Var sälja VW Caddy 2015 från dödsbo?

NMNESD444
4 oktober 2023 · 22 Inlägg

Som jag tidigare skrivit i forumet är jag numera ägare till en VW Caddy Life (ev. Maxi) diesel automat från 2015 med tre rader säten samt bagagelucka istället för två dörrar. Bilen har tillhört en anhörig som avlidit tidigare i år och den har stått still i minst två ev. tre år. Körförbud har den fått då den ej besiktas när det var dags pga. att den, enligt den nu avlidna tidigare ägaren, behövde repareras (oklart vad som är trasigt) samt att den numera, av mig, är avställd.

Bilbatteriet har testats att laddas varpå bilen startar då nyckeln efteråt vrids om. Om den sedan är i  körbart skick är oklart. Då undertecknad saknar körkort samt kunskap om bilar och/eller andra typer av motorfordon undras det nu vilka olika sätt det finns att för sälja fordon, det som känns till är antingen att sälja privat via nätet (Blocket, Marketplace etc.) eller gå via bilhandlare. Kanske finns det fler sätt att sälja på än dessa två? samt vad ger mest pengar? Om det sistnämnda, alltså bilhandlare, rekommenderas vilken bilhandlare bör då väljas/rekommenderar ni? Bilen finns i södra Stockholm.

Bilden nedan på bilen är från tillfället då den köptes 2015.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246186/246186-67c7d1a97dc45f8bc11ac0c41df07b6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246186/246186-09f3b4641031bd4396fcb648db6d801f.jpg

Senast redigerat av NMNESD444 (4 oktober 2023)

mats757
4 oktober 2023 · 915 Inlägg

Sälj den som reparationsobjekt via en aktionssajt. Typ Klaravik.
Är man tydlig med vad det är för fel brukar det bli ganska bra betalt, samt att du slipper all kontakt med köpare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 oktober 2023 · 13 749 Inlägg

jag skulle börja med att bes bilen. till  att börja med.   se vad det är för fel.  är det inga stora fel laga den så den är godkänd på bes det ökar värdet nämdvärt att köpa en bil i totalt okänt skick är lite farligt..   och derför går priset ner rejält.
godkänd och bes med inte allt för många mil är det ju en bil för runt 100k

kan köpa den för 15k osedd men  utan att veta något är det ju svårt.

men jag tror personligen besiktat bilen fixa fel om det är några strunt grejer l..  sen skicka den till kvd.
så skulle jag göra..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
NMNESD444
4 oktober 2023 · 22 Inlägg

mats757 skrev:
Sälj den som reparationsobjekt via en aktionssajt. Typ Klaravik.
Är man tydlig med vad det är för fel brukar det bli ganska bra betalt, samt att du slipper all kontakt med köpare.

Problemet är att de ev. fel bilen har ej är kända av mig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 oktober 2023 · 13 749 Inlägg

mats757 skrev:
Sälj den som reparationsobjekt via en aktionssajt. Typ Klaravik.
Är man tydlig med vad det är för fel brukar det bli ganska bra betalt, samt att du slipper all kontakt med köpare.

kan bli en väldigt dålig affär..  det är ju en bil värd cirka 100k när den är i bruks skick..   

så risken att man förlorar stora pengar är ju ganska stor.   

jag hade bes och sätt vad det blir för fel.   fixa eventuella fel. beronde på kostnaden.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
NMNESD444
4 oktober 2023 · 22 Inlägg

Growe skrev:
men jag tror personligen besiktat bilen fixa fel om det är några strunt grejer l..  sen skicka den till kvd.
så skulle jag göra..

och vad ligger priset för en bilbesiktning på?

Mossan1
4 oktober 2023 · 2 832 Inlägg

NMNESD444 skrev:

Growe skrev:
men jag tror personligen besiktat bilen fixa fel om det är några strunt grejer l..  sen skicka den till kvd.
så skulle jag göra..

och vad ligger priset för en bilbesiktning på?

Beror faktiskt på om Caddyn är personbil eller lätt lastbil.

Men Ca 700kr för besiktning.  + att bilen måste ställas på = årsskatten skall betalas SAMT att minst trafikförsäkring måste finnas.

Men att sälja med "100% okänt fel" mot att sälja besiktad bil skiljer tiotusentals kronor.  Bara faktumet att (eventuella) felet är KÄNT är ju otroligt stor skillnad.
Kan ju vara ett skitfel för nån hundring ELLER rent av inget fel alls.

Kan ju också löna sig att få den lagad och säljas hel och besiktad även med kostsamt fel.

Jag vet dock inte värdet på fungerande Caddy av den årgången.  Alltid haft gamla slitna sådana som bruksfordon på gården.

Men lätt är ju förstås att sälja den till nån uppköpare och sen inte grubbla på om man ev förlorade 100kkr på affären eller "bara" enstaka tiotusen. (Biluppköpare ska ALLTID tjäna pengar, och inte enstaka tusen. Det är liksom affärsidén)

När man hanterar dödsbon har man inte alltid ork för att ta ut mesta möjliga.  Been there, done that.

Senast redigerat av Mossan1 (4 oktober 2023)

NMNESD444
4 oktober 2023 · 22 Inlägg

Mossan1 skrev:

NMNESD444 skrev:

Growe skrev:
men jag tror personligen besiktat bilen fixa fel om det är några strunt grejer l..  sen skicka den till kvd.
så skulle jag göra..

och vad ligger priset för en bilbesiktning på?

Beror faktiskt på om Caddyn är personbil eller lätt lastbil.

Men Ca 700kr för besiktning.  + att bilen måste ställas på = årsskatten skall betalas SAMT att minst trafikförsäkring måste finnas.

Men att sälja med "100% okänt fel" mot att sälja besiktad bil skiljer tiotusentals kronor.  Bara faktumet att (eventuella) felet är KÄNT är ju otroligt stor skillnad.

Kan ju löna sig att få den lagad och säljas hel och besiktad även med kostsamt fel.

Jag vet dock inte värdet på fungerande Caddy av den årgången.  Alltid haft gamla slitna sådana som bruksfordon på gården.

Men enligt vad som framkommer via en Googling får ett avställt fordon köras närmaste vägen till besiktning. Dock måste en trafikförsäkring skaffas.

Senast redigerat av NMNESD444 (4 oktober 2023)

Mossan1
4 oktober 2023 · 2 832 Inlägg

NMNESD444 skrev:
Men enligt vad som framkommer via en Googling får ett avställt fordon köras närmaste vägen till besiktning. Dock måste en trafikförsäkring skaffas.

Googlade och minsann.

Men, försäkringen som sagt!

Senast redigerat av Mossan1 (4 oktober 2023)

NMNESD444
4 oktober 2023 · 22 Inlägg

Mossan1 skrev:

NMNESD444 skrev:
Men enligt vad som framkommer via en Googling får ett avställt fordon köras närmaste vägen till besiktning. Dock måste en trafikförsäkring skaffas.

Du blandar inte ihop det med "körförbud " nu?

Avställd bil får inte framföras och kan ej TRAFIKförsäkras.  Avställd bil är ej skattepliktig.

"Det går bra att besikta ett avställt fordon. Du får köra kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsstation och fordonet måste vara trafikförsäkrat (länk till Transportstyrelsen). Det går att få en trafikförsäkring till sitt avställda fordon om man ringer sitt försäkringsbolag."

Källa: https://www.bilprovningen.se/arkiv/faq/ … llt-fordon

NMNESD444
4 oktober 2023 · 22 Inlägg

Mossan1 skrev:

NMNESD444 skrev:
Men enligt vad som framkommer via en Googling får ett avställt fordon köras närmaste vägen till besiktning. Dock måste en trafikförsäkring skaffas.

Googlade och minsann.

Men, försäkringen som sagt!

Exakt.

NMNESD444
11 november 2023 · 22 Inlägg

Nu har det visat sig att en granne är intresserad av att köpa bilen i nuvarande skick. Dock när denne tillsammans med mig kollat på bilen syns bl. a. att bromsar är sönderrostadd. Enligt denne måste bilen bärgas till en verkstad då den troligen inte är i körbart skick. Säljes den i nuvarande skick till grannen kommer pris troligast bli under eller runt max 100.000 kr samt att det blir köparen som ordnar aså bilen blir transporteras till en verkstad.

Hur skulle ni gjort, betalat själva för att laga upp bilen och sedan sälja eller sälja i nuvarande skick?

Vad skulle en potentiell bärgning till verkstad och lagning hos dem kunna kosta? Och det viktigast av allt skulle det höja bilens värde så mycket att det är lönt att lägga pengar på detta innan en försäljning tro?

Senast redigerat av NMNESD444 (11 november 2023)

Utmarks-Loke
11 november 2023 · 5 846 Inlägg

Ytrost på bromsskivorna försvinner vid första inbromsningen, det ser förmodligen värre ut än det är. Eller är det mera allvarlig rost på någon del av bromsarna?

NMNESD444
11 november 2023 · 22 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ytrost på bromsskivorna försvinner vid första inbromsningen, det ser förmodligen värre ut än det är. Eller är det mera allvarlig rost på någon del av bromsarna?

Hela bromsarna är rostiga vilket syns i fotona nedan. Bilen har ju liksom stått stilla sedan ung. 2021.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246186/246186-aba4b31c4ba1af2a31ac5c2b368383cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246186/246186-b718158014a8fb45f2c1722dc9cf07cc.jpg

Senast redigerat av NMNESD444 (11 november 2023)

Utmarks-Loke
11 november 2023 · 5 846 Inlägg

Det där kommer se betydligt bättre ut efter första åkturen men visst kan man byta om man vill

NMNESD444
11 november 2023 · 22 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det där kommer se betydligt bättre ut efter första åkturen men visst kan man byta om man vill

Ok, men borde bilen lagas upp före försäljning eller säljas i befintligt skick vilket ger mest pengar i slutändan inräknat kostnaden för transport till samt reparation på verkstad?

Utmarks-Loke
11 november 2023 · 5 846 Inlägg

NMNESD444 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det där kommer se betydligt bättre ut efter första åkturen men visst kan man byta om man vill

Ok, men borde bilen lagas upp före försäljning eller säljas i befintligt skick vilket ger mest pengar i slutändan inräknat kostnaden för transport till samt reparation på verkstad?

Jag vet inte, alldeles för många okända faktorer.

NMNESD444
11 november 2023 · 22 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

NMNESD444 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det där kommer se betydligt bättre ut efter första åkturen men visst kan man byta om man vill

Ok, men borde bilen lagas upp före försäljning eller säljas i befintligt skick vilket ger mest pengar i slutändan inräknat kostnaden för transport till samt reparation på verkstad?

Jag vet inte, alldeles för många okända faktorer.

Så som vadå?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 november 2023 · 13 749 Inlägg

dom där bromsarna är inte sönderrostade..  har bromsat igång bromskivor som sätt värre ut än det där..  det där är normalt för en bil som stått ett par år..      räcker med en natt så är dom rostiga..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vansterfilen
11 november 2023 · 100 Inlägg

Du bör inte lita blint på grannen som förmodligen vill göra en riktigt bra affär. Bromsar rostar när bilen står still, kör en sväng och tvärnita och du ska se att det mesta (om inte allt) är borta sedan. I och med att du ej vet vad som är fel hade jag frågat en vän med körkort om denna inte kan köra en kort tur med bilen och känna efter. (På privat mark osv osv om man ska göra det korrekt enligt lagboken). Besikta sedan och besök verkstad om behov finns. Det kommer du tjäna betydligt mer på än att sälja till första bästa med okänt fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang