadstrafik eller ligga och pina den på motorvägen 130 km/h som pendlarbil?
Något du borde kolla upp är oljetrycket. Är det sliten oljepump är den betydligt billigare att byta. Jag vet inte om det går att trycka in en billig felkodsläsare (300:-) i bilen och få fram trycket i realtid i mobilen under körning. Men det bör gå. Någon mer kunnig på Opel får gärna svara här!
Bara för att oljelampan inte tänds betyder inte det att trycket är ok. Bara att det finns någon form av tryck. För jag antar att den lyser med enbart tändning på?
Nu har jag inte skruvat så mycket 1,2L, men en hel del 2,0L Ecotec. De brukar kunna ticka en del både från lyftare/vippor och spridare. Grannen har en likadan bil som dig och den tickar ordentligt.
På en av alla Ecotec jag har renoverat så lät jag alla lyftare bada i diesel, sedan så blåste jag ur dem. Den blev rätt så tyst efter det.
Men sen så betyder ju inte detta att man kan bortse ifrån de grejerna Hybrid snackar om, utan man vill gärna lokalisera missljudet.
Sen är det ju en avvägning rent ekonomiskt med. Börja riva ner maskin på en Corsa -06:a? Nja. I TS sits hade jag nog bara kört vidare men bytt olja lite oftare. Vi får väl hoppas han fick den billigt
Jag har köpt en Opel corsa 1,2 2006/07 Den tickar efter ett tag. Han innan har kört med halv syntets olja när det ska vara helsyntet. Någon som har koll på om jag kan få bort tickandet?
Tickade den både på gamla och nya oljan? Annars kan ventillyftare ticka om man har motorolja som de inte tycker om, och då kan det tystna om man byter till en annan sort
På en så lågmilad bil låter det som att förra ägarn har slarvat med oljebytena, det i kombination med "gubbkörning" där man kör mycket korta sträckor så motorn aldrig hinner bli riktigt varm och segdrar på växlarna dvs aldrig låter motorn varva ur, är vanliga orsaker till att motorn blir smutsig av sot och oljeslam och då kan ventiler börja ticka.
Iallafall så kan det om du har tur gå att medicinera bort det genom att ta en tur med bilen på motorvägen och göra följande när motorn har kommit upp i normal arbetstemperatur: gasa fullt på påfarter några gånger, kör på en lägre växel så du håller ca 2500-3000 varv i minst 20 min gärna längre och ända tills du är hemma.
När du är hemma så häller du i motorrengöring i oljan, låter motorn gå på tomgång i 10 min sen tappar du ur den nu förhoppningsvis väldigt smutsiga oljan och byter oljefilter och olja till vad bilen ska ha enligt manualen. Motorrengöring finns att köpa här https://www.oljemagasinet.se/index.php? … t_id=10283
Om tickandet inte försvann så bör ventilerna bytas, beroende på hur illa det låter så kan man chansa att bilen kommer gå ett tag till, men risken finns att motorn rasar tillslut och det brukar ju hända vid väldigt bra tillfällen
Nu har jag inte skruvat så mycket 1,2L, men en hel del 2,0L Ecotec. De brukar kunna ticka en del både från lyftare/vippor och spridare. Grannen har en likadan bil som dig och den tickar ordentligt.
På en av alla Ecotec jag har renoverat så lät jag alla lyftare bada i diesel, sedan så blåste jag ur dem. Den blev rätt så tyst efter det.
Men sen så betyder ju inte detta att man kan bortse ifrån de grejerna Hybrid snackar om, utan man vill gärna lokalisera missljudet.
Utmarks-Loke skrev:
Tobias74 skrev:
Tjena!
Jag har köpt en Opel corsa 1,2 2006/07 Den tickar efter ett tag. Han innan har kört med halv syntets olja när det ska vara helsyntet. Någon som har koll på om jag kan få bort tickandet?
Tickade den både på gamla och nya oljan? Annars kan ventillyftare ticka om man har motorolja som de inte tycker om, och då kan det tystna om man byter till en annan sort
Jag har köpt en Opel corsa 1,2 2006/07 Den tickar efter ett tag. Han innan har kört med halv syntets olja när det ska vara helsyntet. Någon som har koll på om jag kan få bort tickandet?
Tickade den både på gamla och nya oljan? Annars kan ventillyftare ticka om man har motorolja som de inte tycker om, och då kan det tystna om man byter till en annan sort
Ursäkta men! Dåliga ventillyftare tystnar väl när oljetrycket infinner sig efter några sekunder? Motoroljan kan väl inte påverka tickandet? I alla fall inte med moderna oljor - vare sig mineral, halvsyntet(djävla bluff) eller (hel-)syntet.
Lite tickande från ventiler/lyftare kan man köra länge med - vrid upp stereon lite till - och fortsätt och kör.
Inte lönt ATT LÅTA åtgärda problemet - möjligen själv åtgärda det akustiska skönhetsfelet - om man har tid och KAN SJÄLV - på en så gammal bil.