Hjälp mig att besluta vilken bil jag ska behålla?! :)

NoobMechanic69
7 juni 2023 · 71 Inlägg

Hej! Jag har ärvt en bil och nu har jag två stycken bilar och jag har väldigt svårt att bestämma mig om vilken som är mest lönsam och "bekvämast" att behålla. Vilken hade ni behållt? Det finns inga fel svar! big_smile  Söker bara andras åsikter och resonemang. Jag studerar i ett år till så min ekonomi för att underhålla bilar är inte något jag prioriterar just nu.

Info om de två bilar jag äger:

Skoda Fabia 2000 som gått 15500 mil:
Den är i väldigt bra skick och funkar väldigt bra maskinellt, haft endast 2 ägare innan mig och den är billig att köra och hyffsat billig i årsskatt på 1500kr. Det största problemet som ni kanske sett i mina andra trådar är att den får väldigt lätt mögel under vinter när det är blött hela tiden ute och vatten läcker in runt dörrarna, tror jag. Jag har kollat upp detta och det går att åtgärda möglet på Ditec men själva fuktproblemet måste jag fixa på något annat sätt om jag inte vill möglet ska komma tillbaka. Denna bil är också enklare att fixa själv och billigare.

Renault Scenic Latitude 2006 automat med panorama glastak:
Den har endast gått 3500 mil och stått i varmgaraget i alla sina år. Den är kärringkörd till Ica en gång i veckan och några andra små dagsturer. Den har blivit servad hos bilia och sen mekonomen varje år fram tills någon gång runt 2017 då hon knappt körde bilen mer. Det blev någon mer tur till Ica men bara ett fåtal gånger. Senaste kamremsbytet gjordes 2011 när bilen hade gått strax under 2000 mil. Lite svårt att läsa datumen och texten för alla mekaniker verkar ju ha svårt att skriva tydligt och snyggt i serviceboken......Dock drar denna bilen rätt mycket och årsskatten ligger på ca 2600 kr. Denna bil känner jag är svårare att fixa själv om problem skulle uppstå och dessutom är jag rädd för att jag kanske måste byta kamrem på den snart och det har jag knappt råd med just nu.

Mina tankar: