3172
Sök

Ojämn tomgång och bilen varvar själv Passat 3BG 1,8 T 2002

1 Inlägg
29 augusti 2023
Trådstartare
Hej, jag köpte i början utav sommaren en passat som i annonsen behövdes byta luftmassemätare.
Jag bytte denna och bilen gick som den skulle, fram till nyligen då jag stod vid ett övergångsställe och bilen varvade upp av sig själv till 3000 varv.
Jag åkte då hem och testade en ”norsk reset”.
Efter detta så har bilen knappt någon tomgång alls och den går väldigt ojämnt.
När den väl blir jämn igen och jag kör den så beter den sig precis som om luftmassemätaren vore trasig men inga felkoder uppkommer.
När jag drar ur kabeln till luftmassemätaren går bilen felfritt.
Någon som har något tips på vad jag ska kolla på?
Bilen är inte värd dom pengarna att lämna in på verkstad så därför provar jag här.

3 060 Inlägg
29 augusti 2023
Rent spontant känns det som ett luftläckage någonstans med tanke på att den går rart med LMM urkopplad.

2 344 Inlägg
30 augusti 2023
Finns ett virrvarr av slangar och ventiler runt/över ventilkåpan som gärna spricker med tiden och drar tjuvluft, jag skulle nog sett över dem, inspektera efter torrsprickor eller liknande. Inte helt lätt att se allihop utan att plocka bort dem, så var förberedd med nya slangklämmor (original är det en typ av engångsklämmor).

Edit: Vad köpte du för luftmassemätare? En riktig av OEM-kvalitet eller typ Biltema? Kan vara rätt känsligt med just elektronik.
Senast redigerat av Mew (30 augusti 2023)

Sök