empel skrev:
Finns det någon som har erfarenhet vad som kan krångla när man åkt med fel hjulbult under en längre sträcka?
Problemet som uppstått är att när jag åker med bilen till en början uppträder den som vanligt men när jag åkt en längre sträcka
upplever jag att det hackar när jag svänger åt båda håll. Känns som det som något ligger emot?
Har kollat bromsarna på verkstad som säjer att det inte är något fel, upplever att krånglet kommer efter jag åkt långt.
Fyrhjulsdriven merca är objektet.Någon som kan ha koll på vad som kan hänt?
Har läst igenom din tråd ännu en gång och kommer med ny tolkning av texten.
Mercedes har många modeller.
Du skriver inte vilken.
Flera olika 4x4-system har funnits på Mercedes sedan 60-talet.
OM det är en Mercedes i tidiga G460-serien kan det som du beskriver uppstå.
Har du ägt/kört bilen längre tid, eller är den ny för dig?
Jag har ägt en GE230 i närmare 5 år.
Den bilen var delvis sofistikerad - delvis gammalmodig som en JEEP Wrangler 2023.
D v s de har båda en fördelningslåda UTAN centraldifferential i fördelningslådan.
Medför att i låst 4x4-läge är de båda axlarna fast förbundna.
Inte som på en NIVA, Defender och sena Suzuki Grand Vitara(som alla har låsbar differential i fördelningslådan).
Kör man således en äldre Mercedes G-Wagen med 4x4-läget inkopplat så kommer bilen att börja "tugga" vid stora rattutslag.
Samma sak sker med bilar som har viskokoppling mellan axlarna då medlet i viskokopplingen hårdnat.
Inte ovanligt i Toyota RAV-4 och Land Rover Freelander m fl med viskokoppling mellan axlarna.
B t w så framhärdar jag som maskiningenjör från teknisk högskola att jag under ämnet mekanik fick jag lära mig när man bäst har vänstergänga för att förhindra självupplåsning av roterade element, som roterar i vänstervarv.
En praktisk tillämpning av vänstergänga finns på Citroenmodeller med centrifugalkoppling, där centrummuttern är vänstergängad.
En rätt åtdragen hjulskruv/-mutter med högergänga skruvar inte upp sig - men en FÖR LÖST ÅTDRAGEN hjulskruv/-mutter har större förutsättningar att skruva upp sig på vänster sida = mekanikens lagar.
Därför teoretiskt säkrare med vänstergänga på bilen vänstra sida - eller hur?