Hjälp snälla!

Nollkol
9 juli 2023 · 1 Inlägg

Tjena!
Jag vill börja säga att jag tyvärr har noll koll på bilar och fattar inget om dem.

Jag behöver råd och tips vad som är fel med min bil.

Jag äger en XC60 2009 D5 automat och är optimerad. Det har fungerat klockrent sedan optimeringen är gjord i vintras.

Men sambo fick låna bilen då hennes var sönder i några månader och då kom det upp att servis skulle göras. När jag väl fick tillbaka bilen så var servisen överskriden.
Jag prata med en verkstadschef jag är nära bekant med och vi bokade en dag jag skulle komma med den så han kunde serva den. En vecka innan bilen skulle lämnas på service så skulle jag köra upp till Stoby för att lämna av lite saker till en bekant. Utanför Höör så lät det som en stor sten flög under bilen och jag tänkte inte mer på det. Efter ca några meter känner jag att servon är dålig och ratten är tung. Så jag stannar och ringer min vän och han sa att det kan vara antingen en slang som gått av eller multiremmen. Bara du tar dig till mig så fixar jag det. Jag la på och ringde min far och han sa kör tills batteriet tar slut så ringer jag en bärare jag känner men börjar kylaren lysa så måste du stanna.

Sagt och gjort jag körde från Höör till Lund (ca 4 mil) och längst vägen kom det upp felmeddelande efter felmeddelande. Men inget allvarligt. I Lund är bilen jätte trött och och vid ett stoppljus måste bilen varva innan jag ens börjar rulla något. Väl framme hos mekanikern så kan jag inte stänga av bilen då batteriet är för urladdat så han koppla på någon form av booster eller vad det nu va för att jag ens skulle komma stänga av bilen. Vill tillägga att när jag stanna bilen utanför verkstaden så kom det upp kylarvätskesystem. Han öppna huven och det visade sig att multiremmen hade gått sönder. Dagen efter byta han den remmen samt hållaren till den och jag fick tillbaka bilen. Den gick bra men va lite trött av sig men inget jag brydde mig om. Samma dag så tog jag bilen och skulle ge det ett nytt försök att lämna sakerna i Stoby så påvägen upp kom det motorsystem servic snarast och bilen blev genast mycket tröttare. Jag körde och lämna sakerna och körde sedan hem. Några dagar senare utan att jag har kört bilen så skulle jag äntligen få den lämnad för sin service och kollat vad felet är. Han serva bilen och jag fick testköra den för att se så allt var okay. När jag kom på en raksträcka och var uppe i 140 så lät det som något typ krasa eller typ metall på metall från antingen motorn eller växellådan. Så jag släppte på gasen och körde tillbaka till verkstaden. Han sa att där är två felkoder som han inte får bort. Första var kamaxelgivaren och den andra var styrdonet. Han sa byta givaren och är det fortfarande problem så skulle jag ta dem till Volvo.

Nu till mitt problem!

Jag körde med bilen och den kändes bra  lite trött, sen från ingen stans börja bilen bli mer trött varva lite mer än vad den brukar samt den börja pulsera när jag accelererar. Den är även seg startad (startar på andra försöket) Jag har bytt kamaxelgivaren men problemet är kvar. Har någon något tips på vad som kan ha hänt. Är inte jätte sugen på att lämna den till Volvo. Sorry för lång text men ville ni skulle få all info.

Brådhis * Voff voff *
9 juli 2023 · 10 280 Inlägg

Utan att veta vilka felkoder som finns (exakt benämning) är det väldigt svårt att svara på det.

Läs ut och skriv exakt vilka koder som finns, inte bara vilka som inte går att radera.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang