EGR felkod volvo v50 1.8f

DavidH
30 maj 2023 · 104 Inlägg

Motorlampan lyser och jag fick felkod:  P0400 Exhaust gas recirculation system (EGR) -flow malfunction

Symptomen jag märkt är att den börjat hacka i gasen på lägre varvtal ca 1200-2000.
Även innan detta uppstod och innan motorlampan började lysa så har den fungerat så att när man trycker in kopplingen så gasar motorn nån kvarts sekund så fick lära mej växla lite annorlunda på den här bilen men vande mej snabbt vid det men det kanske hör ihop på något sätt med att den nu hackar med medan man gasar.

Vad kan det vara för fel, idéer och vilken är troligast tror ni?
Har ringt Mekonomen verkstan i stan och bokat tid nästa vecka men han lät väldigt vilse i vart han skulle börja kolla.

Jesper328
30 maj 2023 · 2 333 Inlägg

Med tanke på att den sätter kod på flödet ifrån EGR-ventilen så skulle jag börja leta efter luftläckage och jobba mig mot EGR-ventilen.

En EGR skall endast vara öppen på tomgång medans motorn är varm, samt vid cruiseförhållanden.. dvs när man ligger på farthållaren och såsar.
Om ventilen har fastnat i öppet läge så kan symptom som dessa uppstå.

Det är rätt så vanligt med igensotade ventiler. smile

Up the RA
DavidH
31 maj 2023 · 104 Inlägg

Jesper328 skrev:
Med tanke på att den sätter kod på flödet ifrån EGR-ventilen så skulle jag börja leta efter luftläckage och jobba mig mot EGR-ventilen.

En EGR skall endast vara öppen på tomgång medans motorn är varm, samt vid cruiseförhållanden.. dvs när man ligger på farthållaren och såsar.
Om ventilen har fastnat i öppet läge så kan symptom som dessa uppstå.

Det är rätt så vanligt med igensotade ventiler. smile

Okej tack för svar, jag ska säga det till verkstaden och se vad dom kan hitta smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang