Vad ska jag göra om jag ska bygga om en transportbil till en personbil vad är det för villkor jag behöver göra

nawras_kd Avstängd
23 juli 2023 · 2 Inlägg

vad ska jag göra om jag ska bygga om en transportbil till en personbil vad är det för villkor jag behöver göra?

Subtext
23 juli 2023 · 107 Inlägg

Jag vet bara att en variant är att inreda den som en husbil, behöver inte vara märkvärdigt.
Minimikravet borde vara fast säng och bord och bra ventilation men kan vara mer.
Jag har haft en "plåtis" på en Fiat Ducato som var klassad som personbil och de hade sänkt lastvikten,
dvs inte 3500 kilo totalvikt utan klart mindre, men fortfarande bara godkänd för en passagerare.
Med extra bältade säten kan det bli fler.
Det finns nog andra sätt, men full lastvikt för lätt lastbil  kan man inte behålla antar jag
Även tung lastbil, buss osv kan ju reggas som PB klass 2 och kräver minst B-kort som tagits före år -2000
det heter 96-nånting men årtalet ökar ett snäpp varje år.

Senast redigerat av Subtext (23 juli 2023)

Steff240
23 juli 2023 · 1 024 Inlägg

Är tanken att montera fler passagerarsäten i en vanlig skåpbil? Förmodligen inte möjligt på en bil som är helbilsgodkänd, dvs typ alla bilar de senaste 20-25 åren. Står det tex max 2 passagerare i regbeviset så är det det som gäller.
Du skulle ev kunna gå omvägen via SFRO/ombyggt fordon, men då är det mycket mer jobb än att montera stolar och bälten du har framför dig...

På en äldre bil kan det gå lättare, pröva att ställ frågan till en besiktningsstation och se vad dom säger.

Senast redigerat av Steff240 (23 juli 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang