4281
Sök

Åkt långt med fel hjulbult

2 Inlägg
11 maj 2023
Trådstartare
Finns det någon som har erfarenhet vad som kan krångla när man åkt med fel hjulbult under en längre sträcka?
Problemet som uppstått är att när jag åker med bilen till en början uppträder den som vanligt men när jag åkt en längre sträcka upplever jag att det hackar när jag svänger åt båda håll. Känns som det som något ligger emot?
Har kollat bromsarna på verkstad som säjer att det inte är något fel, upplever att krånglet kommer efter jag åkt långt.
Fyrhjulsdriven merca är objektet.
Någon som kan ha koll på vad som kan hänt?

Forummoderator
26 556 Inlägg
11 maj 2023
Definiera "fel" hjulbult?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 Inlägg
11 maj 2023
Trådstartare
Vinter bult till sommardäck.
Felkonad och lite längre bult än sommardäcken

Vettemannen
11 maj 2023
empel skrev:
Vinter bult till sommardäck.
Felkonad och lite längre bult än sommardäcken

Du ska ha rätt koning och rätt längd på hjulskruvarna.

/Benny

6 592 Inlägg
1 186 Inlägg
12 maj 2023
jaka54 skrev:
Hur kan du åka omkring med fel kona på hjulbultarna???

Det är väl inte så svårt? Sitter hjulen kvar så gör dom wink

2 456 Inlägg
12 maj 2023
Nu vet jag inte hur det ser ut på en merca... Men det enda som brukar finnas innanför navet är ev. ABS-krans med givare, samt handbromsbackar om det rör sig om bak.
För långa hjulbultar skulle, i teorin iaf, kunna slå emot kransen/givarna/backarna/etc.... Men det är ju nått som isf finns där hela tiden, inte "efter en stund".

Är konan däremot fel så kan det ju vara så att hjulet vibrerar loss efter ett tag pga. otillräckligt klämförband.
Ett hjul som sitter löst kan, förutom det mest uppenbara, sabba bulthålen för fälgen. Går det tilläckligt långt kan det bli så illa att hålen blir så stora att man kan plocka bort hjulet med (rätt) bultar på plats big_smile

1 780 Inlägg
12 maj 2023
Hmm, åka med fel hjulbultar är inte smart, men att allt rättar till sig o funkar igen tills bilen blir varm låter galet... - en hjulbult drar inte åt sig själv. O skulle det vara så att hjulbultarna sträcks av värme o sedan krymper..så borde det vara en jävla temp vid dina hjul. Du får nog låta nån seriös verkstad titta på detta. Lycka till
mvh/husse

7 786 Inlägg
13 maj 2023
Är det fråga om original fälgar?
Mercedes har koniska säten på fälgar, hjulskruvar och hjulmuttrar - i alla fall på de "Mersor" jag ägt.
Vissa andra bilar har sfäriska säten i sina originalfälgar.
Har du "piratfälgar" - med sfäriska säten och originalskruvar med koniska säten?
Kan vara svårt för en lekman att skilja på koniska och sfäriska säten vid en hastig blick.

B t  w så har min Honda som original sfäriska säten, medans vinterhjulen med "piratfälgar" har koniska säten - gäller att se upp!

7 786 Inlägg
13 maj 2023
husseman skrev:
Hmm, åka med fel hjulbultar är inte smart, men att allt rättar till sig o funkar igen tills bilen blir varm låter galet... - en hjulbult drar inte åt sig själv. O skulle det vara så att hjulbultarna sträcks av värme o sedan krymper..så borde det vara en jävla temp vid dina hjul. Du får nog låta nån seriös verkstad titta på detta. Lycka till
mvh/husse

Joo faktiskt.
Grundprincipen för att inte cykelpedaler ska skruva upp sig är vänstegäng på vänster sida och högergäng på höger sida.
Någonting som den som monterat cykelpedaler vet.

Vissa brittiska bilar hade olika gänga på vänster och på höger sida.

Hade själv en FIAT 1500 Juventus som också hade olika gänga på olika sidor.
Fick jag lära mig den hårda vägen vid en punktering på vänster framhjul!

Av säkerhetsskäl BORDE alla bilar ha vänstergäng på vänster sida och högergäng på höger sida.

Ingen bil borde kunna få 5 stjärnor hos NCAP som inte har vänstergänga på vänster sida - eller hur?

* Voff voff *
11 082 Inlägg
14 maj 2023
torsen skrev:
husseman skrev:
mvh/husse

Joo faktiskt.
Grundprincipen för att inte cykelpedaler ska skruva upp sig är vänstegäng på vänster sida och högergäng på höger sida.
Någonting som den som monterat cykelpedaler vet.

Vissa brittiska bilar hade olika gänga på vänster och på höger sida.

Hade själv en FIAT 1500 Juventus som också hade olika gänga på olika sidor.
Fick jag lära mig den hårda vägen vid en punktering på vänster framhjul!

Av säkerhetsskäl BORDE alla bilar ha vänstergäng på vänster sida och högergäng på höger sida.

Ingen bil borde kunna få 5 stjärnor hos NCAP som inte har vänstergänga på vänster sida - eller hur?

Fast du gängar ju inte dit hjulet på en bil. Du drar fast det med hjulbultarna, dvs rätt stor skillnad mot hur en cykelpedal monteras.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 862 Inlägg
14 maj 2023
torsen skrev:

Den tankevurpan åtgärdade man redan på 50talet och slutade med det.

När skuvarna/muttrarna inte sitter i CENTRUM (som tex cykelpedaler) utan i en cirkel har felgängan ingen eller mycket blygsam funktion.

Beträffande orginalfrågan i tråden så KÖR MAN INTE LÅNGT MED FEL HJULSKRUV/MUTTER överhuvudtaget.

Står man i ingenstans med saknade sådana kan man TILLFÄLLIGT låna EN var från andra hjul för att försiktigt ta sig hem. Om det är 4 eller fler.
Kanske inte på gamla franska bilar med 3 stycken.
Senast redigerat av Mossan1 (14 maj 2023)

7 786 Inlägg
14 maj 2023
empel skrev:
Finns det någon som har erfarenhet vad som kan krångla när man åkt med fel hjulbult under en längre sträcka?
Problemet som uppstått är att när jag åker med bilen till en början uppträder den som vanligt men när jag åkt en längre sträcka upplever jag att det hackar när jag svänger åt båda håll. Känns som det som något ligger emot?
Har kollat bromsarna på verkstad som säjer att det inte är något fel, upplever att krånglet kommer efter jag åkt långt.
Fyrhjulsdriven merca är objektet.
Någon som kan ha koll på vad som kan hänt?

Har läst igenom din tråd ännu en gång och kommer med ny tolkning av texten.
Mercedes har många modeller.
Du skriver inte vilken.
Flera olika 4x4-system har funnits på Mercedes sedan 60-talet.
OM det är en Mercedes i tidiga G460-serien kan det som du beskriver uppstå.
Har du ägt/kört bilen längre tid, eller är den ny för dig?
Jag har ägt en GE230 i närmare 5 år.
Den bilen var delvis sofistikerad - delvis gammalmodig som en JEEP Wrangler 2023.
D v s de har båda en fördelningslåda UTAN centraldifferential i fördelningslådan.
Medför att i låst 4x4-läge är de båda axlarna fast förbundna.
Inte som på en NIVA, Defender och sena Suzuki Grand Vitara(som alla har låsbar differential i fördelningslådan).
Kör man således en äldre Mercedes G-Wagen med 4x4-läget inkopplat så kommer bilen att börja "tugga" vid stora rattutslag.

Samma sak sker med bilar som har viskokoppling mellan axlarna då medlet i viskokopplingen hårdnat.
Inte ovanligt i Toyota RAV-4 och Land Rover Freelander m fl med viskokoppling mellan axlarna.

B t w så framhärdar jag som maskiningenjör från teknisk högskola att jag under ämnet mekanik fick jag lära mig när man bäst har vänstergänga för att förhindra självupplåsning av roterade element, som roterar i vänstervarv.
En praktisk tillämpning av vänstergänga finns på Citroenmodeller med centrifugalkoppling, där centrummuttern är vänstergängad.
En rätt åtdragen hjulskruv/-mutter med högergänga skruvar inte upp sig - men en FÖR LÖST ÅTDRAGEN hjulskruv/-mutter har större förutsättningar att skruva upp sig på vänster sida = mekanikens lagar.

Därför teoretiskt säkrare med vänstergänga på bilen vänstra sida - eller hur?

1 780 Inlägg
18 maj 2023
Hmm, mjo vänstergänga o Citroen- som tur e´ har väl folk fattat vilken skitbil du pratar om. Det du yrar om har inget med tråden att göra. Hjulbultar drar inte åt sig själva..oavsett höger eller vänstergänga.

mvh/husse

7 786 Inlägg
18 maj 2023
husseman skrev:
Hmm, mjo vänstergänga o Citroen- som tur e´ har väl folk fattat vilken skitbil du pratar om. Det du yrar om har inget med tråden att göra. Hjulbultar drar inte åt sig själva..oavsett höger eller vänstergänga.

mvh/husse

Oavsett om man anser att franska bilar är "skit" så gäller mekanikens lagar.
De e ba så!

Skulle vara trevligt att få höra lite från t s.

2 456 Inlägg
18 maj 2023
Att vissa bilar har vänstergänga på ena sidan var enbart för att man skulle lossa bultarna åt "samma håll", dvs "mot fronten" på bilen.

Lyckligtvis tog dom sitt förnuft till fånga och insåg till slut att det var totalt ologiskt och bara orsakade problem.

1 186 Inlägg
18 maj 2023
Gamla Scania hade också vänstergängade hjulmuttrar, men enbart vänster framhjul. Av nån anledning var det ingen risk att vänster bakhjuls muttrar skulle lossna tydligen roll

Sök