V70 -01 2.4T slö och rycker vid häftig gaspådrag

keezac
15 april 2023 · 18 Inlägg

Hej! Bilen går som den ska vid lugn körning, men vid kraftigt gaspådrag rycker den. Den är också ganska slö ibland och känns som att den tvekar innan den drar iväg. På tomgången går den alltid, kanske lite ojämnt. Startar alltid lätt. Har stått med ca en fjärdedel i tanken över vintern, så är rimligt att det blivit kondens. En gång gick den på tomgången men svarade inte alls på gas, men det blev som vanligt igen efter en omstart. Ingen aning vad som kan vara felet, får väl säkert ta den till Volvo och se om de vet vad som är trasigt, men tyckte att det var lika bra att höra efter här om någon vet vad som kan vara fel. All hjälp uppskattas.

Senast redigerat av keezac (15 april 2023)

Brådhis * Voff voff *
16 april 2023 · 10 287 Inlägg

Gasspjäll...
Magnetventil...
LMM...
Några saker det kan vara. Läs ut felkoder så går det säkert att ringa in lite bättre. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
keezac
16 april 2023 · 18 Inlägg

Brådhis skrev:
Gasspjäll...
Magnetventil...
LMM...
Några saker det kan vara. Läs ut felkoder så går det säkert att ringa in lite bättre. smile

Har redan kollat, fanns inga alls. Var ute idag igen och då var det som att den tvekade i ca en sekund och sedan började varva.

keezac
17 april 2023 · 18 Inlägg

Brådhis skrev:
Gasspjäll...
Magnetventil...
LMM...
Några saker det kan vara. Läs ut felkoder så går det säkert att ringa in lite bättre. smile

Tog ut OBDII läsaren och stod på uppfarten och läste av realdata. På tomgång låg spjället på ca 5% och LMM på 4g/s. Vid runt 3000 varv låg spjället på ca 20% och LMM på ca 11g/s. Någon som vet om dessa värden är rimliga? Testade varva kort och hårt några gånger och verkade som att de följde efter båda två.

Blanke
18 april 2023 · 343 Inlägg

Varje gång jag har hört om liknande med dessa bilar så har det nästan 90% av gångerna varit gasspjället.

Förstår verkligen inte hur Volvo tänkte med att använda elektronik för det här, är väl för att kunna ha cruise-control osv. Men det är samma teknik som på 90-talet och man märker verkligen att det inte håller måttet för en modern bil.

Innan du gör något som kostar pengar, rengör gasspjället noga. Plocka lös och gör så rent det bara går. Har för mig på turbo-varianten kan du komma åt gasspjället under bilen med en lyft och då behöver du inte plocka ur någonting.

Att den tvekar när man trycker på gasen är någonting jag upplevt på alla dessa tidiga p2or med dessa gasspjäll. Misstänker helt enkelt att det är uråldrig teknik jämfört mot idag som resulterar i en viss latens från och med när du trycker på pedalen till att gasspjället ska reagera. Som att spela tv-spel med dåligt internet.

keezac
19 april 2023 · 18 Inlägg

Blanke skrev:
Varje gång jag har hört om liknande med dessa bilar så har det nästan 90% av gångerna varit gasspjället.

Förstår verkligen inte hur Volvo tänkte med att använda elektronik för det här, är väl för att kunna ha cruise-control osv. Men det är samma teknik som på 90-talet och man märker verkligen att det inte håller måttet för en modern bil.

Innan du gör något som kostar pengar, rengör gasspjället noga. Plocka lös och gör så rent det bara går. Har för mig på turbo-varianten kan du komma åt gasspjället under bilen med en lyft och då behöver du inte plocka ur någonting.

Att den tvekar när man trycker på gasen är någonting jag upplevt på alla dessa tidiga p2or med dessa gasspjäll. Misstänker helt enkelt att det är uråldrig teknik jämfört mot idag som resulterar i en viss latens från och med när du trycker på pedalen till att gasspjället ska reagera. Som att spela tv-spel med dåligt internet.

Ok, tack så mycket, ska ta en titt på det då!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang