Hjälp mig att besluta vilken bil jag ska behålla?! :)

NoobMechanic69
7 juni 2023 · 71 Inlägg

Hej! Jag har ärvt en bil och nu har jag två stycken bilar och jag har väldigt svårt att bestämma mig om vilken som är mest lönsam och "bekvämast" att behålla. Vilken hade ni behållt? Det finns inga fel svar! big_smile  Söker bara andras åsikter och resonemang. Jag studerar i ett år till så min ekonomi för att underhålla bilar är inte något jag prioriterar just nu.

Info om de två bilar jag äger:

Skoda Fabia 2000 som gått 15500 mil:
Den är i väldigt bra skick och funkar väldigt bra maskinellt, haft endast 2 ägare innan mig och den är billig att köra och hyffsat billig i årsskatt på 1500kr. Det största problemet som ni kanske sett i mina andra trådar är att den får väldigt lätt mögel under vinter när det är blött hela tiden ute och vatten läcker in runt dörrarna, tror jag. Jag har kollat upp detta och det går att åtgärda möglet på Ditec men själva fuktproblemet måste jag fixa på något annat sätt om jag inte vill möglet ska komma tillbaka. Denna bil är också enklare att fixa själv och billigare.

Renault Scenic Latitude 2006 automat med panorama glastak:
Den har endast gått 3500 mil och stått i varmgaraget i alla sina år. Den är kärringkörd till Ica en gång i veckan och några andra små dagsturer. Den har blivit servad hos bilia och sen mekonomen varje år fram tills någon gång runt 2017 då hon knappt körde bilen mer. Det blev någon mer tur till Ica men bara ett fåtal gånger. Senaste kamremsbytet gjordes 2011 när bilen hade gått strax under 2000 mil. Lite svårt att läsa datumen och texten för alla mekaniker verkar ju ha svårt att skriva tydligt och snyggt i serviceboken......Dock drar denna bilen rätt mycket och årsskatten ligger på ca 2600 kr. Denna bil känner jag är svårare att fixa själv om problem skulle uppstå och dessutom är jag rädd för att jag kanske måste byta kamrem på den snart och det har jag knappt råd med just nu.

Mina tankar:
Ibland tänker att jag det är bäst att sälja Renaulten eftersom jag får mycket mer pengar för den bilen och kan ha mer kul för dem pengarna, och även använda det för att sanera min Skoda och fixa fuktproblemet. Men ibland känner jag också att det är skönt att behålla Renaulten för att den är nyare och fräschare och automat, den är väldigt bekväm och lyxig att köra även om den är lite tråkig för den känns som en minibus för pensionärer. Jag har heller inte behov av en så stor bil.

Vilken hade ni behållt? Vilken känns mest ekonomiskt i det korta och långa loppet? smile

Senast redigerat av CarNoob (7 juni 2023)

krambriw
7 juni 2023 · 427 Inlägg

Ingen av dom

NoobMechanic69
7 juni 2023 · 71 Inlägg

krambriw skrev:
Ingen av dom

Varför?
sad

zzr94092
7 juni 2023 · 4 390 Inlägg

Haha,tänkte så åxxå,innan jag såg
CarNoob:s svar...

Mew
7 juni 2023 · 2 160 Inlägg

Kamremmen på Renaulten bör bytas omgående, inte pga mil utan pga tid. Gummi åldras. I övrigt är det ju precis som du säger - skodan är billigare och mer simpel på alla sätt och vis, vilket är praktiskt men inte särskilt lyxigt, medan Renaulten är dyrare i allt, men nyare, bekvämare och säkert trevligare att köra. Renaulten ger dig ju en rätt så bra summa om du säljer den, vilket också är trevligt (killgissning iofs, har inte koll på exakta priser). Finns inget rätt eller fel svar som du själv säger, det beror på din egen situation, men snåla INTE in på kamremsbytet om du väljer Renaulten - går den av blir det betydligt dyrare. I övrigt är magkänslan en väldigt bra indikation. smile

Jesper328
7 juni 2023 · 2 371 Inlägg

Svårt.

Å ena sidan är det aldrig kul med mögel, å andra sidan är det aldrig kul med Renault.

Även fast den har gått 3500 mil så TROR jag inte att man får speciellt mycket för en snart 20 år gammal Renault.
Vem vet, det kanske finns någon galning som slantar rejält för en sådan.
Sedan så bör ju kamremmen som sagt bytas, sen om du gör det inför en försäljning eller låter köparen göra det är ju en annan sak.

Jag skulle ha krängt båda och köpt något annat vettigt.

Up the RA
spillolja
7 juni 2023 · 4 025 Inlägg

En Renaultjävel är alltid värd att bevara, men kan man få lite deg för den så kan man ju satsa pengarna på Börsen

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
7 juni 2023 · 7 230 Inlägg

Sälj båda smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
simlar
7 juni 2023 · 5 525 Inlägg

Sälj Renaulten
Negativt enligt den info du gett:

Panoramatak = dyrt när det blir problem, öppningsbara tak är alltid när och inte om.

Drar mycket soppa = dyr att köra

Relativt dyr skatt = dyr att ha påställd


En möglig gammal Fabia som går billigt, billig i skatt och lättskruvad är klockrent att ha som slit och släng.
Bilen är inte värd många kronor så inte värd att sälja.
Kör med den tills något dyrt/jobbigt att laga går sönder och skrota den.
Pengarna du sparat under tiden går att spendera till köp av ersättare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
NoobMechanic69
8 juni 2023 · 71 Inlägg

Jesper328 skrev:
Svårt.

Å ena sidan är det aldrig kul med mögel, å andra sidan är det aldrig kul med Renault.

Även fast den har gått 3500 mil så TROR jag inte att man får speciellt mycket för en snart 20 år gammal Renault.
Vem vet, det kanske finns någon galning som slantar rejält för en sådan.
Sedan så bör ju kamremmen som sagt bytas, sen om du gör det inför en försäljning eller låter köparen göra det är ju en annan sak.

Jag skulle ha krängt båda och köpt något annat vettigt.

Kan man inte göra en koll och se om kamremen är ok? Den har ju inte kört så många mil sedan den byttes sist...
Har sett på blocket en annan liknande bil säljas för 50 000kr, en annan bilfirma sålde en för 56 000kr. Då har dem även gått mer än min, över 10 000 mil.

simlar skrev:
Sälj Renaulten
Negativt enligt den info du gett:

Panoramatak = dyrt när det blir problem, öppningsbara tak är alltid när och inte om.

Drar mycket soppa = dyr att köra

Relativt dyr skatt = dyr att ha påställd


En möglig gammal Fabia som går billigt, billig i skatt och lättskruvad är klockrent att ha som slit och släng.
Bilen är inte värd många kronor så inte värd att sälja.
Kör med den tills något dyrt/jobbigt att laga går sönder och skrota den.
Pengarna du sparat under tiden går att spendera till köp av ersättare.

Med panoramatak menar jag bara glastak, inget som går att öppna.
Skodan med samma miltal som min har jag sett folk sälja allt mellan 8 000 kr och 19 000 kr.
Och jag tror inte de är bättre än min bil på något sätt tongue

Det kanske är bäst att sälja båda, först sälja Renaulten och sen köra skodan tills jag hittar en annan och sen sälja den med..

dan-kristian
8 juni 2023 · 518 Inlägg

Får du 50000kr för en 17år gammal renault så säljer man den.

Mossan1
8 juni 2023 · 2 823 Inlägg

CarNoob skrev:
[
Det kanske är bäst att sälja båda, först sälja Renaulten och sen köra skodan tills jag hittar en annan och sen sälja den med..

Låter vettigast i mina öron.
Skodan är nog inte värd mycket och kan ju bara köras till nått dyrt händer eller ändå bättre tills du vet vad du vill ha.  Mögel blir det nog inte om bilen används, och ÄR det mögel är det bara att rengöra med nån huskur och strunta helt i skönhetsfläckar.

Annars en lämplig pendlar/slit/släng bil åt nån annan.

Renaulten hade jag sålt INNAN (inte OM) den pajar.  Låga mil kvittar nästan på nästan 20år gammal bil, men det fattar inte alla = går att sälja, säkert för skaplig peng.  Dock ingen förmögenhet.

Mew
8 juni 2023 · 2 160 Inlägg

CarNoob skrev:
Kan man inte göra en koll och se om kamremen är ok? Den har ju inte kört så många mil sedan den byttes sist...

Man kan absolut kolla, men det är mer för att veta "vågar jag vänta tills löning / nån månad till" i mitt tycke. Intervallen är miltal eller tid av en anledning, gummi åldras oavsett, även om bilen inte körs en meter. Ingen bra idé att chansa eftersom det innebär motorrenovering eller motorbyte om den går av. Man byter alltid spännare etc av samma anledning, i förebyggande syfte. Däremot kan du ju helt enkelt överlåta det till nästa ägare om den ska säljas, och skriva exakt så som det är i annonsen - att den knappt gått något sedan bytet, men det var x antal år sedan.

(Detta gäller alla bilar som har kamrem, ta det som ett vänligt menat allmänt råd även för framtida bilägande. Har sett allt för många som fått lära sig den hårda vägen och står där med ett motorras bara för att man inte servat bilen i tid.)

Senast redigerat av Mew (8 juni 2023)

krambriw
8 juni 2023 · 427 Inlägg

Och jag tror inte de är bättre än min bil på något sätt

Vaddå, förutom att din möglar, det gör ju knappast alla Skoda

torsen
8 juni 2023 · 7 238 Inlägg

Du ska inte behålla någon av dem utan sälja båda och köpa en Honda, Suzuki, Toyota eller Mazda.

sollu
8 juni 2023 · 419 Inlägg

Sälj båda två o köp Torsen skriver särskilt Toyota. Har en corolla och en yaris som går felfritt flera år.

NoobMechanic69
8 juni 2023 · 71 Inlägg

torsen skrev:
Du ska inte behålla någon av dem utan sälja båda och köpa en Honda, Suzuki, Toyota eller Mazda.

sollu skrev:
Sälj båda två o köp Torsen skriver särskilt Toyota. Har en corolla och en yaris som går felfritt flera år.

Varför just dessa bilmärken? smile

uhlin
8 juni 2023 · 2 834 Inlägg

CarNoob skrev:

torsen skrev:
Du ska inte behålla någon av dem utan sälja båda och köpa en Honda, Suzuki, Toyota eller Mazda.

sollu skrev:
Sälj båda två o köp Torsen skriver särskilt Toyota. Har en corolla och en yaris som går felfritt flera år.

Varför just dessa bilmärken? smile

För att de är i särklass de säkraste bilar som går att uppnå i driftsäkerhet. De bara går och går utan större krångel.

sollu
8 juni 2023 · 419 Inlägg

uhlin skrev:

CarNoob skrev:

torsen skrev:
Du ska inte behålla någon av dem utan sälja båda och köpa en Honda, Suzuki, Toyota eller Mazda.

sollu skrev:
Sälj båda två o köp Torsen skriver särskilt Toyota. Har en corolla och en yaris som går felfritt flera år.

Varför just dessa bilmärken? smile

För att de är i särklass de säkraste bilar som går att uppnå i driftsäkerhet. De bara går och går utan större krångel.

För att dom är hållbara! Nu har vi kört 6 år. bara en gång på glas firma för att byta framrutan och gång byte jag bromsskivor. Dom bara går.

NoobMechanic69
8 juni 2023 · 71 Inlägg

uhlin skrev:

CarNoob skrev:

torsen skrev:
Du ska inte behålla någon av dem utan sälja båda och köpa en Honda, Suzuki, Toyota eller Mazda.

sollu skrev:
Sälj båda två o köp Torsen skriver särskilt Toyota. Har en corolla och en yaris som går felfritt flera år.

Varför just dessa bilmärken? smile

För att de är i särklass de säkraste bilar som går att uppnå i driftsäkerhet. De bara går och går utan större krångel.

sollu skrev:

uhlin skrev:

CarNoob skrev:

torsen skrev:
Du ska inte behålla någon av dem utan sälja båda och köpa en Honda, Suzuki, Toyota eller Mazda.

Varför just dessa bilmärken? smile

För att de är i särklass de säkraste bilar som går att uppnå i driftsäkerhet. De bara går och går utan större krångel.

För att dom är hållbara! Nu har vi kört 6 år. bara en gång på glas firma för att byta framrutan och gång byte jag bromsskivor. Dom bara går.

Jag har kikat flera gånger på en Toyota Aygo, inte de ny modellerna utan den första versionen. Tycker de är snygga som fan men jag är rädd för att de kommer kännas lite för plastiga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang