VW transporter Dieselpartikelfilter och glödstift

Andreasson_
22 september 2023 · 21 Inlägg

Hej. Jag har ett problem med min VW Transporter T5 2011, 2,0 Diesel.
Varningslampa för Dieselpartikelfilter blinkar och glöstift lyser.
Kopplar jag in felkodsläsaren får jag meddelandet P2463-Particulate Filter Restriction-Soot Accumulation Bank 1.
Jag har haft bort diselpartikelfiltret och rengjort det med medel, spolat ut och återmonterat.
Jag har bytt ut tryckgivaren som mäter över dieselpartikelfiltret.
Jag har bytt glödstiften, bränslefilter, bytt olja, oljefilter och satt in nytt luftfilter.

Jag funderar på om det kan vara läckage vid intercooler eller liknande, det är vad jag hittat när jag googlat efter symptom på problemet.
Nu undrar jag om någon här har erfarenhet i ämnet, hjälp uppskattas.
MVH

simlar
22 september 2023 · 5 554 Inlägg

Felkoden är att du har för mycket sot eller aska i partikelfiltret.

Man kan prova göra en tvingad regenerering med diagnosutrustning, funkar inte det måste filtret bytas och sedan ska man säga till styrdonet att det är bytt.

Senast redigerat av simlar (22 september 2023)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Andreasson_
22 september 2023 · 21 Inlägg

simlar skrev:
Felkoden är att du har för mycket sot eller aska i partikelfiltret.

Man kan prova göra en tvingad regenerering med diagnosutrustning, funkar inte det måste filtret bytas och sedan ska man säga till styrdonet att det är bytt.

Tack för svar! jag har som sagt rengjort filtret och faktiskt också gjort en tvingad regenerering , det märkliga är att jag rengjort det, och det ser faktiskt extremt rent ut när man tittar i det. Kan ju såklart vara dolt också. Jag misstänker dock att det är något annat som spökar, därför jag bytt tryckgivaren.
vad händer om jag bryggar tryckgivaren med slang, så att den inte har motståndet över filtret, bara för att testa med en återställning?
MVH

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 september 2023 · 13 810 Inlägg

har du kollat slangarna till  filtret dom som känner trycket före och efter partikelfiltret...    en pluggad sån kan ju ställa till det som ett exempel..   
framför allt det efter. 

när du gjorde rent det sköljde du åt rätt håll?  alltså från utgången till ingången i filtret..   för det är det enda sättet att ihuvudtaget få ur allt sot.. och var det väldigt sotigt när du började göra rent det?..


ivärsta fall får du ta ur innehållet återförsluta burken. sen programera bort skiten.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Andreasson_
22 september 2023 · 21 Inlägg

Growe skrev:
har du kollat slangarna till  filtret dom som känner trycket före och efter partikelfiltret...    en pluggad sån kan ju ställa till det som ett exempel..   
framför allt det efter. 

när du gjorde rent det sköljde du åt rätt håll?  alltså från utgången till ingången i filtret..   för det är det enda sättet att ihuvudtaget få ur allt sot.. och var det väldigt sotigt när du började göra rent det?..


ivärsta fall får du ta ur innehållet återförsluta burken. sen programera bort skiten.

Det såg rent ut innan jag spolade filtret, dock så kom det såklart ut en del sot ändå, och jag spolade faktiskt åt båda hållen i omgångar.
Jag testade också att blåsa i röret för tryckgivaren på sekundära sidan, och kände inte direkt något motstånd. Där emot ska jag nog kolla slängarna mellan rören och givaren som du säger.
Hur ställer sig bilbesiktning till bortprogrammering, antar att dom inte kommer se det ändå? och vet du något bra ställe som kan utföra det i så fall?
Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang