Mazda 2 -18 Skrapljud från framvagn

Rubus
7 juni 2023 · 3 Inlägg

Hej!

Första inlägget så var snälla..

Jag äger en Mazda 2, 2018, gått ca 4200 mil. Kör väldigt sparsamt, framförallt stadskörning (hämta och lämna barnen, köra till jobbet, veckohandla). Enstaka längre resor. Ägt bilen sedan hösten -22. En söt och rolig bil att äga, fint skick och få mil.

Den senaste tiden har det blivit fler långkörningar då jag hälsat på en anhörig som varit svårt sjuk.

Under mars-april nångång märkte jag ett märkligt metalliskt skrammel från vad jag trodde var från höger sida av framvagnen. Ljudet uppkom framförallt vid låg hastighet (stadskörning). Ljudet kom väldigt sällan och jag tänkte att skramlet kanske kom inifrån bilen eller halvlöst grus i hjulen. Ljudet kom så sporadiskt att jag delvis trodde att mina öron spelade mig ett spratt.

För någon vecka sedan när jag körde hem från att ha träffat min anhörige så hördes ljudet återigen. Nu i högre hastighet 80-100 km/h. Ljudet var inte jättetydligt men även min mor som åkte med mig i bilen hörde ljudet. Jag körde och hon satt bredvid mig på passagerarsidan, jag lokaliserade ljudet återigen till höger fram, medan mor min upplevde att ljudet kom från bakvagnen.

Ljudet försvann igen och jag funderade på att kontakta verkstaden. Dock hade jag kort därefter tid för besiktning. Bilen gick igenom helt u.a. på samtliga punkter. Besiktningsteknikern sa att alla bromsbelägg såg fina ut, alla hjullager och dylikt var även de fina/stabila. Inget missljud vid besiktningen och normal funktion på bromsarna.

Besiktningen gjordes för ganska precis 1 vecka sedan. Jag kände mig lugn och tänkte återigen att det kanske bara var något tillfälligt grus som orsakade missljudet jag hört tidigare.

Denna morgon när jag skjutsade barnen till skolan så uppkom ett HEMSKT ljud! Jag svängde höger in på skolans parkering. I samband med högersvängen (90 grader) hörde jag ett ljud som kunde likställas med ett vinkelslipsljud. Jag körde in på parkeringen och hoppades innerligt att det var ett ljud från det pågående rivningsarbetet som är på gång bredvid skolan. Tyvärr inte. Det var min bil som förde dessa höga oväsen!

Lämnade av barnen snabbt och backade ut bilen från parkeringen. Hemska vinkelslipsljudet tjöt igen när jag backade ut de första metrarna, därefter tyst. Jag körde hem (1,5 km) och bytte bil. Bilen uppförde sig helt normalt på hela hemvägen, inga missljud mer än vid inkörningen på skolans parkering.

Nu sitter jag med en klump i magen. Vad kan felas med min stackars bil? Jag har tummen mitt i handen när det kommer till bilmek. Jag kan tanka bilen och fylla på spolarvätska, mer än så gör jag inte. Jag har varit i kontakt med de lokala mekanikerna men kan få en tid som tidigast om 4 veckor... Bor i glesbygd och närmaste verkstad ligger annars 10 mil bort. Auktoriserad Mazdaverkstad nästan 25 mil bort.


Är det någon här som kan ha ett hum om vad som kan försiggå med min bil? Jag ska försöka leta vidare om jag har någon kunnig mekaniker i min närhet som kan kika på bilen, annars blir det att vänta på verkstadstid. Vi har ju i alla fall två bilar...

Sammanfattning:
- "Vinkelslipsskrammel"
- Möjligen uppkommer missljudet vid högersväng (även de "mildare" ljuden ha tycks varit mer vid högersväng).
- Besiktning u.a. för 1 vecka sedan
- Sporadiska missljud i hög och låg fart, sedan någon månad tillbaka


Tack på förhand för alla tänkbara tips och idéer.

zzr94092
7 juni 2023 · 4 391 Inlägg

Kan vara en sten som ligger mellan bromssköld och bromsskivan...Kan bli ett väldigt oljud av det,prova att  köra några meter bakåt /framåt lite några ggr,kan bli bra då..

Rubus
9 juni 2023 · 3 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kan vara en sten som ligger mellan bromssköld och bromsskivan...Kan bli ett väldigt oljud av det,prova att  köra några meter bakåt /framåt lite några ggr,kan bli bra då..

Tack för din feedback!

Gjorde en youtubesökning för att lyssna på liknande ljud kopplat till fastnad sten. Baserat på en youtubesökning så fann jag detta klipp, och min bil lät så gott som exakt såhär: https://youtu.be/fomSVF7b5rE
I videon framgår det att det fastnat en sten "behind the brake rotor", är det platsen mellan bromssköld och bromsskivan?

Som sagt, detta ljud har bara hörts en gång. Ett metalliskt gnissel (ej såhär hörbart) har hörts sporadiskt. Kan det vara så att en sten suttit fast litegrann och skramlat/gnisslat lite svagt under en tid för att slutligen fastna ordentligt vilket resulterat i detta oväsen? Min bil skrek bokstavligt talat på hjälp och folk runtomkring tittade förskräckt när jag svängde in på parkeringen. Ljudet försvann ju när jag backade ut, och bilen gick som vanligt resterande väg hem. Har inte kört bilen sedan dess.

Har stenen lossnat nu tro? Om det nu var en sten? Enligt google, youtube, forum etc. har majoriteten haft en sten fast i "bromsområdet" som upplevt detta ljud.

Förstår att det kan vara svårt med bildiagnostik och felsökning utifrån min beskrivning och utan samtidig undersökning. Men, alltid bra med synpunkter.

Mossan1
10 juni 2023 · 2 828 Inlägg

En sten är troligt. Särskilt om man kört där det lagts typ tankbeläggning eller annan småsten.
Brukar släppa och sprätta bort om man backar.

Troligen inget samband med knackandet som för mig låter som ett krängningsstag. Det bryr sig inte bilprovningen om.  Inget akut isf, utan mer irritetande.
Glappa leder eller lager skulle/borde bilprovningen ha funnit.

Rubus
12 juni 2023 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
En sten är troligt. Särskilt om man kört där det lagts typ tankbeläggning eller annan småsten.
Brukar släppa och sprätta bort om man backar.

Troligen inget samband med knackandet som för mig låter som ett krängningsstag. Det bryr sig inte bilprovningen om.  Inget akut isf, utan mer irritetande.
Glappa leder eller lager skulle/borde bilprovningen ha funnit.

Tack för tips!

Har dock inte haft något problem med knackningar från bilen. Kanske var otydlig i min trådstart? Det svaga missljudet jag hört tidigare har varit ett högfrekvent metalliskt ljud i stil med "uuuiiiiiiiiiiiiiiiiih". Helt omöjligt att beskriva ljudet i ord, men det är väl det närmaste jag kan beskriva ljudet.

Kan det vara så att det metalliska ljudet har varit en semifastnad sten som orsakat ett svagt missljud, för att sedan fastna mer ordentligt (eller på en annan lokalisation) för att därefter orsaka det ljudet som fanns länkat i youtubeklippet? (Inte mitt eget klipp, men ljudet lät likadant).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang