Byta motor BMW E91

lager93
17 augusti 2023 · 70 Inlägg

Tjena,

Har en BMW 320 E91 LCI med motorhaveri efter stormen Hans, de sitter idag deras N43B20 som är 170 hästars bensinare.
Just den motorn är ganska problematisk och mycket sjukdomar som plågar dessa. Ny kostar 60 tkr och en bättre begagnad kostar 30tkr men går inprincip inte att få tag i.
Jag har egentligen X alternativ
1. Skrota den
2. Sälja den som reservdelsbil då mycket var utbytt på den som kan plockas av.
3. Försöka hitta en N43B20 motor och sätta i
4. Byta motor

För alternativ 4 undrar jag lite hur mycket jobb är de att sätta i en motor från en 320d eller 325i liknande och få den registrerad ? vet att diesel och 6 cyl är mycket mer robusta motorer som håller länge. Något som har erfarenheter eller något som kan hjälpa en? Gillar ju bilen trots problemen med motorn så behåller den gärna.

Bilen har rullat ca 25 t mil.

Tack för tankar.

Ett av de projekt som finns med en 406 där ljudet är i fokus: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262897
JN1975
17 augusti 2023 · 234 Inlägg

Går det inte på försäkringen om det har med stormen att göra? Och hur havererar motorn av en storm, fått in vatten när den varit igång?

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
lager93
17 augusti 2023 · 70 Inlägg

JN1975 skrev:
Går det inte på försäkringen om det har med stormen att göra? Och hur havererar motorn av en storm, fått in vatten när den varit igång?

Vatten i motorn när jag körde genom en översvämning. Nä försäkringen täcker inte då jag hade halvförsäkring.

Ett av de projekt som finns med en 406 där ljudet är i fokus: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262897
Utmarks-Loke
17 augusti 2023 · 5 841 Inlägg

Att byta till en annan sorts motor i en så ny bil som E91 är i princip omöjligt. Elektroniken, inte minst säkerhetssystemen runt startspärren, kommer inte alls tycka om det. Kanske går att komma runt för de som har riktigt djupa kunskaper i BMW:s elektronik, och kanske behövs det kinesiska chip med bortplockade säkerhetssystem. Andra problemet är att det är omöjligt att regga om en så ny bil med en annan motor. Den kan alltså aldrig göras laglig.

lager93
18 augusti 2023 · 70 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Att byta till en annan sorts motor i en så ny bil som E91 är i princip omöjligt. Elektroniken, inte minst säkerhetssystemen runt startspärren, kommer inte alls tycka om det. Kanske går att komma runt för de som har riktigt djupa kunskaper i BMW:s elektronik, och kanske behövs det kinesiska chip med bortplockade säkerhetssystem. Andra problemet är att det är omöjligt att regga om en så ny bil med en annan motor. Den kan alltså aldrig göras laglig.

Tack för svar. Så inprincip bara samma motor som är möjligt att. byta till och då bör man kunna göra det hyfsat enkelt?

Ett av de projekt som finns med en 406 där ljudet är i fokus: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262897
Janneutanb
18 augusti 2023 · 7 271 Inlägg

Har du undersökt nuvarande motor och konstaterat vad som gått sönder?

Har du riktigt tur är det bara tömma vattnet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang