2103
Sök

Dovt knackande - högre baksidan av bilen

106 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Hej!

Idag började jag och min sambo höra ett lågt dovt knackande från högre baksidan av bilen. Tänk er nästan som att fönstret är uppe / något sitter på hjulet.
Har tömt bilen på saker. Vi försökte även kolla runt hjulet men hittade inget.
Vi hör det mellan 30-50 km / h men inte vid högre hastigheter.

Det är en Hyundai 2017 Hybrid.

Nu förstår jag att det är extremt lite information. Men har ni någon killgissning?

3 675 Inlägg
17 juni 2023
Knackar det rytmiskt, snabbare med farten, bara i gupp, eller är det andra parametrar som styr ljudet?
Senast redigerat av Mossan1 (17 juni 2023)

106 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Knackar det snabbare med farten, bara i gupp, eller är det andra parametrar som styr ljudet?

Bra fråga!
Nja, kanske lite snabbare med farten men inte direkt märkbart. Gupp har ingen påverkan. Jag har inte identifierat några andra parametrar ännu.
Ibland kom det snabba knackningar och ibland inte.
Senast redigerat av Kimpan90 (17 juni 2023)

3 675 Inlägg
17 juni 2023
Jag antar att bilen är framhjulsdriven ENDAST, och då finns inte mycket annat är hjullager, broms eller däck kvar som kan skapa ljud som följer hastigheten/rotationen på hjulet/en.

Kolla båda sidorna. 
Med moderna subframes som håller hjulupphängningen till karrossen kan ljudet (vibrationer) ta omvägar och luras.
Kolla fram är inte bortkastat heller.

Jag hade lyft hjulen och snurrat dom för att lyssna.

106 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Jag antar att bilen är framhjulsdriven ENDAST, och då finns inte mycket annat är hjullager, broms eller däck kvar som kan skapa ljud som följer hastigheten/rotationen på hjulet/en.

Kolla båda sidorna. 
Med moderna subframes som håller hjulupphängningen till karrossen kan ljudet (vibrationer) ta omvägar och luras.
Kolla fram är inte bortkastat heller.

Jag hade lyft hjulen och snurrat dom för att lyssna.

Har just nu inte möjligheten att lyfta bilen själv. Blir det verkstaden som gäller då? Tror du det är möjligt att köra imorgon / ett par dagar framåt eller bör jag ställa in majoriteten av semestern?

106 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Jag var ute och körde igen. Jag tror att jag hör det mer runt 40-50 km / h och när jag gasar. När jag släppte på gasen upplevde jag att ljudet försvann.

* Voff voff *
10 981 Inlägg
17 juni 2023
Har du kollat så att hjulmuttrarna/hjulbultarna är åtdragna?`

Har du ingen domkraft i bilen som du kan hissa upp bilen med och snurra på hjulet?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

106 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Brådhis skrev:

Har du ingen domkraft i bilen som du kan hissa upp bilen med och snurra på hjulet?

Nej. Jag bor i lägenhet och har inte tillgång till något sånt alls.

6 229 Inlägg
17 juni 2023
Kimpan90 skrev:
Brådhis skrev:

Låt verkstaden ta hand om det i såna fall, även om vi hade kunnat tala om vad det är så hade du ändå inte kunnat fixa det.

2 852 Inlägg
17 juni 2023
Utmarks-Loke skrev:
Kimpan90 skrev:
Brådhis skrev:

Låt verkstaden ta hand om det i såna fall, även om vi hade kunnat tala om vad det är så hade du ändå inte kunnat fixa det.

Fast hjulmuttrar/hjulskruv borde han ju kunna dra åt. Låter lite som de skulle va lösa.

106 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Kimpan90 skrev:
Brådhis skrev:

uhlin skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Kimpan90 skrev:

Fast hjulmuttrar/hjulskruv borde han ju kunna dra åt. Låter lite som de skulle va lösa.

Tänker att jag drar iväg till vårt däckhotell och ber dem dra åt muttrarna. Det borde de göra gratis och jag sparar eventuella pengar. Om det inte är det, blir det ju verkstaden nästa.

Jag antar att jag söker lite råd om det är något som verkar AKUT eller inte. Det verkar som att det inte är akut eftersom det är ganska dovt. Har jag på radion hör vi inget. Det innebär att jag och sambon bör kunna leva vidare i ett par dagar utan att oroa oss.

6 480 Inlägg
17 juni 2023
Har du ingen 17mm eller 19mm hylsnyckel så du kan kolla om hjulmuttrarna sitter fast?? Om inte så skaffa en! Man bör ha de mest vanliga verktygen hemma om man är bilägare.

106 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Jag har försökt kolla runt efter någon film där ljudet påminner om mitt.

Det här är det närmaste jag hittar: https://www.reddit.com/r/MechanicAdvice … e_foot_of/

Dock inte lika intensivt.

3 675 Inlägg
18 juni 2023
Hjulskruv/mutternyckel brukar följa med bilen. Domkraft har inte alla bilar med.

Löst hjul är farligt och bör uteslutas.
Faktiskt fullt möjligt, speciellt om däckhotell byter. Dom byter massor/dag i tidspress.....

Finns ingen nyckel för hjulskruvarna ska det införskaffas snarast.  Borde vara olagligt att färdas utan.

Biltemas utdragbara med vändbar hylsa är helt ok.
Senast redigerat av Mossan1 (18 juni 2023)

* Voff voff *
10 981 Inlägg
18 juni 2023
Kimpan90 skrev:
Jag antar att jag söker lite råd om det är något som verkar AKUT eller inte. Det verkar som att det inte är akut eftersom det är ganska dovt. Har jag på radion hör vi inget. Det innebär att jag och sambon bör kunna leva vidare i ett par dagar utan att oroa oss.

Helt omöjligt att svara på när du inte kan testa dom saker som föreslås. Förslaget och det absoluta rådet är att köra den direkt till verkstad, skulle ljudet på något vis öka eller förändras så stanna och beställ bärgare (ta den helst på bärgare oavsett).

Att tappa ett hjul i farten är inget du vill vara med om och redan innan hjulet lossnar så hinner det förstöra både bultar och fälg tex.

Ljud som är hastighetsberoende och kommer från hjulupphängningen/hjulen på ett eller annat sätt ska tas på allvar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 672 Inlägg
18 juni 2023
Kimpan90 skrev:
Hej!

Idag började jag och min sambo höra ett lågt dovt knackande från högre baksidan av bilen. Tänk er nästan som att fönstret är uppe / något sitter på hjulet.
Har tömt bilen på saker. Vi försökte även kolla runt hjulet men hittade inget.
Vi hör det mellan 30-50 km / h men inte vid högre hastigheter.

Det är en Hyundai 2017 Hybrid.

Nu förstår jag att det är extremt lite information. Men har ni någon killgissning?

Jag föreslår att du (under bilen) okulärt och med handen kontrollerar:
Stötdämparbussningarna upp och nere.
Bussningarna i krängningshämmaren/länkarna.
Om bilen har Panhardstag(tvärgående stag) kolla bussningarna.
Avgassystemet så att det inte ligger och "slår emot" p g a defekta upphängningar/bussningar. Ruska i avgasröret.

6 480 Inlägg
18 juni 2023
Som Mossan 1 skriver! Biltemas utdragbara hjulmutterdragare (innehåller 17mm och 19mm hylsa) rekommenderas. -En sån tillhör ju ett måste när man har bil.

4 554 Inlägg
18 juni 2023
Mossan1 skrev:
Hjulskruv/mutternyckel brukar följa med bilen. Domkraft har inte alla bilar med.

Löst hjul är farligt och bör uteslutas.
Faktiskt fullt möjligt, speciellt om däckhotell byter. Dom byter massor/dag i tidspress.....

Finns ingen nyckel för hjulskruvarna ska det införskaffas snarast.  Borde vara olagligt att färdas utan.

Biltemas utdragbara med vändbar hylsa är helt ok.

När det inte ens finns reservhjul i bilarna sen flera år tillbaka, så finns det knappast verktyg heller!

3 675 Inlägg
18 juni 2023
zzr94092 skrev:
När det inte ens finns reservhjul i bilarna sen flera år tillbaka, så finns det knappast verktyg heller!

Jag har köpt till domkraft och reservhjul till min Audi 2017.
Men hjulnyckeln, dragögla, vändbar mejsel, verktyg för hjulsmuttrarnas plastkåpor och en P-spärr lossare fanns med bilen.

Har Hyundai sparat in på hjulnyckeln ska en sådan skaffas. 

Att kunna efterdra är ju en nödvändighet, oavsett vem som monterat hjulen.  Momentdraget eller ej.

Inte ens 100kr:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000017056

Naturligtvis återstår omedelbara problemet just nu, och det som MINST skall göras är att kraftigt rycka i alla hjul och lyssna efter glapp innan bilen körs.
Kanske fråga en granne efter verktyg....
Senast redigerat av Mossan1 (18 juni 2023)

106 Inlägg
18 juni 2023
Trådstartare
Vi tog ut bilen och körde runt i 30 minuter. Nu är ljudet helt borta? Vi testade olika hastigheter men vi hörde inget något alls. Innan idag körde vi samma runda och då hörde vi det, likadant igår. Men nu? Inget.

Vi tänkte egentligen köra in den till verkstaden imorgon men funderar nu på att avvakta. Är det möjligt att något kan ha fastnad och lossnat?

Sök