Slutsteg går varmt vid vissa frekvenser och längre spelande

Xariez
23 augusti 2023 · 12 Inlägg

God kväll!

Ungefär som ämnet säger. Var under våren efter följande paket, innehållande en begagnad bas + slutsteg:

- Slutsteg: GZTA1.1200DX
- Bas: Modell okänd, kollar om jag kan hitta något i dagsljuset imorgon. I vilket fall som helst en Ground Zero 12", 1300W peak, och kanske kunde varit en 700-900W RMS.
- Kabel: 1.5m 35mm2 (plus), 1.5m 35mm2 (minus). Säkring på 100A.

Har spelat bra för mina behov, men märkte ikväll av en relativt diskret bränd lukt. Stannade bilen och kände på all utrustning, där enda jag kunde känna av (efter att jag en gång hade möjlighet att stanna) var att slutsteget var något ljummet/varmt. Absolut inte hett, men relativt förväntad/standard temperatur (enligt vad jag är van med) för elektronisk utrustning som snurrat på några timmar.

Spelar man lite lugnare känner man inte av något, inte heller om det är mindre bas-intensiva låtar. Spelade i detta fall PERZZONA - Lavish med volym på högre sidan, men endå inte högre än jag anser att denna bas ska klara av. 

Och nu till den ultimata frågan: Vad kan jag göra/kontrollera? Finns det någon väldigt uppenbar svag länk som kunde orsaka detta? Har funderat på om jorden är halv-dålig, men i.o.m. att den kabeln var hur kall som helst tycker jag det inte är logiskt. Även funderat litegrann på effektskillnaden mellan basen och slutsteget. Slutsteget är även monterat på baksidan av baklådan, dvs. precis mellan baksätet och baslådan, där "framsidan" av baslådan är riktat mot bakluckan. Kan det vara så pass enkelt att luftflödet för värmen slutsteget oavsett producerar inte räcker till? Minns jag rätt ligger även slutsteget rakt emot baslådan, fastskruvad, dvs. inget luftflöde alls mellan steg och baslådan, och all luftflöde den får är från sidorna och från ovan. Kan de vara så pass enkelt?

Tack!

MammDiin
24 augusti 2023 · 2 019 Inlägg

Kanske du har bränt talspolen?

Xariez
25 augusti 2023 · 12 Inlägg

MammDiin skrev:
Kanske du har bränt talspolen?

Känns som de skulle lukta bränt väldigt mycket oftare än det gör just nu isåfall, men kanske bara en felaktig teori hos mig?

mb_pucken
25 augusti 2023 · 5 087 Inlägg

Sker det vid djup bas? Då kan det bero på att basen spelar under lådans avstämning. Det brukar ge en trevlig doft av bränd talspole eller gammal hederlig bilbana :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Koster
25 augusti 2023 · 108 Inlägg

Svaret är väldigt enkelt, ju mer bas och hög volym du spelar desto mer ström krävs det ur steget=Mer värmeutveckling!

En enorm skillnad i strömförbrukning på att spela tex Dire Straits högt vs modern elektronisk musik. I instrumental musik finns det inget ljud under 80-100hz så där kan man komma upp i snuskigt höga ljudnivåer på bara 20-25 ampere strömförbrukning.

Sedan radar du upp en väldig massa info om steg, bas och strömkablar men inte ett dugg om det viktigaste länken i kedjan..generatorn!

Vad har du för ampere på den?

Xariez
26 augusti 2023 · 12 Inlägg

mb_pucken skrev:
Sker det vid djup bas? Då kan det bero på att basen spelar under lådans avstämning. Det brukar ge en trevlig doft av bränd talspole eller gammal hederlig bilbana :-)

Jag skulle vilja påstå att det är rätt så "isolerat" till djup bas, som du säger. Vissa låtar kan jag spela rätt högt, men har noterat att de inte är lika djup bas i dessa låtar. Kommer det till någon bas som går "djupare" eller lägre i frekvens skulle jag säga det dyker upp betydligt snabbare.

Koster skrev:
Svaret är väldigt enkelt, ju mer bas och hög volym du spelar desto mer ström krävs det ur steget=Mer värmeutveckling!

En enorm skillnad i strömförbrukning på att spela tex Dire Straits högt vs modern elektronisk musik. I instrumental musik finns det inget ljud under 80-100hz så där kan man komma upp i snuskigt höga ljudnivåer på bara 20-25 ampere strömförbrukning.

Sedan radar du upp en väldig massa info om steg, bas och strömkablar men inte ett dugg om det viktigaste länken i kedjan..generatorn!

Vad har du för ampere på den?

Japp, det är väl där det hela grundar sig. Mera ljud, kräver mera ström, producerar mer värme - så långt är jag med! Vad gäller generatorn kör jag enligt vad Mekonomen fick uppslag att ska sitta i dessa bilar, som ifall jag inte missminner mig ligger på 120A.

Koster
27 augusti 2023 · 108 Inlägg

Mhm, och du är medveten om att en fabriksgenerator är dimensionerad efter utrustningsnivån i bilen och har som max 10-15% överskott, om ens det?
Du har inte 120 ampere att driva steg med.

När man går över ca 7-800w(30-50 ampere max) så behöver man också uppgradera generatorn för att kunna driva ljudet stabilt och utan risk att elda upp både utrustning och bilen.
Enklaste sättet att ta reda på vad du har för effekt ur generator och vad ditt steg förbrukar med den typ av musik och ljudnivåer du kör är att använda en tångamperemeter och mäta både direkt ur generatorn och vid steget för att se om du har mer förbrukning än vad din generator orkar med.

Här har du länk till en video på vad en tångamperemeter är(finns på Biltema) och hur man mäter förbrukningen vid steget:https://www.youtube.com/watch?v=M8RisjTngt8

Senast redigerat av Koster (27 augusti 2023)

Xariez
27 augusti 2023 · 12 Inlägg

Koster skrev:
Mhm, och du är medveten om att en fabriksgenerator är dimensionerad efter utrustningsnivån i bilen och har som max 10-15% överskott, om ens det?
Du har inte 120 ampere att driva steg med.

När man går över ca 7-800w(30-50 ampere max) så behöver man också uppgradera generatorn för att kunna driva ljudet stabilt och utan risk att elda upp både utrustning och bilen.
Enklaste sättet att ta reda på vad du har för effekt ur generator och vad ditt steg förbrukar med den typ av musik och ljudnivåer du kör är att använda en tångamperemeter och mäta både direkt ur generatorn och vid steget för att se om du har mer förbrukning än vad din generator orkar med.

Här har du länk till en video på vad en tångamperemeter är(finns på Biltema) och hur man mäter förbrukningen vid steget:https://www.youtube.com/watch?v=M8RisjTngt8

Jag är medveten om att en 120A fabriksgenerator inte ger mig 120A att driva ett slutsteg med, jo. Det må vara en liten 2.0TDI som knappast slukar mycket ström alls, men på samma gång en Audi från -08 som förmodligen har mera elektronik i sig än en hushållsmaskin från 90-talet. Så jag hör absolut vad du säger!

Däremot har jag, varken i denna bil, någon tidigare bil eller någon bekants bil hört att generatorn skulle uppgraderats till följd av en bränd lukt. Känner några med ljudbilar och där är det ju givetvis en helt annan sak i sig, men min poäng är den att jag knappast sitter och maxar ut basens effekt, även om detta förstås är en gissning och att mäta och få exakta/definitiva värden helt klart inte skulle skada. Om något har jag varit van med att, om generatorns uteffekt ligger i underläge, så brukar lampor och dylikt börja blinka rätt snabbt, av rätt så självklara orsaker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang