Köpråd lättskruvad kombi

superskurken
30 augusti 2023 · 6 Inlägg

Hej

Ska byta ut bilarna här nu i höst och överväger köpa en till kombi då vi får tillökning och jobbar på olika ställen.

*Ska gå att skruva själv med (blivit intresserad) gärna lätt att få tag i delar/hjälp osv. Typ för att kunna göra enklare service/byta ut slitage delar m.m
*Relativt billig att äga (skatt/förbrukning)
*Lätt att få tag i delar/hjälp osv.
*Kombi, det finns en större bil i hushållet men bör kunna få med två små barn med gigantisk dubbelvagn, barnstolar m.m
*Fyrhjulsdrift då vi är van det och bor i Norrbotten

Spontant är de v70n awd med haldex i tanken. Finns det någon BMW kombi av äldre slag som skulle kunna funka? Nått annat som rekommenderas?

VAG har jag haft ett bra tag och är lite less. De är väl nån fräschare octavia om det skulle dyka upp som känns aktuellt.

Brådhis * Voff voff *
31 augusti 2023 · 10 283 Inlägg

superskurken skrev:
Hej

Ska byta ut bilarna här nu i höst och överväger köpa en till kombi då vi får tillökning och jobbar på olika ställen.

*Ska gå att skruva själv med (blivit intresserad) gärna lätt att få tag i delar/hjälp osv. Typ för att kunna göra enklare service/byta ut slitage delar m.m
*Relativt billig att äga (skatt/förbrukning)
*Lätt att få tag i delar/hjälp osv.
*Kombi, det finns en större bil i hushållet men bör kunna få med två små barn med gigantisk dubbelvagn, barnstolar m.m
*Fyrhjulsdrift då vi är van det och bor i Norrbotten

Spontant är de v70n awd med haldex i tanken. Finns det någon BMW kombi av äldre slag som skulle kunna funka? Nått annat som rekommenderas?

VAG har jag haft ett bra tag och är lite less. De är väl nån fräschare octavia om det skulle dyka upp som känns aktuellt.

Prisklass?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
31 augusti 2023 · 5 528 Inlägg

Äldre bil man kan enkelt kan skruva själv, lätt hitta hjälp/support, lätt få tag i delar ,kombi, fyrhjulsdrift.

Skulle då säga VW Golf MK4 Variant 4motion eller Skoda Octavia MK1 Kombi 4x4
Helst med 1.9tdi så går det bränslesnålt också, såvida du inte kör under 1000mil om året för då är det inte säkert bränslekostnaden hinner kompensera mot den högre skatten.

Du har inte nämnt vad budgeten är, antar det är runt 20k då du nämner att du är sugen på V70N.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
master_lars
31 augusti 2023 · 1 162 Inlägg

Saab 9-3 från 2007 med Biopower. Gärna 5-växlad med 1,8t motorn.
Stabil, snål  om man kör med huvudet, låg skatt, billiga försäkringar, och väldigt lättskruvad så länge man slipper byta vattenpumpen (som brukar hålla över 30k mil utan problem). Den matas nämligen på kamkedjan.

Är rosten man skall ha uppsyn över vid ett köp. I övrigt ganska körglada bilar med väldigt få problem.

torsen
1 september 2023 · 7 244 Inlägg

Mest lättmekad, om det prioriteras, är väl Volvo 745 och 945.
Vill du INTE meka så köper du en japansk bil, nästan egalt vilken.

Brådhis * Voff voff *
1 september 2023 · 10 283 Inlägg

torsen skrev:
Mest lättmekad, om det prioriteras, är väl Volvo 745 och 945.
Vill du INTE meka så köper du en japansk bil, nästan egalt vilken.

Dom yngsta är 25 år i år... Lättmekat är det kanske, men en pall rostlösare och kunskap i avdragna bultar är nog steg ett då.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
1 september 2023 · 5 845 Inlägg

superskurken skrev:
Spontant är de v70n awd med haldex i tanken. Finns det någon BMW kombi av äldre slag som skulle kunna funka? Nått annat som rekommenderas?

Ja, 318d/320d med N47-motorn. Enkel att skruva med och en snål och bra motor. Se bara till att kamkedjespännaren är uppdaterad, men det är den väl på alla bilar numera.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (1 september 2023)

Lucif3r
1 september 2023 · 2 218 Inlägg

torsen skrev:
Mest lättmekad, om det prioriteras, är väl Volvo 745 och 945.

Håller inte med. Har svurit betydligt mer över 945ans idiotlösningar än V70ins. V70in känns betydligt mer genomtänkt och överlag betydligt enklare. Med ev. undantag kopplingsbyte då, men det är inte så jävla kul att ligga på golvet och konka ner en tung M46/M47/M90 heller så...
7/945 är i mitt tycke ett praktexempel på "skenet bedrar". Det SER enkelt ut... Ända tills man börjar skruva och inser hur j-a dumt allt sitter...

Brådhis * Voff voff *
1 september 2023 · 10 283 Inlägg

Lucif3r skrev:

torsen skrev:
Mest lättmekad, om det prioriteras, är väl Volvo 745 och 945.

Håller inte med. Har svurit betydligt mer över 945ans idiotlösningar än V70ins. V70in känns betydligt mer genomtänkt och överlag betydligt enklare. Med ev. undantag kopplingsbyte då, men det är inte så jävla kul att ligga på golvet och konka ner en tung M46/M47/M90 heller så...
7/945 är i mitt tycke ett praktexempel på "skenet bedrar". Det SER enkelt ut... Ända tills man börjar skruva och inser hur j-a dumt allt sitter...

Helt enig där! Skruvar helt klart hellre med en 850/x70 än en 7/900 alla dagar i veckan. Eller gärna en V70N/S60/S80. Utvecklingen går framåt!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
1 september 2023 · 2 377 Inlägg

Ja, V70N är ett vettigt alternativ.
Lättskruvade är dom också, slås endast av Saab ng9-3.. eller ja GM Ecotec överlag.

Äldre Golf/Passat är inte så dumma dom heller, likaså Honda Accord.

Billig skatt och förbrukning står tyvärr inte i paritet med stor fyrhjulsdriven bil.
”Billig” är ju däremot subjektivt.

Senast redigerat av Jesper328 (1 september 2023)

Up the RA
Utmarks-Loke
1 september 2023 · 5 845 Inlägg

Lucif3r skrev:

torsen skrev:
Mest lättmekad, om det prioriteras, är väl Volvo 745 och 945.

Håller inte med. Har svurit betydligt mer över 945ans idiotlösningar än V70ins. V70in känns betydligt mer genomtänkt och överlag betydligt enklare. Med ev. undantag kopplingsbyte då, men det är inte så jävla kul att ligga på golvet och konka ner en tung M46/M47/M90 heller så...
7/945 är i mitt tycke ett praktexempel på "skenet bedrar". Det SER enkelt ut... Ända tills man börjar skruva och inser hur j-a dumt allt sitter...

Det första man kommer att tänka på är placeringen av oljefiltret på B230, åtminstone på 240 sitter det intill motorfästet och är nästan omöjligt att få bort utan att söla en massa olja. Hoppas det är bättre på nyare motorfamiljer

Lucif3r
1 september 2023 · 2 218 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hoppas det är bättre på nyare motorfamiljer

Inte ett dugg big_smile

Eller du kanske inte menade nyare rödblockare? Vitblockarna är ju betydligt bättre, där sitter filtret rakt under på tråget.

Senast redigerat av Lucif3r (1 september 2023)

torsen
2 september 2023 · 7 244 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Lucif3r skrev:

torsen skrev:
Mest lättmekad, om det prioriteras, är väl Volvo 745 och 945.

Håller inte med. Har svurit betydligt mer över 945ans idiotlösningar än V70ins. V70in känns betydligt mer genomtänkt och överlag betydligt enklare. Med ev. undantag kopplingsbyte då, men det är inte så jävla kul att ligga på golvet och konka ner en tung M46/M47/M90 heller så...
7/945 är i mitt tycke ett praktexempel på "skenet bedrar". Det SER enkelt ut... Ända tills man börjar skruva och inser hur j-a dumt allt sitter...

Det första man kommer att tänka på är placeringen av oljefiltret på B230, åtminstone på 240 sitter det intill motorfästet och är nästan omöjligt att få bort utan att söla en massa olja. Hoppas det är bättre på nyare motorfamiljer

Ett knep som jag lärde mig på Citroen GS/GSA, som har filtret ovanpå motorn, är att låta motorn gå på tomgång medans man tappar av oljan.
Man stänger förståss av motorn när oljetryckslampan tänds.
Härigenom töms filtret och blir praktiskt taget tomt på olja.
Så här gör en del bilmekaniker också.

Blanke
5 september 2023 · 339 Inlägg

Då v70n är i princip identiskt till s60 måste jag säga att det är faktiskt väldigt lättmekat. Enda nackdelen är att nya delar kostar skjortan.

En 740 eller 940 är nog en av de lättaste sakerna att meka på, delvis på grund utav att du har så stor tillgång till information och delar. För minsta lilla problem kan du söka på nätet och få upp 1000 andra som haft exakt samma problem. Är ju också lite lättare att göra saker som att byta koppling osv på dom här än på en v70. Billig skatt om inte skattefri, och bes vartannat år med slappa avgaskrav är inte heller att ignorera i ekvationen!

Jag letar för tillfället att byta min s60 mot en 745 eller 945 nästan enbart pga stilen och att det är veteranbil nuförtiden. Och lite roligare att trimma.

Lucif3r
5 september 2023 · 2 218 Inlägg

Blanke skrev:
Billig skatt

Det är nog väldigt subjektivt... Min 945a(98) har exakt lika mycket(lite?) skatt som V70in(97) - 2413kr + 62kr tongue Det är iaf inga pengar jag jublar över att behöva lägga ut big_smile -92an är billig dock! bara 62kr om året tongue
Och ja, jag räknar vägtrafikregisteravgiften som skatt och du kan inte ändra min åsikt! wink

torsen
5 september 2023 · 7 244 Inlägg

En rymlig bil som uppfyller alla dina önskemål utom lättmekad är Honda CR-V.
Jag har bara haft min Honda i 8 år, så det enda jag mekat med är att byta gummit på bakrutetorkaren.
Så jag vet inte hur de är att meka med för övrigt.
Men eftersträvar du önskar att meka så ska du köpa en VAG-produkt.
Då blir du snabbt autodidakt bilmekaniker.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2023 · 13 748 Inlägg

simlar skrev:
Äldre bil man kan enkelt kan skruva själv, lätt hitta hjälp/support, lätt få tag i delar ,kombi, fyrhjulsdrift.

Skulle då säga VW Golf MK4 Variant 4motion eller Skoda Octavia MK1 Kombi 4x4
Helst med 1.9tdi så går det bränslesnålt också, såvida du inte kör under 1000mil om året för då är det inte säkert bränslekostnaden hinner kompensera mot den högre skatten.

Du har inte nämnt vad budgeten är, antar det är runt 20k då du nämner att du är sugen på V70N.

ja dom där 1.9pd maskinerna är brutalt hållbara..  det finns igentligen bara ett problem eller 1.5  dom hör ihop

det är tryckarna till spridarna som oftast slits.. men det är ett lätt jobb om man tar det innan man kör ner kamaxeln..      det kostar inte mycket heller..

men annars är det hållbara maskiner..  och brukar vara väldigt pigga..   finns ju lite olika motoralternativ.. men tar man turbo och spridare från 130hk passaten så har man ju runt 170-180hk om jag inte minns fel efter en optimering smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
superskurken
14 oktober 2023 · 6 Inlägg

Glömde givetvis skriva prisklass.. Mellan 40-85k är tanken. Har haft koll på v70n med bytt koppling på blocket. Samma Saab och vissa BMW. Inte bytt än.

Tack för alla tips. Givetvis är en stor kombi med awd inte super billig i skatt, drift etc. Allt är relativt men vi bor i norr så vill ha det. Men kanske inte är aktuellt om skatten är 10-12k per år på en bil.

Kört en del passater men är så less på ytrosten så skippar nog helst VW av den orsaken. Octavia dock känns ju som en vettig grej om man hittar ett fräscht exemplar.

Senast redigerat av superskurken (14 oktober 2023)

Oreggad Ruter Knekt
15 oktober 2023 · 659 Inlägg

Baserat på prisbilden -85tusen så kan du hitta en skapligt rymlig sak från 2010, även med 4wd. Är det mekintresse du vill utvinna så är väl pendlarbilen fel, investera i audi a6 quattro och laga upp då ist.

superskurken skrev:
VAG har jag haft ett bra tag och är lite less. De är väl nån fräschare octavia om det skulle dyka upp som känns aktuellt.

V70n är inte lättskruvad eller billig i den bemärkelsen. 90tals bmw är mer lättskruvade men dyrare ändå. Vad du letar efter är en vw, desto billigare att skruva på, mindre lättskruvat händelsevis, men mer lättskruvat än v70n.

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Mest lättmekad, om det prioriteras, är väl Volvo 745 och 945.
Vill du INTE meka så köper du en japansk bil, nästan egalt vilken.

Dom yngsta är 25 år i år... Lättmekat är det kanske, men en pall rostlösare och kunskap i avdragna bultar är nog steg ett då.

Nu är du bra nitisk, att få loss bultar som förenat sig med omliggande metall är en konst värd att kunna (om man inte vill bli självmordbenägen med en 940).

Senast redigerat av Duvetdet (15 oktober 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Blanke
15 oktober 2023 · 339 Inlägg

Duvetdet skrev:
Baserat på prisbilden -85tusen så kan du hitta en skapligt rymlig sak från 2010, även med 4wd. Är det mekintresse du vill utvinna så är väl pendlarbilen fel, investera i audi a6 quattro och laga upp då ist.
.

Jag skulle aldrig i livet rekommendera någon att köpa en a6. Så jävla många udda problem, dyra reservdelar och krav på att man har många verktyg/kunskaper.

En kompis har en A6 quattro 4.2l v6an. Skulle "bara" byta spännaren och en kedjeguide. Tog han en väldigt lång tid på att hitta en verkstad som ville göra jobbet, och slutade upp med att Audi var dom enda som faktiskt ville göra det. Men då tog till och med Audi och gjorde fel i slutändan och det blev bara att skicka tillbaka och göra rätt.

Nä jag tar nog hellre livet av mig än att äga en a6 och riskera att någonsin behöva göra någonting med kamkedjorna. Men folk verkar vara väldigt glada med bilen när den väl funkar, och det förstår jag. Men det här är ju också personer som inte har någonting emot att betala 50k för att reparera motorn eller folk som inte har något emot att sälja bilen till någon stackare när dom får första offerten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang