Growe
Fri fart för ett fritt folk!
13 september
· 13 335 Inlägg
zemet skrev:
Growe skrev:
KenthIJ skrev:
Tackar Matteee och viccoA för inlägg och engagemang.
Jo stolpen i Sunne hade två uttag ( fanns en till likadan stolpe) så max 11 kWh på varje uttag.
Chargefinder anger 11kWh på dessa stolpar men...
Jag fick som att ca 1.4 kWh på en fas. Det var dock ingen annan som laddade samtidigt så det skall inte ha varit problemet.
Däremot så pratade jag med en kille som hade en Tesla 3, tror jag, på ladd där nör jag kom och han sa att han laddar där emellanåt och att det är " löjligt låg effekt på dessa stolpar även med hans elbil.
vad laddarn klarar och vad som finns att tillgå är ju inte samma sak.
lite som allt snack om hur bra det är med ellastbilar och ingen ser problemet om ett åkeri med 100st lastbilar som kör lokala leveranser kommer tillbaka vid 16tiden. kopplas in på laddning och bam. det kommer ta 7månader att ladda dom där 100lastbilarna. endå är det ingen som snackar om det.
för det finns inte oändligt med kapacitet på elnätet. större städer är ju redan på bristningsgränsen.
så bara för att märkeffekten är en visst måste det finnas el in oxå
Det kommer bli ett problem för åkerier med många lastbilar, man komme rinte kunna "ladda hemma" som man gör med sin privata elbil.
Redan vid 2-3 bilar blir det nog problem för många.
En större lokal/kontor/åkeri har nog tillgång till 400v med 63A. Det är ungefär 43 KW.
Lastbilarnas batterier ligger runt 500 KWH. Så det borde ta runt 12 timmar att ladda en lastbil förutsatt att man kan använda all tillgänglig ström och att lastbilen är helt tom på ström.
Så runt 50 dagar för att ladda alla 100 lastbilar, långt ifrån 7 månader men det kunde ju nästan lika gärna vara 7 år för det är helt orimlig väntetid ändå
Men jag skulle tro att man bygger ut ett laddnätverk med megawatt laddare ganska snabbt längst våra motorvägar i europa.
Men vart får man den tillgången till ström det är ju fråga. Jag är helt säker på att om man räknar att vi når 2030 miljömål genom att ersätta den delen med elfordon så finns det inte ens ström till hälften och då utan att räkna att något annat tar strönb
Kör fort så hinner inget hända...