2567
Sök

Skoda Fabia 1.4, bensin, 2007

3 Inlägg
11 augusti 2023
Trådstartare
Hej,

Vår skoda fabia, årsmodell 2007,  bensinmotor 1.4l (59kw) har ett problem som uppkommer relativt sällan.

Inför korsningar / rödljus / rondeller, i samband med att man trampar ner kopplingen, så slår varvräknaren först upp kraftigt för att därefter slå i botten, batterilampan tänds och motorn dör.

Jag tror, men är inte hundra på, att detta händer lättare om man har fläkt och AC igång. Det känns också som att det hände oftare under högsommarvärmen för nån månad sedan.

På verkstad fick man tidigare i sommar två felkoder, spänning och gasreglage (gasspjäll) Batteriet var dock friskt, så vi testade och bytte gasspjäll. Mekanikern trodde mest på det.

Därefter har det inte uppkommit några nya felkoder, och verkstan vet inte vad de ska göra.

Vi funderar på om det kunde vara vevaxelgivare. Vad tror ni?

3 060 Inlägg
11 augusti 2023
Så här på rak arm så låter det antingen som;
1. Vakuumläckage.
2. Fel på luftmassemätaren.
3. Fel på EGR-ventilen.

Gissar nästan på EGR.
Allting bör kontrolleras under färd med dator inkopplad.
Alternativt kan du koppla ur egr och köra.
Du kommer att få motorlampa på det, men det kan vara värt att prova.
Senast redigerat av Jesper328 (11 augusti 2023)

3 668 Inlägg
11 augusti 2023
Ja, det är mardrömsfel när det dyker upp för snabbt för felkodregistrering för att sen försvinna helt.

Vevaxelgivaren.... Tja....

Om jag spånar VILT...

Kan ju vara några skumma strömmar som stör vevaxelsensorns svaga ac-signal. Strömmarna kan uppstå av dålig kontakt med jordflätor, mellan motor och låda och lite sådana saker. Strömmarna blir högre med många elförbrukare.
Dock, borde det märkas mest när startmotorn går. Signalen från vevsensorn blir då helskum.

Detta har jag INTE råkat ut för själv, men en ytligt bekant fick inte igång sin S80 efter kopplingsbyte. En startkabel mellan karross och växellåda så startade den. Felet var extemt dålig elektrisk kontakt mellan motor o låda så dom fick olika potential när startmotorn gick, vilket slog ut vevsensorns signal.  Dom loggade den och den var helt "vild".  Ny sensor löste inte problemet vilket fick dom att tänka utanför boxen.
Det beställdes nästan ett nytt motorstyrdon innan nån fick snilleblixt på verkstaden. (Vet ej vilken, och det är massor av år sen)

Men, vild,  VILD gissning, minst sagt.
Senast redigerat av Mossan1 (11 augusti 2023)

3 Inlägg
11 augusti 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
1. Vakuumläckage.
3. Fel på EGR-ventilen.

Gissar nästan på EGR.

Vakuumläckage borde väl vara hela tiden, även om den synbara effekten "plötslig motordöd" bara uppstår tidvis?

Jag har en OBD 2-läsare och kan kolla realtidsinfo, men hur skulle konstiga värden se ut? Vad ska jag kolla efter liksom...

Är det lätt att koppla bort EGR, och har min bensinare ens det?
Senast redigerat av Alex001 (11 augusti 2023)

3 Inlägg
11 augusti 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Ja, det är mardrömsfel när det dyker upp för snabbt för felkodregistrering för att sen försvinna helt.

Vevaxelgivaren.... Tja....

Om jag spånar VILT...

Kan ju vara några skumma strömmar som stör vevaxelsensorns svaga ac-signal. Strömmarna kan uppstå av dålig kontakt med jordflätor, mellan motor och låda och lite sådana saker. Strömmarna blir högre med många elförbrukare.
Dock, borde det märkas mest när startmotorn går. Signalen från vevsensorn blir då helskum.

Detta har jag INTE råkat ut för själv, men en ytligt bekant fick inte igång sin S80 efter kopplingsbyte. En startkabel mellan karross och växellåda så startade den. Felet var extemt dålig elektrisk kontakt mellan motor o låda så dom fick olika potential när startmotorn gick, vilket slog ut vevsensorns signal.  Dom loggade den och den var helt "vild".  Ny sensor löste inte problemet vilket fick dom att tänka utanför boxen.
Det beställdes nästan ett nytt motorstyrdon innan nån fick snilleblixt på verkstaden. (Vet ej vilken, och det är massor av år sen)

Men, vild,  VILD gissning, minst sagt.

Så nåt elfel som blir klurigt att hitta mao, jo, verkstaden var också inne på den linjen.

Grejen är att det är absolut INGA problem när startmotorn går. Den startar lätt och lämnar du den bara stående på tomgång så dör den inte. Om den dör i trafiken är det bara att vrida om nyckeln så startar den direkt då också.

3 668 Inlägg
12 augusti 2023
Du kan ju bara för att det är enkelt och gratis, OHM mäta mellan motorns metall och växellådan metall när motorn går och har hög elektrisk belastning på generatorn. (Elbakruta, sätesvärme, osv). 
Framförallt vid vevsensorn är det intressant. Den sitter (oftast) i sprängkåpan över koppling/momentomvandlare.

Samt kolla och rengöra jordpunkter. I sämsta fall är dom kollade och rengjorda. I bästa fall en förbättring.
Jordpunkter i kupén är ofta ovanför fotutrymmet, och på båda sidor fram.

3 060 Inlägg
12 augusti 2023
Alex001 skrev:
Jesper328 skrev:
1. Vakuumläckage.
3. Fel på EGR-ventilen.

Gissar nästan på EGR.

Vakuumläckage borde väl vara hela tiden, även om den synbara effekten "plötslig motordöd" bara uppstår tidvis?

Jag har en OBD 2-läsare och kan kolla realtidsinfo, men hur skulle konstiga värden se ut? Vad ska jag kolla efter liksom...

Är det lätt att koppla bort EGR, och har min bensinare ens det?

Det beror på vilken slags motorkod du har i bilen, jag hittar ingen Fabia -07 med en 1.4L bensinare som ligger på 59kW.
Motorkoden kan du få fram på t.ex Car.info.
Du har säkerligen en EGR sittandes, och eventuellt så sitter den nere till höger på motorn framifrån sett.
Det är bara att lossa kontakten till den.

Nu är det svårt att säga prick vilka värden du skall ha i din motor, men jag skulle till en börja hålla koll på;
1. Insugstryck
2. Luftmassa
3. Position på EGR begärd & faktisk
4. Spjällägesgivare (kontrolleras mot EGR och vid gasuppsläpp), fick denna en adaption vid bytet förresten?
5. Motorvarvtal enligt Mossans intressanta teori.

Just insugstryck och luftmassa skall dimpa ner när du släpper gasen, och i ditt fall där varvtalet rusar iväg lite snabbt för att sedan slå i bott så låter det som att motorn får i sig en ouppmätt mängd luft.
Sedan så beroende på vilken motor du har så har du nödvändigtvis inte en LMM sittandes.

Varför jag tycker att du bör koppla bort EGR är för att en strulande sådan kan ge en mängd olika skumma symptom, och om motorstyrdonet bestämmer sig för att EGR skall stänga fast den inte gör det så får ju motorn en oväntad mängd syre/avgaser.
Man börjar med det enkla. smile

3 668 Inlägg
12 augusti 2023
Rusar motorn i varv, eller är det bara varvräknaren som "ballar ur" följt av att motorn stannar?

Jag antog det sista, men kanske är fel antaget av mig?

Rusar motorn och inte bara varvräknaren är jag helt med föregående.
Senast redigerat av Mossan1 (12 augusti 2023)

Sök