Nybörjarfrågor om köp av bromsskivor till V70

Orfeus
8 augusti 2023 · 111 Inlägg

Jag ska byta bromsskivor fram på min V70 (DrivE från 2012). Anledningen är att det är lite skak i ratten och jag har förstått att bromsarna nog är anledningen.

Hur som helst, så håller jag nu på att leta efter bromsskivor på Bildelar24 och skulle behöva lite input.
Nu är jag ute efter bra piratgrejer. Jag vill inte ha bara billigast möjliga, utan jag betalar hellre lite extra för bra grejer som fungerar bra och håller.

Först och främst märket;
Jag har förstått Brembo gör bra grejer och fick tips om det tidigare.
Jag vill bara checka med er som jobbar lite mer, att ni håller med? Eller är andra märken bättre eller mer prisvärda?
Och det är ju bara en DrivE, så det körs snällt...


När jag har sökt på Bildelar på Brembo, så har fler alternativ dykt upp med mitt regnummer och min modell står i rutan. Dels står det 316X28 på vissa men 300X28 på andra. Rent logiskt borde väl bara en storlek vara rätt, eller fungerar båda?

Sen finns det en som heter Höguppkolat. Vad är det och är det något att lägga pengar på?

Annan input är välkommet! Jag är ju inte så van vid sånt här.



https://www.bildelaronline24.se/brembo/ … Bromsskiva
https://www.bildelaronline24.se/brembo/ … Bromsskiva
https://www.bildelaronline24.se/brembo/ … Bromsskiva

zzr94092
8 augusti 2023 · 4 392 Inlägg

Står på bromsoksbygeln vilken storlek du har på skivorna! Tänk på att det kan vara frakt på delarna..

Brådhis * Voff voff *
8 augusti 2023 · 10 280 Inlägg

zzr94092 skrev:
Står på bromsoksbygeln vilken storlek du har på skivorna! Tänk på att det kan vara frakt på delarna..

Och står det inget är det dom minsta... Är bara på dom två större det står.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
8 augusti 2023 · 2 374 Inlägg

Använd dig av Trodo istället.
Autodoc ägs väl av en rysk oligark, eller har jag drömt det?

Up the RA
RubenRutegard
8 augusti 2023 · 88 Inlägg

Brembo skivor skulle jag absolut inte sätta dit på din V70 som jag antar är pendlarbil. Du har så pass svag motor att det gör minimal skillnad. Köp ett par billigare skivor från ett känt märke istället och spara pengarna till ett par BRA hållbara belägg medans du ändå håller på att skruva.

Senast redigerat av RubenRutegard (8 augusti 2023)

Brådhis * Voff voff *
8 augusti 2023 · 10 280 Inlägg

RubenRutegard skrev:
Brembo skivor skulle jag absolut inte sätta dit på din V70 som jag antar är pendlarbil. Du har så pass svag motor att det gör minimal skillnad. Köp ett par billigare skivor från ett känt märke istället och spara pengarna till ett par BRA hållbara belägg medans du ändå håller på att skruva.

Brembo gör bra skivor även för vardagsbruk och kostar inte mer än andra normalbra skivor. Varför ska trådskaparen undvika Brembo?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Janneutanb
9 augusti 2023 · 7 271 Inlägg

Är det enbart skak i ratten vid inbromsning eller annars också?
Behöver inte nödvändigtvis vara skivorna.

Christian S
9 augusti 2023 · 4 816 Inlägg

Orfeus skrev:
När jag har sökt på Bildelar på Brembo, så har fler alternativ dykt upp med mitt regnummer och min modell står i rutan. Dels står det 316X28 på vissa men 300X28 på andra. Rent logiskt borde väl bara en storlek vara rätt, eller fungerar båda?

du lär ha dom små bromsarna på den, dvs 300mm.
nej det är bara en storlek som passar, man ser lätt vilka man har då det är stor skillnad utseendemässigt på bromsoken.

ok till 300mm (anges som 16" på bildelsbasen)
https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/267d7a/path/mnt/newftp/67/bil/lgnr/1709410_1.jpg/volvo_v70_2010_bromsok.jpg
ok till 316mm (anges som 16,5" på bildelsbasen)
https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/697985/path/mnt/newftp/67/bil/lgnr/1435504_1.jpg/volvo_v70_2012_bromsok.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Orfeus
9 augusti 2023 · 111 Inlägg

Stort tack alla för bra svar!

Jesper328 skrev:
Använd dig av Trodo istället.
Autodoc ägs väl av en rysk oligark, eller har jag drömt det?

Det ska jag kolla upp! Tack!


RubenRutegard skrev:
Brembo skivor skulle jag absolut inte sätta dit på din V70 som jag antar är pendlarbil. Du har så pass svag motor att det gör minimal skillnad. Köp ett par billigare skivor från ett känt märke istället och spara pengarna till ett par BRA hållbara belägg medans du ändå håller på att skruva.

Nej, det är ingen pendlarbil, utan vanlig Svenssonkörning - sonen till förskolan etc.
Menar du att det inte är värt att lägga något extra för Brembo eller att Brembo inte är bra?

De billigaste - Ridex - börjar på ca.600kr/st. Brembo kostar 750kr. Är det 'same shit'?
Och vad kan bra belägg vara?


Janneutanb skrev:
Är det enbart skak i ratten vid inbromsning eller annars också?
Behöver inte nödvändigtvis vara skivorna.

Tack för svaret!
Det är lite när som, men det började bara vid inbromsning. En verkstad jag pratade med (och också lite tankar härifrån) trodde att det var bromsarna.
Är det något annat jag bör kolla upp också?


Christian S skrev:

Orfeus skrev:
När jag har sökt på Bildelar på Brembo, så har fler alternativ dykt upp med mitt regnummer och min modell står i rutan. Dels står det 316X28 på vissa men 300X28 på andra. Rent logiskt borde väl bara en storlek vara rätt, eller fungerar båda?

du lär ha dom små bromsarna på den, dvs 300mm.
nej det är bara en storlek som passar, man ser lätt vilka man har då det är stor skillnad utseendemässigt på bromsoken.

ok till 300mm (anges som 16" på bildelsbasen)
https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/2 … romsok.jpg
ok till 316mm (anges som 16,5" på bildelsbasen)
https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/6 … romsok.jpg

Kanonbra svar! Precis vad jag behövde - tack för det!
Jag ska kolla, men jag har en känsla av att det är de mindre.

Senast redigerat av Orfeus (9 augusti 2023)

Mossan1
9 augusti 2023 · 2 828 Inlägg

Ska man vara krass:

Billiga skivor och belägg bromsar lika bra som dyra.

Dyra belägg smutsar ner fälgarna mindre och håller ev lite längre.

Dyra skivor är målade utom slitytan.

Skivorna är en bit gjutjärn.
Beläggen är där det skiljer mest.

Orfeus
9 augusti 2023 · 111 Inlägg

Mossan1 skrev:
Beläggen är där det skiljer mest.

Tack för svar!
Och vad ska man satsa på då? Brembo?

Brådhis * Voff voff *
9 augusti 2023 · 10 280 Inlägg

Orfeus skrev:

Mossan1 skrev:
Beläggen är där det skiljer mest.

Tack för svar!
Och vad ska man satsa på då? Brembo?

Hade Brembo Xtra line-skivor och deras (Brembo) vanliga belägg på min förra V70 -11. Funkade utmärkt för vardagskörning och dammade minst av alla belägg jag provat. När jag däremot körde på Nürburgring med den så kollapsade beläggen helt av värmen. På 4 varv gjorde jag av med 75-80% av beläggen... Originalbeläggen (Volvo) var avsevärt bättre lustigt nog.

Men ska du inte mata på bana utan bara vill ha bra vardagsbelägg funkar dom utmärkt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RubenRutegard
9 augusti 2023 · 88 Inlägg

Brådhis skrev:

RubenRutegard skrev:
Brembo skivor skulle jag absolut inte sätta dit på din V70 som jag antar är pendlarbil. Du har så pass svag motor att det gör minimal skillnad. Köp ett par billigare skivor från ett känt märke istället och spara pengarna till ett par BRA hållbara belägg medans du ändå håller på att skruva.

Brembo gör bra skivor även för vardagsbruk och kostar inte mer än andra normalbra skivor. Varför ska trådskaparen undvika Brembo?

Nej, man ska inte undvika brembo, känner man att pengarna finns till det skadar det såklart inte. Men som sagt är det mer värt pengarna att investera i ett par bra belägg istället.

Mossan1
10 augusti 2023 · 2 828 Inlägg

Orfeus skrev:

Mossan1 skrev:
Beläggen är där det skiljer mest.

Tack för svar!
Och vad ska man satsa på då? Brembo?

Det jag menade underförstått är att du överanalyserar.  Alla funkar och skillnaderna är minimala.

Jag köpte TRW till frugans Rav4 2013.
Hur bra som helst.
Jag köpte 100% Biltema till den V70N jag hade förr och det var hur bra som helst. Körde 10k mil med dom, men då kör jag mycket landsväg.  Fick lite bromsdamm på fälgarna, men, det får jag på min nuvarande Audi också med beläggen från fabriken.

Alla funkar, skillnaderna är (faktiskt) minimala för vardagsbilisten.

Kör man bana ska man ha helt andra grejer. Då duger INGET märke av orginalanpassade detaljer. Då ska det vara keramiska grejer. Eller iallafall slitsade skivor osv.  Inget för vardagsbilisten och verkligen inte för en gammal V70 diesel.

Köp vilka som helst!

Senast redigerat av Mossan1 (10 augusti 2023)

Orfeus
10 augusti 2023 · 111 Inlägg

Tack igen för fin input!

Då vet jag lite mer! Det är nog helt rätt att jag överanalyserar! Jag jobbar inte så mycket med bilar och kan varken på vilket sätt delar slits eller vad man ska satsa på. Jag vill bara inte köpa "Pirat" billigt och så får man byta igen efter ett år. Då lägger jag hellre lite extra och får bra grejer, Men så är det ju som ni skriver, att vissa grejer spelar mindre roll och man måste veta var man ska satsa.
Vet ni föresten vem som tillverkar Volvos orginal-belägg?

Men kanon - stort tack för fin input och för att ni delar med er!

Senast redigerat av Orfeus (10 augusti 2023)

jaka54
10 augusti 2023 · 5 741 Inlägg

Varför inte kolla skivorna och belägg innan du köper nytt?!" Det behöver ju inte vara dessa grejer som  får ratten att skaka. Av med hjulen så ser du hur grejerna ser ut.

Senast redigerat av jaka54 (10 augusti 2023)

Utmarks-Loke
10 augusti 2023 · 5 841 Inlägg

Jag tycker faktiskt det är skillnad mellan de allra billigaste skivorna, och de normalbra som tex. Brembo. De riktigt billiga rostar snabbare och jag har även haft rost inne i materialet så att det expanderat och blivit bulor, då blev det verkligen vibrationer när man bromsade, det kändes som bilen skulle ramla sönder. Brembo för 750kr är nog ett bra köp, en lagom nivå.

zemet
10 augusti 2023 · 4 041 Inlägg

Biltema tar 429 kr för bromsskivor som passar din bil. Artnr. 64-425

Köp dom och var glad:)

Som Mossan1 sa, du kommer inte märka någon skillnad på biltema skivor eller Brembo.

Anledningen att köpa från biltema är att det är snabbt och enkelt, du får varorna direkt när du behöver dom och skulle det inte passa så är det enkelt att lämna tillbaka.
Så kan du köpa Körv när du ändå är där ocksåsmile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang