Audi a4 2017 problem med tvåans växel

Lize
22 augusti 2023 · 11 Inlägg

Har haft problem att få i tvåans växel 6-7 gånger under halvåret jag haft bilen. Det går inte ens med våld att få i tvåan då den inte existerar just då, finns inget att ”haka i”, är som ett tomrum där tvåan ska vara. Stannat och slagit av bilen sen fungerar det felfritt igen. Bilen har gått 13.400 mil. Enbart tvåans växel som krånglat. Någon som har en susning om felet?

Mossan1
22 augusti 2023 · 2 828 Inlägg

Jag gissar du har en manuell eftersom det blir "tomrum för spaken", men jag förstår inte hur en manuell skulle ändras med en omstart......
Är inte manuella 6vxl också?

Så bara för Klargörande: Manuell eller automat, och om aut, vilken typ?

Har själv en sådan Audi med 7vxl Stronic, och den spaken är alltid i samma utgångsläge när man släpper. Som en datajoystick eller växelpedal på MC..... Även i Manuella läget med spaken vickad åt sidan.

Lize
22 augusti 2023 · 11 Inlägg

Ja sorry glömde nämna att det är manuell, är 6 växlar

BilFixare
22 augusti 2023 · 140 Inlägg

Lize skrev:
Har haft problem att få i tvåans växel 6-7 gånger under halvåret jag haft bilen. Det går inte ens med våld att få i tvåan då den inte existerar just då, finns inget att ”haka i”, är som ett tomrum där tvåan ska vara. Stannat och slagit av bilen sen fungerar det felfritt igen. Bilen har gått 13.400 mil. Enbart tvåans växel som krånglat. Någon som har en susning om felet?

Har du provat bytas olja på lådan???
Annars tror jag att syngring i växellåda har blivit för sliten. Det bli anting renovera lådan eller bytas ut hela lådan.
Men 13.400 mil låter väldigt lite mil på lådan.

https://www.youtube.com/watch?v=nM4CuWl … lMechanics

Brådhis * Voff voff *
22 augusti 2023 · 10 280 Inlägg

Eftersom det inte skrapar och beskrivs som "ett tomrum" så skulle jag gissa på att det är något lurt med växellänkaget, som då liksom återställs när motorn ruskar till när den stängs av...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
BilFixare
22 augusti 2023 · 140 Inlägg

Brådhis skrev:
Eftersom det inte skrapar och beskrivs som "ett tomrum" så skulle jag gissa på att det är något lurt med växellänkaget, som då liksom återställs när motorn ruskar till när den stängs av...

"liksom återställs när motorn ruskar till när den stängs av"

Jag tror grejen är att Synkroniseringsringar" på de framåtgående växlarna. Dessa enheter matchar automatiskt hastigheten på den ingående axeln med hastigheten för den växel som väljs.  Men eftersom Synkroniseringsringar har tacka för sig då bli det ingående axelns varvtal inte matchar vilken att det inte går att får i växel.

Frågan är varför det går att får i växel  när bilen står still??? För att axlar inte rör sig där med inte behöver ingående axelns matchar varvtal.

Lize
22 augusti 2023 · 11 Inlägg

Tack så mycket för era svar!
Jag har inte bytt olja i lådan. Jag lämnade in bilen för felsökning idag men verkstaden hittade inga fel, vet dock inte vad dom undersökte för att dra den slutsatsen. Om det är synkringar eller länkage, är det en dyr historia att fixa på verkstad?  Kan som sagt noll om bilar men tycker det är märkligt att lådan går som en klocka för det mesta men några enstaka gånger har detta hänt med just tvåan bara.

BilFixare
22 augusti 2023 · 140 Inlägg

Lize skrev:
Tack så mycket för era svar!
Jag har inte bytt olja i lådan. Jag lämnade in bilen för felsökning idag men verkstaden hittade inga fel, vet dock inte vad dom undersökte för att dra den slutsatsen. Om det är synkringar eller länkage, är det en dyr historia att fixa på verkstad?  Kan som sagt noll om bilar men tycker det är märkligt att lådan går som en klocka för det mesta men några enstaka gånger har detta hänt med just tvåan bara.

Synkroniseringsringa sitter i lådan om man ska bytas ut Synkroniseringsringa/bytas ut hela lådan måste lådan ner. Bara tar ner lådan skuller jag tippa på man får räkna minst 8000 - 35000 kr tror jag priset kan bli lite olika beror på pris på beg lådan+arbete beror på vart du lämna in.

Men jag skuller säga jag hade VW passat och Audi Quattro jag tycker dessa bilar är väldig svår att får i 1-2an växel ( t.ex när man växla ner  )men mest på vinter om jag inte minst fel.
Men jag tror det är Normal då det är mer axlar+kallt oljan i lådan.

Lize
24 augusti 2023 · 11 Inlägg

BilFixare skrev:

Lize skrev:
Tack så mycket för era svar!
Jag har inte bytt olja i lådan. Jag lämnade in bilen för felsökning idag men verkstaden hittade inga fel, vet dock inte vad dom undersökte för att dra den slutsatsen. Om det är synkringar eller länkage, är det en dyr historia att fixa på verkstad?  Kan som sagt noll om bilar men tycker det är märkligt att lådan går som en klocka för det mesta men några enstaka gånger har detta hänt med just tvåan bara.

Synkroniseringsringa sitter i lådan om man ska bytas ut Synkroniseringsringa/bytas ut hela lådan måste lådan ner. Bara tar ner lådan skuller jag tippa på man får räkna minst 8000 - 35000 kr tror jag priset kan bli lite olika beror på pris på beg lådan+arbete beror på vart du lämna in.

Men jag skuller säga jag hade VW passat och Audi Quattro jag tycker dessa bilar är väldig svår att får i 1-2an växel ( t.ex när man växla ner  )men mest på vinter om jag inte minst fel.
Men jag tror det är Normal då det är mer axlar+kallt oljan i lådan.

Ja det kanske är problem med just den modellen, jag har också quattro. Har bokat tid för byte av olja i växellådan nu så hoppas jag att det blir bättre! Tack för svar.

Steff240
24 augusti 2023 · 1 019 Inlägg

Hade det varit problem med synkringarna hade det blivit "stopp" när du försöker få i växeln, eller så hade det skrapat.
Känns det mer som att spaken hamnar i ett tomrum eller mellanläge skulle jag tittat på växellänkaget i första hand.

Lize
24 augusti 2023 · 11 Inlägg

Steff240 skrev:
Hade det varit problem med synkringarna hade det blivit "stopp" när du försöker få i växeln, eller så hade det skrapat.
Känns det mer som att spaken hamnar i ett tomrum eller mellanläge skulle jag tittat på växellänkaget i första hand.

Tack! Ska be verkstaden kika på länkaget i samband med oljebytet i lådan. Vet du om man kan laga/byta länkage eller är det byte av hela lådan som gäller då?

Jesper328
24 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

Tippar även jag på länkage eller något lurt med växelföraren.. alternativt skiftgaffel.
En dålig synkring kommer att ge ett skrapande ljud, och även om den är helt kaputt så kan man vålda i växlarna.

Edit: eller spaken i sig, så klart!
Tror mer på det faktist.

Senast redigerat av Jesper328 (24 augusti 2023)

Up the RA
Lize
24 augusti 2023 · 11 Inlägg

Jesper328 skrev:
Tippar även jag på länkage eller något lurt med växelföraren.. alternativt skiftgaffel.
En dålig synkring kommer att ge ett skrapande ljud, och även om den är helt kaputt så kan man vålda i växlarna.

Edit: eller spaken i sig, så klart!
Tror mer på det faktist.

Ja det låter ju ingenting alls.
Spaken i sig? Kan själva växelspaken gå sönder alltså?

Ekatoen
15 oktober 2023 · 1 Inlägg

Lize, fick du något svar från verkstaden? Jag har också en A4 modellår 2017 med manuell låda och precis samma fenomen. Jag brukar få gå tillbaka till ettans växel för att kunna få i tvåan. Känns som att det borde vara länkaget, men vore intressant att få höra om du lyckats identifiera problemet.

Lize
20 oktober 2023 · 11 Inlägg

Ekatoen skrev:
Lize, fick du något svar från verkstaden? Jag har också en A4 modellår 2017 med manuell låda och precis samma fenomen. Jag brukar få gå tillbaka till ettans växel för att kunna få i tvåan. Känns som att det borde vara länkaget, men vore intressant att få höra om du lyckats identifiera problemet.

Det var tydligen svårt att komma åt och se om något skulle vara fel med länkage enligt verkstaden. Dom bytte olja i lådan, som aldrig ska behövas på denna modellen egentligen. Den såg inte fin ut, inga spån dock som tur var. Sedan dess har det hänt en gång igen med tvåans växel. Så problemet kvarstår, men inte lika illa som innan.

Mossan1
21 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Eftersom det är 100% mekaniska växelförare innuti lådan som liksom "fungerar eller inte" är det extremt osannolikt att det skulle vara något direkt innuti lådan. Snarare något i överföringen. Kanske något gummiupphängt som gör att något förs för långt och så missar sin "slot" i spåren liksom.

Syncringar osv gör att den antingen blir osyncad (skraaap) eller stum dvs läget blockerat.

Lize
21 oktober 2023 · 11 Inlägg

Mossan1 skrev:
Eftersom det är 100% mekaniska växelförare innuti lådan som liksom "fungerar eller inte" är det extremt osannolikt att det skulle vara något direkt innuti lådan. Snarare något i överföringen. Kanske något gummiupphängt som gör att något förs för långt och så missar sin "slot" i spåren liksom.

Syncringar osv gör att den antingen blir osyncad (skraaap) eller stum dvs läget blockerat.

Vet du om det går att se relativt lätt för en verkstad om det är något ”gummiupphängt”?    Du tror inte det är länkaget som spökar då alltså?

Mossan1
22 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Lize skrev:
Vet du om det går att se relativt lätt för en verkstad om det är något ”gummiupphängt”?    Du tror inte det är länkaget som spökar då alltså?

Tyvärr, tror jag felet är svårt att hitta eftersom det bara inträffar ibland.

Men utanför eller invid lådan är gissningen baserat på vad som skrivits.

Men jag hänger ändå upp mig en smula på:

Lize skrev:
"inte ens med våld att få i tvåan då den inte existerar just då, finns inget att ”haka i”, är som ett tomrum där tvåan ska vara"

Det är liksom lite motsägelsefullt.
Går spaken i läget SOM VANLIGT, eller går den inte dit, går trögt, går snett, inte lika långt, osv?

Att det är friläge trots önskad 2a förefaller det vara.
Eller går inte ens spaken I läget?

Senast redigerat av Mossan1 (22 oktober 2023)

Lize
22 oktober 2023 · 11 Inlägg

Mossan1 skrev:

Lize skrev:
Vet du om det går att se relativt lätt för en verkstad om det är något ”gummiupphängt”?    Du tror inte det är länkaget som spökar då alltså?

Tyvärr, tror jag felet är svårt att hitta eftersom det bara inträffar ibland.

Men utanför eller invid lådan är gissningen baserat på vad som skrivits.

Men jag hänger ändå upp mig en smula på:

Lize skrev:
"inte ens med våld att få i tvåan då den inte existerar just då, finns inget att ”haka i”, är som ett tomrum där tvåan ska vara"

Det är liksom lite motsägelsefullt.
Går spaken i läget SOM VANLIGT, eller går den inte dit, går trögt, går snett, inte lika långt, osv?

Att det är friläge trots önskad 2a förefaller det vara.
Eller går inte ens spaken I läget?

Spaken går lätt att dra ner till det rätta läget som vanligt men det är som sagt helt tomt där då, finns inget att ”haka i”, blir friläge som du nämner.

Mossan1
22 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Lize skrev:
Spaken går lätt att dra ner till det rätta läget som vanligt men det är som sagt helt tomt där då, finns inget att ”haka i”, blir friläge som du nämner.

Och spaken  EXAKT i rätt position för 2an?
Inte några cm kortare läge, dvs bottnar tidigare, eller så? Flera cm i så fall.

För DET, skulle kunna tyda på något med ringarna faktiskt.  Då är den inte igreppad än för det tog stopp.
Men då ska läget vara märkbart annorlunda i slaget, så att säga.

Hursom är det inget du kan fixa själv, utan det är verkstad som gäller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang