3596
Sök

Pluss slutningen på batteri blir fruktansvärt varm

6 474 Inlägg
12 juli 2023
Trådstartare
Hej!
Håller på och meckar med min brors Audi 100 Turbo -91.
Vi märkte förra veckan att nålen på voltmätaren på instrumentet plötsligt gick ner på ca 10 V eller mindre.
Kollade då på batteri anslutningen och märkte att pluss anslutningen var glödhet ( svårt att ta i alla fall) och mätte spänningen med motorn igång som visade ca 12,7 volt.
Batteri anslutningen satt inte löst så den anledningen till värmen  kunde jag utesluta.
Mätte sen spänningen ut från generatorn och den låg på ca 12,5 volt.
Antog att det därför var generatorn som var felet eftersom den gav spänning så laddningsregulatorn togs bort och jag kunde konstatera att kolen var ganska nerslitna, speciellt ett av dem.
Beställde därför ny laddningsregulatorn från Skruvat.se och den monterade jag igår.
Vi startade motorn och mätte spänningen över batteriet med motorn igång och den låg på ca 14v.
Allt frid och fröjd!
Nej!
Idag kollade jag igen och efter några minuter med motorn igång såg jag plötsligt att mätaren på instrumentet hade skjunkigt ner under 12v .
Kollade därför spänningen vid batteriet med motorn igång och den låg på ca 12,6 V...samtidigt märkte jag att plus anslutningen på batteriet återigen var glödhet ( mycket varm i alla fall).
Mätte återigen spänningen direkt vid generatorn och den låg på ca 12,5 V.

Är det verkligen generatorn som fallerar trots att jag bytt laddningsregulatorn!?
Senast redigerat av jaka54 (12 juli 2023)

* Voff voff *
10 978 Inlägg
12 juli 2023
Dålig kontakt = värmeutveckling. Så felet finns där det blir varmt...

Om du nu inte belastar så hårt att kabelarean inte räcker till, men då borde nå´t annat bli väldigt varmt så att säga.

Är minuspolen sval/normalvarm?
Senast redigerat av Brådhis (12 juli 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 670 Inlägg
12 juli 2023
Borsta ren batteripolen och inuti kabelskon.
Smörj med vattenfri vaselin eller "batteripolsfett".
Finns en speciell borste för batteripoler och -kabelskor.
Skulle kabelskon "glappa" så finns det färdiga blykors att köpa som man lägger på polen och sedan trycker ner kabelskon över.

6 474 Inlägg
12 juli 2023
Trådstartare
Kontaktade "Väsby Bil-El" och han sa att det  måste vara glapp mellan kabel och kabelsko.
Det verkar troligt eftersom det blir så j...varmt. Men att det skulle vara glapp mellan batteri pol och kabelanslutning verkar inte troligt eftersom den anslutningen har jag kollat. Minusanslutningen blir inte varm! Inte heller blir anslutningen mellan kabelsko och batteripol varm.
Kabelskon är Audi original med inpressade kablar (tre stycken, en grov och två tunnare kablar).
Ska se vad Biltema har i batterianslutningar i morgon.
Senast redigerat av jaka54 (12 juli 2023)

Fri fart för ett fritt folk!
14 691 Inlägg
12 juli 2023
jaka54 skrev:
Kontaktade "Väsby Bil-El" och han sa att det  måste vara glapp mellan kabel och kabelsko.
Det verkar troligt eftersom det blir så j...varmt. Men att det skulle vara glapp mellan batteri pol och kabelanslutning verkar inte troligt eftersom den anslutningen har jag kollat. Minusanslutningen blir inte varm! Inte heller blir anslutningen mellan kabelsko och batteripol varm.
Kabelskon är Audi original med inpressade kablar (tre stycken, en grov och två tunnare kablar).
Ska se vad Biltema har i batterianslutningar i morgon.

inte jätteovanligt att det blir oxid mellan kabeln och kabelskon..  varit med om det ett par gånger...

går dessutom inte direkt att se..  möjligt om man sliter tag i kabeln ordenkligt och den släpper..

Kör fort så hinner inget hända...

6 474 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
Få har jag bytt kabelsko och nu blir det inte varmt men...
Tempmätaren på instrumentet sjunker ner under 12v när jag kopplar in A/C:n på Auto och slår på fläkten på Hi.
Spänningen över batteripolerna sjunker då från ca 14,3 V ner till 13,2V.
Då och då hörs ett "raspande" ljud från generatorn ( tror det kommer därifrån) när man gasar till, men ljudet kommer bara momentant, till och från.

6 474 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
Mätte  temperaturen  på generatorn ( med lasermätare) och den blir varm! Temperaturen efter några minuter ligger runt 55-58 grader och mäter jag med lasern mot främre lagret (bakom fläkthjulet) så visar mätaren ca 66grader.
Det tjuter plötsligt till i generatorn (stundtals)  när man gasar...
Vad tror ni? Dåligt lager?
Senast redigerat av jaka54 (13 juli 2023)

7 670 Inlägg
13 juli 2023
jaka54 skrev:
Mätte  temperaturen  på generatorn ( med lasermätare) och den blir varm! Temperaturen efter några minuter ligger runt 55-58 grader och mäter jag med lasern mot främre lagret (bakom fläkthjulet) så visar mätaren ca 66grader.
Det tjuter plötsligt till i generatorn (stundtals)  när man gasar...
Vad tror ni? Dåligt lager?

Lossa/demontera remmen från generator och snurra på generatorns remhjul.
Ev kan du hålla en hammare mellan ditt öra och generatorn när du snurra på remhjulet.
"Morrar" det så kan lagret vara slut.

4 554 Inlägg
13 juli 2023
Är det en remskiva med "hals"? Bryter ju lite mer på lagren då,

6 474 Inlägg
14 juli 2023
Trådstartare
Nej!
Remskivan med fläkt sitter dikt an mot generatorn.

Forummoderator
18 299 Inlägg
14 juli 2023
Batteriet då? Intern intermittent kortslutning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 474 Inlägg
14 juli 2023
Trådstartare
Nej! Det var kabelanslutningen där den var pressad på (Audi original) skruvfästet som blev varm. Alltså ingen  värme  mot batteripolen.
När jag bytt fästet  blev det inte varmt.
Men...det som är konstigt är att generatorn blir så  varm ca 55grader.

Sök