Alex001 skrev:
Jesper328 skrev:
Så här på rak arm så låter det antingen som;
1. Vakuumläckage.
2. Fel på luftmassemätaren.
3. Fel på EGR-ventilen.
Gissar nästan på EGR.
Allting bör kontrolleras under färd med dator inkopplad.
Alternativt kan du koppla ur egr och köra.
Du kommer att få motorlampa på det, men det kan vara värt att prova.
Vakuumläckage borde väl vara hela tiden, även om den synbara effekten "plötslig motordöd" bara uppstår tidvis?
Jag har en OBD 2-läsare och kan kolla realtidsinfo, men hur skulle konstiga värden se ut? Vad ska jag kolla efter liksom...
Är det lätt att koppla bort EGR, och har min bensinare ens det?
Det beror på vilken slags motorkod du har i bilen, jag hittar ingen Fabia -07 med en 1.4L bensinare som ligger på 59kW.
Motorkoden kan du få fram på t.ex Car.info.
Du har säkerligen en EGR sittandes, och eventuellt så sitter den nere till höger på motorn framifrån sett.
Det är bara att lossa kontakten till den.
Nu är det svårt att säga prick vilka värden du skall ha i din motor, men jag skulle till en börja hålla koll på;
1. Insugstryck
2. Luftmassa
3. Position på EGR begärd & faktisk
4. Spjällägesgivare (kontrolleras mot EGR och vid gasuppsläpp), fick denna en adaption vid bytet förresten?
5. Motorvarvtal enligt Mossans intressanta teori.
Just insugstryck och luftmassa skall dimpa ner när du släpper gasen, och i ditt fall där varvtalet rusar iväg lite snabbt för att sedan slå i bott så låter det som att motorn får i sig en ouppmätt mängd luft.
Sedan så beroende på vilken motor du har så har du nödvändigtvis inte en LMM sittandes.
Varför jag tycker att du bör koppla bort EGR är för att en strulande sådan kan ge en mängd olika skumma symptom, och om motorstyrdonet bestämmer sig för att EGR skall stänga fast den inte gör det så får ju motorn en oväntad mängd syre/avgaser.
Man börjar med det enkla.