Märkligt fel.

lars81294
29 augusti 2023 · 15 Inlägg

Min Mercedes S211 220 Diesel -08 har fått ett märkligt fel, för en vecka sedan ungefär kunde jag inte varva motorn mer än till 3000 varv, kändes som om turbon gett upp, men när jag kopplar upp mig till min bildator då så säger den att det inte finns några fel, och att den laddar mellan 0.9 till 1.2 bar, för att vara säker tog jag bort luftrenaren o andra saker så jag kom åt turbon, och mycket riktigt den fungerar perfekt o snurrar lätt utan klapp, däremot kan jag inte rubba wastegaten, men det kanske man inte kan med bilen avstängd, idag fick jag ett nytt felmeddelande på bildatorn och den säger, fuel temperature sensor a circuit high, kan det ha något med varvtalet att göra, och isåfall vad gör man åt det, byter sensorn eller ? Hoppas verkligen någon förstår sig på detta o kan hjälpa mig.

Jesper328
29 augusti 2023 · 2 375 Inlägg

Att den inte varvar mer än 3000rpm och är allmänt slö beror på att motorn gått in i felsäkert läge.

Det KAN bero på bränsletempgivaren, men jag rekommenderar att du läser ut felkoder med en bra dator, likaså kontrollerar alla värden för att se om något avviker.

Up the RA
lars81294
31 augusti 2023 · 15 Inlägg

Hej o tack för ditt svar, enligt instruktionsboken inträder felsäkert läge redan vid 2000 rpm. o den känns ganska pigg upp till ca. 2500rpm. min inkopplingsbara bil dator är speciellt gjord for MB o heter icarsoft MBII och den visar ibland finns inget fel o ibland detta med bränsletemp. är hög, så du tror inte det har med wastegaten att göra ? Ska också tillägga att den svartryker inget eller avviker på något annat sätt. Mvh. Lars

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang