2031
Sök

Audi 100 c4 ställmotor

57 Inlägg
10 juni 2023
Trådstartare
Hej skulle vilja ha tips hur man kan laga ställmotorn på en audi 100 c4 1992 då värmen inte funkar i bilen och inte heller Ac om det kan ha med den och göra också. Det blåser på rätt ställen så den öppnar spjällen rätt förutom värmen. Har provat att rengjort och smörjt med 5-56 utan resultat

Fått detta felkoder på ecc

15,7 Air Flow Flap, sporadic block
11,6 Central Flap Motor Potentiometer, malfunction
15,1 Air Flow Flap Motor Potentiometer, static open
08,5 Temperature Regulator Flap, static block

6 480 Inlägg
10 juni 2023
Hej!
Först skulle jag se till att fylla A/C:n om nu inte den är fylld.
Ställmotorn finns ny att köpa från Audi tradition. Kostar ca 2000:- men begagnade finns på Ebay från ca 1000:- .Har själv beställt en därifrån i veckan då ställmotorn på brorsans Audi 100 Turbo från 1991 (C3 modellen) hackar, rör sig lite grand och stannar upp, rör sig lite igen åt andra hållet och stannar upp osv. Ställmotorn följer alltså inte de order den får via knapparna på A/C.
instrumentet.
Till C3 modellerna (Audi 100 och 200 från 1983-91) finns tre tjocka volymer att köpa från Bentley Books i Kanada som behandlar allt om dessa bilmodeller. Meckarböckerna är på flera tusen sidor totalt. Just ställmotorn till ventilationsanläggningen gissar jag är likadan till din C4 som till C3 modellen.  Bentleybok nr 2 tar upp felkällor och felschema med bilder till hela klimatanläggningen.
Alla tre böckerna kostar runt 2700:-, men nr 2 hittade jag  begagnad på ebay för runt 500:- för 15  år sedan.

Läcker värmepaketet i ventilationsanläggningen och går fläkten? Kolla eventuellt vattenläckage nere vi pedalerna.
Fick byta mitt värmepaket i höstas på min Audi 100 Avant 2,0E -89:a och bytte på min brors Audi Avant Turbo förra helgen då bägge värmepaketen läckte med resultat att kylarvatten läckt ut på och under mattorna fram.
Senast redigerat av jaka54 (10 juni 2023)

57 Inlägg
10 juni 2023
Trådstartare
Hej tack för ditt svar. Har kollat och min spjällmotor rör sig inte alls. Det är inge läckage med kylarvätska nånstans och fläkten går, men om det nu är värmepaket var det enklet och byta? Det ser ju smidigt ut när det sitter i huven och inte bakom instrumentpanel som på en audi 80
Senast redigerat av Audi145 (10 juni 2023)

5 835 Inlägg
11 juni 2023
Klassiker är att ställmotorn i vattenavrinningslådan kärvar. Sitter på förarsidan under torkarna.
Tog isär och rengjorde ställmotorn på den Audi A6 C4 jag hade för några år sen och sen funkade värme och kyla så länge jag hade bilen.
Har funnits en guide på Audi-forumet, men det stängde ner för några år sen.
Den här ställmotorn: https://www.youtube.com/watch?v=0Cwgo4daJnc

Ett annat standardfel på dom är klimatpanelen. Även det felet fanns på min A6 C4.
Klimatpanelen reagerar ej på knapptryckning så var nästintill omöjligt att ändra inställd temperatur.
Klimatpanelen på den bilen var även knäpp så den växlade mellan full kyla och full värme på sommaren vid användning av AC.
Senast redigerat av simlar (11 juni 2023)

6 480 Inlägg
11 juni 2023
Det verkar vara likadan ställmotor som jag och min bror  har i våra Audi 100 Avanter från 89 resp 91 (C3 modellen).
I Bentleyboken  nr 2 jag hänvisade till i mitt svar tidigare så finns beskrivningar till allt som kan vara fel på samliga grejer i A/C systemet.

57 Inlägg
16 juni 2023
Trådstartare
Nu har jag provat rengjort befintliga ställmotorn och provat 2 andra begagnadd ställmotorer utan resultat. Det går att vrida armen manuellt och det blir värme i bilen så är ju ställmotorn som inta ändrar armen själv från varmt till kallt eller tvärtom. Kan verkligen alla ställmotorer vara trasiga eller är det nåt fel på själva klimatanläggningen i bilen. Den visar samma felkod oavsett vilken ställmotor jag provar. Och det där med justeringen har jag inte tillgång till att läsa då jag inte har böckerna man skulle ha och hittar ingen info på nätet om det.

6 480 Inlägg
16 juni 2023
Du kan hitta Bentleyböckerna på eBay eller på Bentley böckernas hemsida "Bentley publishers"
Här är en som täcker bara A/C systemet. Jag har inte den utan de tre böckerna som täcker hela Audi 100 modellerna  (C3 ) och dessa är på ca 1500 sidor med bilder och beskrivningar, alltså verkstadsmanualer.
http://bentleypublishers.com/audi/techn … t-ssp.html

Brorsan hade fel på sin ställmotor i sin Audi 100 Avant Turbo så jag beställde en från Litauen (Via eBay)  förra veckan och fick den i tisdags och den fungerar bra.
I Bentleybok nr 2 står det vad man ska göra om ställmotorn inte fungerar.
Här nedan ser du hur böckerna ser ut ...
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R … ;_osacat=0
Senast redigerat av jaka54 (16 juni 2023)

6 480 Inlägg
17 juni 2023
I Bentley bok nr 2 står det så här om hur man gör felsökning på ställmotorn.
Det är tre sidor. Se nedan.
Jag antar att det är likadan ställmotor på din C4 som till brorsans C3:a
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6b97d2b19e8f9ca9ebcf9cb3338567b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-1641e4e6b44e14b373223cd7b575e498.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-ab9a1d59aea748260c5e8517b7249f9a.jpg
Senast redigerat av jaka54 (17 juni 2023)

6 480 Inlägg
17 juni 2023
Ny ställmotor finns på "Audi Tradition" för  ca 2000:-
Begagnad köpte jag på eBay från Litauen för ca 1000:-.

57 Inlägg
18 juni 2023
Trådstartare
Tack så mycket

6 480 Inlägg
18 juni 2023
Idag när vi prövade den nya ställmotorn (beg från Litauen ) fungerde den inte, armen stod still.
När vi kopplade in en av de andra ställmotorerna (vi har två till) så rörde de sig ryckigt. Vred man då på potentiometern (finns ett litet hål bakom den silverfärgade dekalen på framsidan där man kan justera potten) så började bägge röra sig. Jag mätte också spänningen vid kontakten till ställmotorn (fem sladdar) , spänningen mättes på de sladdar , brun och vit som går till 7V motorn och kunde konstatera att iband kom det fram 7,2V (då rörde sig ställmotorns arm) och när plötsligt spänningen upphörde stannade armen.

Potentiometern i ställmotorn verkar ge impulls till A/C enheten som sen  sänder ström/spänning till ställmotorn.
Men samtliga tre ställmotorer "tvekade" (stannade upp ibland) idag när vi testade dem, men efter justerande med potentiometern fick vi en ställmotor att fungera.
Men...har svårt att tänka mig att det skulle vara dålig kontakt på potentiometern som får ställmotorn att stanna upp.
Elmotorn i ställmotorn på 7V är det inget fel på då jag har tagit loss den och kört den separat (den är enkel att lossa).

57 Inlägg
18 juni 2023
Trådstartare
Jag har beställt från audi tradition nu. Om det skulle behövas, hur justerade du potentiometern? Den ställmotorn som satt i bilen från början hade inge hål för justering bakom lappen där art nr stod och såg inget annat heller förutom skruvhålen. Men på de 2 begagnade jag fick tag på så fanns det justering på bakom lappen

6 480 Inlägg
18 juni 2023
Om du skruvar av locket på ställmotorn (sitter med 5st torxskruvar) och bänder lite emellan plasthalvorna så öppnar sig locket och du kan se elmotorn på 7V , några kugghjul och den svarta potentiometern med ett urtag i mitten för vanlig spårskruvmejsel . Om du tittar noga i locket har du då inte ett litet hål för skruvmejseln där man ska ner med skruvmejseln och ner i potentiometern för att justera ?
Enligt Benleyboken ska man justera på potentiometern så att ett visst värde ses på A/C skärmen.

Sök