2254
Sök

B230fk startar inte. Får gnista och soppa

9 Inlägg
28 juni 2023
Trådstartare
#1
Har en b230fk från 1997 som får gnista och soppa. Sitter nya stift. Vad mer kan de vara fel på.

Forummoderator
26 441 Inlägg
28 juni 2023
#2
Om en motor får gnista och bränsle (och gissningsvis luft) så borde den starta om allt sitter som det ska.
Hur står tändningen?
Och hur uppkom problemet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ruter Knekt
730 Inlägg
28 juni 2023
#3
Tändkablar ... fördelare ... ja, el...
Kompression
... mycket smile
Men som mack skriver, stämmer.

Något sen på bollen

6 202 Inlägg
29 juni 2023
#4
Är det rätt stift? Sitter tändkablarna rätt? Sitter kamremmen rätt? Tänder bilen på startgas?

9 Inlägg
29 juni 2023
Trådstartare
#5
Utmarks-Loke skrev:
Är det rätt stift? Sitter tändkablarna rätt? Sitter kamremmen rätt? Tänder bilen på startgas?

Tändkablarna sitter rätt. Kamreren sitter rätt. Den tänder igång lite snabbt men för direkt så tänker att de kan vara soppa problem. Vad finns det som kontrollerar soppar vid start?  Spridaren skjuter ut soppa ut varje spridare

9 Inlägg
29 juni 2023
Trådstartare
#6
Mack skrev:
Om en motor får gnista och bränsle (och gissningsvis luft) så borde den starta om allt sitter som det ska.
Hur står tändningen?
Och hur uppkom problemet?

Problemet uppkom efter den hade stått i några dagar och jag tvättade vid sidan av motorn. Den får soppa ur spridarna och gnistan är super bra. Alla kablar är rätt. Vad mer är det som styr soppa vid start. Kan de vara tempgivare eller någon vakuum slang?

Ruter Knekt
730 Inlägg
29 juni 2023
#7
Axelmannen91 skrev:
Mack skrev:
Om en motor får gnista och bränsle (och gissningsvis luft) så borde den starta om allt sitter som det ska.
Hur står tändningen?
Och hur uppkom problemet?

Problemet uppkom efter den hade stått i några dagar och jag tvättade vid sidan av motorn. Den får soppa ur spridarna och gnistan är super bra. Alla kablar är rätt. Vad mer är det som styr soppa vid start. Kan de vara tempgivare eller någon vakuum slang?

Hur vet du att gnistan (och tändning) är superbra?
Går den igång på startgas?

Vad mäter alla kablar?
Senast redigerat av Duvetdet (29 juni 2023)

Något sen på bollen

9 Inlägg
30 juni 2023
Trådstartare
#8
Duvetdet skrev:
Axelmannen91 skrev:
Mack skrev:
Om en motor får gnista och bränsle (och gissningsvis luft) så borde den starta om allt sitter som det ska.
Hur står tändningen?
Och hur uppkom problemet?

Problemet uppkom efter den hade stått i några dagar och jag tvättade vid sidan av motorn. Den får soppa ur spridarna och gnistan är super bra. Alla kablar är rätt. Vad mer är det som styr soppa vid start. Kan de vara tempgivare eller någon vakuum slang?

Hur vet du att gnistan (och tändning) är superbra?
Går den igång på startgas?

Vad mäter alla kablar?

Okej jag kanske inte vet att den är super bra men den får stark gnista. Inte svag.
Den går inte igång på startgas men den visar tecken att den får gnista och soppa då den smått startar. Bara i nån sekund men hör att den inte går bra när den väl startar.
Vilka kablar tänkte du jag skulle mäta?
Och hur ställer man in tändning på dom här. Måste det vara super exakt

Ruter Knekt
730 Inlägg
30 juni 2023
#9
Den till fördelaren, till tändstift, samt vad alla motstånd visar. Tippar på att något med tändningen är knas, tror dock inte på el om den inte går på startgas.
Senast redigerat av Duvetdet (30 juni 2023)

Något sen på bollen

9 Inlägg
30 juni 2023
Trådstartare
#10
Duvetdet skrev:
Den till fördelaren, till tändstift, samt vad alla motstånd visar. Tippar på att något med tändningen är knas, tror dock inte på el om den inte går på startgas.

Ska göras imorgon men trir verkligen inte att de är någon kabel som är dålig. Möjligtvis att den tänder vid fel tillfälle men alla kablar ger gnista så jag tyckte det borde funka. Finns väl bara att de funkar eller inte.

Ruter Knekt
730 Inlägg
1 juli 2023
#11
Axelmannen91 skrev:
Duvetdet skrev:
Den till fördelaren, till tändstift, samt vad alla motstånd visar. Tippar på att något med tändningen är knas, tror dock inte på el om den inte går på startgas.

Ska göras imorgon men trir verkligen inte att de är någon kabel som är dålig. Möjligtvis att den tänder vid fel tillfälle men alla kablar ger gnista så jag tyckte det borde funka. Finns väl bara att de funkar eller inte.

Kan funka skit också, ge för lågt motstånd eller ha brott så gnistan försvinner. Men låter otroligt. Fast någonstans ska man börja felsöka. Går alltid på de billigaste vägarna först.
Skapa en grundläggande förståelse vad som händer vid startförsök och utvärdera trolig felkälla. Den startar inte på startgas, vad det betyder och vad som är inblandat i det? Komptesta och kolla läget på kamremmen så allt står rätt. Billiga kontroller.

Tändkablar och tändspole ger inte 0 & 1 i värde utan 0 - 20000ohm. Är man runt 15000 så får man gnista som är skit värd, förenklad förklaring.
Senast redigerat av Duvetdet (1 juli 2023)

Något sen på bollen


Sök