3451
Sök

ABS lampan lyser BMW e90 325i 05:a

6 Inlägg
30 juni 2023
Trådstartare
Tjenare
Har haft lite strul med min BMW e90 sista tiden. Allting började efter att jag byta hjullager. Direkt efter började bilen hacka fram och senare vid 40km/h tändes alla möjliga lampor som har med bromsar att göra. Och då körde den som vanligt förutom att alla lampor lös.

Jag kopplade in en dator och fick upp att det var en av ABS givarna bak på höger sida.
Jag bytade ABS givaren och den fungerade i ca 2 km sen kom samma fel tillbaka. Tittade då på ABS kransen och den va helt sönderrostad. Jag bytade ut den men samma fel kvarstod. Misstänkte då att den hade skadat ABS givaren eftersom den hade skrapmärken så jag köpte en ny. Fortfarande samma problem. Har nu testat alla möjliga ABS givare till BMW e90 som finns.

Misstänkte att det var något fel i ECU men innan jag gav mig på det så testade jag byta vänster ABS till höger sida och höger ABS till vänster sida.
Nu fungerar högersidan utan problem. Men alla felen har hoppat över på vänstersidan istället .

Har ni några råd vad jag ska göra nu  ?
Senast redigerat av Subversion (30 juni 2023)

3 060 Inlägg
30 juni 2023
Vad visar datorn för hjulhastigheter?
Korrekt luftspalt mellan givare och krans?

Nu har du flyttat över felet till andra sidan, och då kan du konstatera att felet ej ligger i krans eller givare.
Felet kan således ligga mellan styrdon och kontakt till givaren.
Alternativt styrdonet i sig.

Steg 1 är att leta efter kortslutning, och du har väl endast 2st kablar till varje givare så då blir det enkelt.
Summra/ring på vardera stift medans du jucklar runt på kablaget - ringer det så har du kortis.

Steg 2 är att belasta kablaget.
Lossa kontakten till styrdonet och leta på rätt stift.
Har du inget schema kan du ringa mellan styrdon och kontakt till givaren.
Sedan så kopplar du in en lampa i ena änden, och ett batteri i den andra.
Helt enkelt att du kopplar en lampa, men använder slingan mellan styrdon och givare och använder den slingan som ”kablar”.
Slocknar lampan av sig självt, eller om den blinkar när du jucklar på kablaget så har du kortis/avbrott.

Steg 3 är att stifta om kontakten till styrdonet.
Vänster till höger eller HF till HB.
Ligger felkoden kvar på samma hörn så har du något tjosan med styrdonet och dess I/O för givaren.

Edit: läste om ditt inlägg.
Du har alltså bara flyttat plats på givarna, och inte dragit en luftledning mellan dem?
Senast redigerat av Jesper328 (30 juni 2023)

6 Inlägg
1 juli 2023
Trådstartare
Precis jag har bara bytat plats på givarna för att se om det kanske var fel på någon av ABS givarna.  Antog då att om den ena givaren inte fungerar så bör felet flyttas över och visa att felet ligger i givaren. Har dock köpt nya och de verkar inte fungera på just höger sida förutom den originala  givaren från vänster sida.

6 Inlägg
1 juli 2023
Trådstartare
Såg också en ABS givare som man kan beställa men det var en (dsc) version vad är skillnaden på en sån och en vanlig ?

3 060 Inlägg
1 juli 2023
Allright, dsc lär väl stå för dynamic stability control.
Det bästa är att ta delnummer/artikelnummer ifrån den fungerande sidan och sedan slå det numret på valfri reservdelsåterförsäljare.

6 Inlägg
2 juli 2023
Trådstartare
Aaaa just det att jag inte hittar några nummer på den fungerande givaren men antar det är dsc då jag inte har testat just den givaren

Forummoderator
18 299 Inlägg
2 juli 2023
Har bilen DSC då? Med tanke på ålder/motor så bör den ju ha det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
2 juli 2023
Trådstartare
Ja det har den. Det är bara så otydligt på vissa hemsidor vilken givare som har dsc och vilken som inte har det

3 060 Inlägg
2 juli 2023
Använd realoem för att få fram delnumret då.
Har för mig att du kan slå på chassinumret. smile

6 Inlägg
2 juli 2023
Trådstartare
Ok tack så mycket

Sök