Byta fördelare

AlbinBalbin
27 juni 2023 · 19 Inlägg

Tja, nån som kan berätta hur man går till väga för att byta fördelarn på en b230f
Har nämligen kabelbrott nånstans så den tänder bara ibland. Då har ja tänkt att bara byta till brytare för det känns lättast.
Vill bara ha en lite små detaljerad "guide" på hur man byter fördelarn

Brådhis * Voff voff *
27 juni 2023 · 10 280 Inlägg

AlbinBalbin skrev:
Tja, nån som kan berätta hur man går till väga för att byta fördelarn på en b230f
Har nämligen kabelbrott nånstans så den tänder bara ibland. Då har ja tänkt att bara byta till brytare för det känns lättast.
Vill bara ha en lite små detaljerad "guide" på hur man byter fördelarn

Om du tänkt byta fördelaren till en med brytare (varför?) så antar jag att det är en B230F med blockmonterad fördelare?

Det är väldigt enkelt att byta fördelaren, du lossar bulten som håller den och drar den sedan rakt upp bara. Stoppa sedan tillbaka den nya på omvänt sätt och se till att den hamnar rätt.

Men du är nog tvungen att trixa lite med några kablar också om du verkligen vill byta till brytare...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AlbinBalbin
27 juni 2023 · 19 Inlägg

Byter för ja har glapp i kabelhärvan nånstans å orkar inte leta upp så känns ju lite lättare att bara byta till brytare. Behöver bara dra minus från fördelarn till tändspolen.
Ja det är blockfördelare
Men har fått för mig att man måste nolla motorn också.

Steff240
27 juni 2023 · 1 019 Inlägg

Ja du måste ju få ner fördelaren i rätt kugg, men det är inga problem. Titta hur rotorn står när du drar upp den gamla och peta ner den nya likadant. Tänk på att rotorn vrider sig en aning när du drar fördelaren upp/ner.

Sen behöver du väl egentligen en tändspole avsedd för brytartändning också, för brytare/kondensator slits mycket fortare när spänningen är för hög (nån får rätta mig om jag har fel här) tongue

AlbinBalbin
27 juni 2023 · 19 Inlägg

Har ju typ 4st olika tändspolar en är från en lada känns som att den passar bäst med tanke på hur gammalt sånt här är. Annars har ja ju en från en 940 turbo å 3 från 740 med b230f

Steff240
27 juni 2023 · 1 019 Inlägg

Alla Volvo från 1986 och framåt har brytarlöst tändsystem, så de från b230f/fk/ft är du inte hjälpt av...
Ladan vetefasen men ryssarna är sällan moderna så det kanske funkar roll

Senast redigerat av Steff240 (27 juni 2023)

Brådhis * Voff voff *
27 juni 2023 · 10 280 Inlägg

Steff240 skrev:
Alla Volvo från 1986 och framåt har brytarlöst tändsystem, så de från b230f/fk/ft är du inte hjälpt av...
Ladan vetefasen men ryssarna är sällan moderna så det kanske funkar roll

På båtmotorerna (som jag egentligen kan bättre än bil-dito) så behöll man brytare längre (så länge AQ151, en B230 med stora veven, fanns kvar).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
27 juni 2023 · 1 019 Inlägg

Brådhis skrev:

Steff240 skrev:
Alla Volvo från 1986 och framåt har brytarlöst tändsystem, så de från b230f/fk/ft är du inte hjälpt av...
Ladan vetefasen men ryssarna är sällan moderna så det kanske funkar roll

På båtmotorerna (som jag egentligen kan bättre än bil-dito) så behöll man brytare längre (så länge AQ151, en B230 med stora veven, fanns kvar).

Okej det visste jag inte smile Lite märkligt att man inte moderniserade båtmotorerna också? Eller var det förgasare hela tiden?

Brådhis * Voff voff *
27 juni 2023 · 10 280 Inlägg

Steff240 skrev:

Brådhis skrev:

Steff240 skrev:
Alla Volvo från 1986 och framåt har brytarlöst tändsystem, så de från b230f/fk/ft är du inte hjälpt av...
Ladan vetefasen men ryssarna är sällan moderna så det kanske funkar roll

På båtmotorerna (som jag egentligen kan bättre än bil-dito) så behöll man brytare längre (så länge AQ151, en B230 med stora veven, fanns kvar).

Okej det visste jag inte smile Lite märkligt att man inte moderniserade båtmotorerna också? Eller var det förgasare hela tiden?

Man behöll förgasarna långt in på 90-talet. Oftast dubbla Solex PAI44:or. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang