1968
Sök

Airbag volvo v70n 03 krockade vänster för hög resistans felkod 003C

1 Inlägg
15 april 2023
Trådstartare
Tjenare alla härliga människor på denna sida!
Har lite problem med min srs lampa som lyser och har gjort ett bra tag nu men klarar inte lösa problemet då det är min första bil och är ny på v70n 03
Som jag sagt så lyser ses lampan och har fått fram på en dator hos närmsta verkstad felkoden 003C krockgardin vänster för hög resistans vill helst åtgärda det så snart som möjligt så tack för all hjälp jag kan få
Much affe!😁

Ruter Knekt
748 Inlägg
16 april 2023
Krockkuddens kondis är defekt eller så har du ett kabelbrott. Fram med multimetern och leta.
Har du pulat med den sidan och det uppstått efter så har du felet. Starta från kontaktstycket och mät tills du hittar avvikelsen, skittråkigt rent utsagt, men vill du inte ta ut allt möjligt som kan orsaka felet så är det vägen.
Senast redigerat av Duvetdet (16 april 2023)

Något sen på bollen

3 065 Inlägg
16 april 2023
Bör tilläggas att en krockkudde kan slå dig fördärvad om du råkar utlösa den.
Du får börja med att mäta som ovan skribent sagt.
Häng av minuskabeln på batteriet innan du mäter upp kablaget bara.

FÖRSIKTIG är nyckelordet här om du inte är helt 100 på att du vet vad du håller på med.
Skulle kablaget visa sig vara OK så kan du ta reda på krockkuddens motstånd och ersätta denna med ett löst motstånd.
Jag rekommenderar väl att du gör en ordentlig reparation men… du har ett till alternativ iallafall. lol

Ruter Knekt
748 Inlägg
16 april 2023
Jesper328 skrev:

FÖRSIKTIG är nyckelordet här om du inte är helt 100 på att du vet vad du håller på med.
Skulle kablaget visa sig vara OK så kan du ta reda på krockkuddens motstånd och ersätta denna med ett löst motstånd.
Jag rekommenderar väl att du gör en ordentlig reparation men… du har ett till alternativ iallafall. lol

Sidokjolen över a-stolpen är inte så himla stor, även om det nog kan kännas om man råkar få den på sig. Det är ganska svårt att utlösa en krockkudde av misstag.

En annan klassiker är att ta ur lampan till SRS (alt. ersätta kretsen med ett relä till tändningen om besiktningen bommar), hehe. Men rätt otrevligt att köra en bil man vet att SRS är defekt på. Aldrig varit med om att det utlösts spontant, men risken finns om systemet är defekt?

Något sen på bollen

3 065 Inlägg
16 april 2023
Duvetdet skrev:
Jesper328 skrev:

Sidokjolen över a-stolpen är inte så himla stor, även om det nog kan kännas om man råkar få den på sig. Det är ganska svårt att utlösa en krockkudde av misstag.

En annan klassiker är att ta ur lampan till SRS (alt. ersätta kretsen med ett relä till tändningen om besiktningen bommar), hehe. Men rätt otrevligt att köra en bil man vet att SRS är defekt på. Aldrig varit med om att det utlösts spontant, men risken finns om systemet är defekt?

Ja, du har helt rätt.
Sen ska jag erkänna att jag inte är speciellt kunnig (eller intresserad) vad gäller krockkuddar, men ”better safe than sorry” har ändå varit något att följa under de gånger jag felsökt SRS.

En airbag ska ju inte kunna utlösas spontant, nej.
Jag är hyfsat säker på att SRS-styrdonet stänger av den kretsen den känner av ett fel i.

3 676 Inlägg
17 april 2023
Jag rekomenderar KOPPLA LOSS VID AIRBAGEN ifråga och vid tänddonet och mäta endast kabeln för sig.  Även om Airbags är säkra saker så är det en sprängladdning man INTE vill vara ivägen för.  Även om man inte träffas är den snordyr att ersätta och plast mm skadas.
Av någon anledning är just tändkablarna till Airbags smaskens för möss/råtta.  Så har du spår av gnagare i bilen är det sannolikt problemet.
Kablarna till Airbags är skärmade kablar liknande tändkabel för tändstift. Grön eller orange ofta.

Sök