12 juli 2023
Trådstartare
Hej!
Håller på och meckar med min brors Audi 100 Turbo -91.
Vi märkte förra veckan att nålen på voltmätaren på instrumentet plötsligt gick ner på ca 10 V eller mindre.
Kollade då på batteri anslutningen och märkte att pluss anslutningen var glödhet ( svårt att ta i alla fall) och mätte spänningen med motorn igång som visade ca 12,7 volt.
Batteri anslutningen satt inte löst så den anledningen till värmen kunde jag utesluta.
Mätte sen spänningen ut från generatorn och den låg på ca 12,5 volt.
Antog att det därför var generatorn som var felet eftersom den gav spänning så laddningsregulatorn togs bort och jag kunde konstatera att kolen var ganska nerslitna, speciellt ett av dem.
Beställde därför ny laddningsregulatorn från Skruvat.se och den monterade jag igår.
Vi startade motorn och mätte spänningen över batteriet med motorn igång och den låg på ca 14v.
Allt frid och fröjd!
Nej!
Idag kollade jag igen och efter några minuter med motorn igång såg jag plötsligt att mätaren på instrumentet hade skjunkigt ner under 12v .
Kollade därför spänningen vid batteriet med motorn igång och den låg på ca 12,6 V...samtidigt märkte jag att plus anslutningen på batteriet återigen var glödhet ( mycket varm i alla fall).
Mätte återigen spänningen direkt vid generatorn och den låg på ca 12,5 V.
Är det verkligen generatorn som fallerar trots att jag bytt laddningsregulatorn!?
Senast redigerat av jaka54 (12 juli 2023)