Volvo v70 2.4 -02 Misständer

Dukii
17 augusti 2023 · 8 Inlägg

Hej!
Min Volvo v70 2.4 bensin går dåligt på tomgång. Varvtalen är stabila men man känner vibrationerna från motorn, den misständer. Bytt tändstift och en tändspole. Gasspjället är bytt för ca 1 år sen på Volvo.

Felkoderna jag får upp är -
P0100 Mass or volume airflow A circuit
P0400 Exhaust gas recirculation flow
P0302 (pend) Cylinder 2 misfire detected
P0303 (pend) Cylinder 3 misfire detected

Uppskattar all hjälp.

Jesper328
17 augusti 2023 · 2 374 Inlägg

Här är en kvalificerad gissning/teori:

Tjosan med EGR-ventilen.

Både P0100(00), och P0400(00) är ospecifika felkoder.
Troligen så släpper EGR-ventilen förbi avgaser när den skall hålla stängt, och då läser lambdasonden av ett värde den ej förväntas få.
Därför har du en ospecifik felkod på luftmassa.
P0400 kan förklaras på samma sätt, ibland förekommer även felkoder på mager fuel trim.

Du kan likväl ha en vakuumläcka någonstans som ställer till det.
Jag skulle börja med att koppla ur kontakten till EGR-ventilen utifall att lägesgivaren ger fel värden.. t.ex att lägesgivaren säger "stängd", fast ventilen är öppen.

Up the RA
Dukii
17 augusti 2023 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
Här är en kvalificerad gissning/teori:

Tjosan med EGR-ventilen.

Både P0100(00), och P0400(00) är ospecifika felkoder.
Troligen så släpper EGR-ventilen förbi avgaser när den skall hålla stängt, och då läser lambdasonden av ett värde den ej förväntas få.
Därför har du en ospecifik felkod på luftmassa.
P0400 kan förklaras på samma sätt, ibland förekommer även felkoder på mager fuel trim.

Du kan likväl ha en vakuumläcka någonstans som ställer till det.
Jag skulle börja med att koppla ur kontakten till EGR-ventilen utifall att lägesgivaren ger fel värden.. t.ex att lägesgivaren säger "stängd", fast ventilen är öppen.

Väldigt tacksam för svar!
Gör jag detta med EGR-kontakten medans bilen är igång och ser om det blir bättre? Och behövs den bytas ifall det blir skillnad när jag tar gör detta momentet?

Har testat göra det med luftmassemätaren utan att det blev någon skillnad.

BilFixare
17 augusti 2023 · 140 Inlägg

Dukii skrev:
Hej!
Min Volvo v70 2.4 bensin går dåligt på tomgång. Varvtalen är stabila men man känner vibrationerna från motorn, den misständer. Bytt tändstift och en tändspole. Gasspjället är bytt för ca 1 år sen på Volvo.

Felkoderna jag får upp är -
P0100 Mass or volume airflow A circuit
P0400 Exhaust gas recirculation flow
P0302 (pend) Cylinder 2 misfire detected
P0303 (pend) Cylinder 3 misfire detected

Uppskattar all hjälp.

Min gissning är Bromsservo Läckage/läckage någonstans efter luftmassan mätare eller läckage innan lambdasond.

Jesper328
17 augusti 2023 · 2 374 Inlägg

Dukii skrev:

Jesper328 skrev:
Här är en kvalificerad gissning/teori:

Tjosan med EGR-ventilen.

Både P0100(00), och P0400(00) är ospecifika felkoder.
Troligen så släpper EGR-ventilen förbi avgaser när den skall hålla stängt, och då läser lambdasonden av ett värde den ej förväntas få.
Därför har du en ospecifik felkod på luftmassa.
P0400 kan förklaras på samma sätt, ibland förekommer även felkoder på mager fuel trim.

Du kan likväl ha en vakuumläcka någonstans som ställer till det.
Jag skulle börja med att koppla ur kontakten till EGR-ventilen utifall att lägesgivaren ger fel värden.. t.ex att lägesgivaren säger "stängd", fast ventilen är öppen.

Väldigt tacksam för svar!
Gör jag detta med EGR-kontakten medans bilen är igång och ser om det blir bättre? Och behövs den bytas ifall det blir skillnad när jag tar gör detta momentet?

Har testat göra det med luftmassemätaren utan att det blev någon skillnad.

Dra ur den medans bilen är avstängd.
Den kommer nödvändigtvis inte att gå bättre, utan om ventiler har kärvat fast i öppet läge så blir det ingen skillnad.
Man bör isåfall demontera och kontrollera ELLER via dator kontrollera positionen på egr-ventilen.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang