Honda Civic Type-R eller Mitsubishi Colt CZT

Allan_
8 februari 2007 · 53 Inlägg

Är på jakt efter ny bil...finns 2 jag är sugen på..

Vilken av dom 2 olika sorters bilaran hade ni valt, ? motivera gärna!

Vet att Civic Type-R går mycket bättre orginal å har bättre väghållning men saknar ju turbo vilket gör den mer svårtrimmad, å där har ju Colten en fördel...är mest prestanda jag är ute efter.. kommer lätta bilen å trimma den,dvs inget ljudanläggning eller styling!

_MaCCe_ Majestas
8 februari 2007 · 1 319 Inlägg

Hej, Civic Type r är ju en riktig räcer i grunden!

Det finns ju Toda som trimmar honda, du har ju en toda trimmad honda civic type r här på garaget.

Jag slänger upp några bra länkar med intressant läsning.

http://www.automotorsport.se/biltester/ … r%2C+del+2

http://www.automotorsport.se/biltester/ … +l%F6jligt

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
MilleN
8 februari 2007 · 9 108 Inlägg

Helt klart Civicen, har blivit riktigt kär i den efter några testkörningar.

Eisenhut
8 februari 2007 · 1 827 Inlägg

om det är prestanda du vill ha finns det bara ett alternativ. Civic Type R.

Har provkört båda två och CTRen är mycket roligare. Även om Colten har turbo så är motorn i Civicen bättre och du får en snabb kärra med bputrim och lättning.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Allan_
9 februari 2007 · 53 Inlägg

Kan du länka till den toda trimmade honda civicen (type-r) här på garaget.

Vad menas igentligen med BPU-trim...vad är det?..vad är det man uppgraderar?...Hur mycket effekt kan man få ut av det på en type-r å vad kostar det??

mvh/johan

MilleN
9 februari 2007 · 9 108 Inlägg

basic performance upgrade.. Brukar väl vara chip, filter och avgas skulle jag tro..

Allan_
9 februari 2007 · 53 Inlägg

går det komma upp i ca 300+ utan turbo kitt som säkerligen inte går igenom besiktningen

_MaCCe_ Majestas
9 februari 2007 · 1 319 Inlägg

Allan_ skrev:
Kan du länka till den toda trimmade honda civicen (type-r) här på garaget.

Vad menas igentligen med BPU-trim...vad är det?..vad är det man uppgraderar?...Hur mycket effekt kan man få ut av det på en type-r å vad kostar det??

mvh/johan

Javisst, http://www.garaget.org/?car=37814

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
RedLightRacer
10 februari 2007 · 9 Inlägg

De båda är inte ens jämförbara, helt olika maskiner...
R-en är en fullblods gatracer men colten är mer utav en "hottad farmorsbil"

AdamOpel DraMinBil.nu
10 februari 2007 · 1 016 Inlägg

går dom ens att jämföra?! HONDA!!!!

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
Niiiclas_
10 februari 2007 · 3 Inlägg

jag hade nog tagit civic type-r. Colten går visserligen jävligt bra. min kära mor har en colt ctz, men ska du trimma den så får du nog räkna med att byta växellåda. (från vad jag har hört så pallar den inte så mycket) i övrigt är colten jävligt sportig och låter rätt sportigt orginal, ett öppet sportfilter och en dump så har du det=) men type-Ren är mycket mer rå på nåt sett, både utseendemässigt och motormässigt smile men det kanske bara är jag som tycker det, jag tror inte du blir besviken vilken du än köper
lycka till / Niclas

Von_Liechten Hemlig Agent
11 februari 2007 · 8 Inlägg

Civic Type R!!!
Mer Racing för dom pengarna får du knappt, sen att den är snygg är bara ett plus.
Det första man ska göra med CTR:en är att sätta dit ett AEM Cold Air Intake och ett Catback, typ invidia eller DC sports.

Jag kör AEM:s Cold Air Intake rsx type (grövre insugsrör och torrfilter) och  ett DC sports 2,5" catback och bilen går mkt bättre!
Finns många diskutioner om hur många hk ett CAI och ett catback ger, vissa säger att ett avgas och ett filter inte kan ge så många hk på en sugmotor.
Men många företag och privatpersoner har bänkat sin CTR efter dom här moddarna och fått 15-25 hk i motorn  ca. 197hk på hjulen (ca. 178hk orginal på hjulen.)

Sen att bilen låter som en björn på anabola i VTEC är också ganska trevligt!

Har haft min i lite mer än ett år nu, och är fortfarande toknöjd!

Lycka till med bilvalet..........     som inte borde vara så svårt.

Allan_
11 februari 2007 · 53 Inlägg

Ok..tror ni har övertygat mig att välja en CTR , ärligt talat så var jag inne på att ta en sån redan från början men sen upptäckte jag colten och blev därmed lite tveksam..

Det jag vill ha är så måcket HK som möjligt, prioriterar inte styling å multimedja så mycket..

Vill upp i minst 300hk..går det utan turbo-kitt??

Har sett att det finns turbo-kitt till dom som ska de 200hk men då blir det väll problem vid besiktningen eller?

Von_Liechten Hemlig Agent
11 februari 2007 · 8 Inlägg

Sätter du Snigel i CTR kommer du få problem vid besiktningen.
Att trimma en Sugmotor är dyyyyyyyrt, men känslan av en fin NA motor är oslagbar.

Om man vill ha upp en CTR i 300 kusar så får man nu inhandla följande mods:

Toda N2 kammar
Ventilfjädrar i titan
Spjällhus (typ Spoon)
Racegrenrör (Helst Toda där med, men du måste du byta främre krängningshämmnare till den japanska versionen )
Catback
Intakemanifold.
hondata insugspackning
högkomps kolvar
Hondata K-Pro
plana toppen och plolera insugen
AEM fuelrail
AEM Cold Air intake.

Säkert glömt ett par saker.

Men dom sakerna är du nog på god väg, men har spenderat 100-150k......

Men ett turbo kitt är bra mkt billigare, och tycker du inte det är jobbigt att plocka bort den varje gång du ska besiktiga bilen så tycker jag du kan satsa på det.

Sen kan det vara bra att uppgradera bromsarna och väghållningen när man trimmat sin bil så pass mkt.

Senast redigerat av Von_Liechten (11 februari 2007)

Allan_
13 februari 2007 · 53 Inlägg

Allan_ skrev:
Det låter riktigt nice deta!!....Vad tror du det skulle bli för prestanda tider (toppfart å 0-100 tid) på ett ungefär..kommer ta ut baksättet å sätta in kolfiberstolar också, så blir ju aningen lättare också!!

Allan_
15 februari 2007 · 53 Inlägg

Allan_ skrev:
Det låter riktigt nice deta!!....Vad tror du det skulle bli för prestanda tider (toppfart å 0-100 tid) på ett ungefär..kommer ta ut baksättet å sätta in kolfiberstolar också, så blir ju aningen lättare också!!

Senast redigerat av Allan_ (19 februari 2007)

Allan_
19 februari 2007 · 53 Inlägg

Allan_ skrev:

Allan_ skrev:
Det låter riktigt nice deta!!....Vad tror du det skulle bli för prestanda tider (toppfart å 0-100 tid) på ett ungefär..kommer ta ut baksättet å sätta in kolfiberstolar också, så blir ju aningen lättare också!!

BeCe
16 februari 2008 · 364 Inlägg

Absolut en C T R hängde på en V70 R 2004 årsmodell från 50-190 och väghållningen ska man inte prata om, VTEC!!

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
Kornz Solfilmsmontör
16 februari 2008 · 947 Inlägg

Vill man ha hästar så köper man inte en type-r eller en colt utan man väljer något mer manligt så som en Nissan skyline, Nissan 200 s14, s15.

Senast redigerat av Kornz (16 februari 2008)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
chrix
16 februari 2008 · 188 Inlägg

Ja eller en riktig bil...
AUDI S2

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang