Kamrem hoppar efter kamremsbyte b230

Hapu
28 maj 2023 · 12 Inlägg

Tjenare jag bytte precis kamrem på min b230 och allt gick bra, den kändes tillräckligt spänd och markeringarna stämde, men sedan när jag drar den ett varv på startmotorn så låter den konstigt och startar inte, ljudet är lite svårt och beskriva men låter inte som vanligt att den står och hostar o hostar utan den tjöt typ bara. Så jag nollar motorn igen och ser att den har hoppat några kuggar, är det någon som vet vad detta beror på, spännrullen? Eller något annat misstag som kan ha skett under bytet. Tack i förväg

Lucif3r
28 maj 2023 · 2 214 Inlägg

Har du rätt rem? Det finns ju både rundkugg och kantkugg, och fel rem kan mycket väl kugga över.

Hapu
28 maj 2023 · 12 Inlägg

Lucif3r skrev:
Har du rätt rem? Det finns ju både rundkugg och kantkugg, och fel rem kan mycket väl kugga över.

Hur vet man vilken man har?

jaka54
28 maj 2023 · 5 729 Inlägg

Det syns på kuggarna på remmen ! Respektive kamhjul.

torsen
29 maj 2023 · 7 236 Inlägg

Enklast är väl att jämföra med den utbytta kamremmen - det syns tydligt vilken typ av tänder det ska vara.

Steff240
29 maj 2023 · 1 017 Inlägg

När man byter remmen får man ju dra undan spännrullen och spärra den med något lämpligt, typ ett borr eller dorn. Kom du ihåg att dra ut spärren sen?
Jag gjorde den missen en gång...

Tanke nummer 2; om topplocket planats ordentligt behöver man använda en rem som är 1 kugg kortare för att den ska spännas ordentligt. Lätt att missa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang