Slutsteg ”laddar upp”

krilledill
6 oktober 2023 · 10 Inlägg

Hej allihopa!
Jag köpte nyligen ny baslåda och nu förstår jag mig inte på den. (Hade inte dessa problem med min gamla enkla 12:a)
Det är som att slutsteget tar en stund för att gå igång, ibland startar den direkt, ibland nästintill direkt och ibland inte alls, inte ens vid körningar som varar 30 min~,

Ibland är det som att slutsteget inte får tillräckligt med ström direkt vid motorstart och powerlampan ”svajar” och basen likaså, och efter en stund drar allt igång.

Jag kör med omvandlare som heter GAS HCS22, den blå powerlampan på den lyser ibland svagt, och ibland starkare.
Jag har kollat alla kablar och det verkar inte vara glapp i någon.

Jag kör med en GAS MAD B1-212 baslåda, ett DLS P10 monoblock och en GAS HCS22.

Någon som har en aning?
Tack!

Janneutanb
7 oktober 2023 · 7 271 Inlägg

Är väl bara plocka fram multimetern och mäta dig fram till problemet

krilledill
7 oktober 2023 · 10 Inlägg

Janneutanb skrev:
Är väl bara plocka fram multimetern och mäta dig fram till problemet

Mätte igår efter jag skrev detta, där var spänning men steget lös ändå inte

MammDiin
7 oktober 2023 · 2 019 Inlägg

krilledill skrev:

Janneutanb skrev:
Är väl bara plocka fram multimetern och mäta dig fram till problemet

Mätte igår efter jag skrev detta, där var spänning men steget lös ändå inte

Spelar det som det ska när slutsteget drar igång och klarar det av hög volym också.

Låter ju lite som om det skulle vara spänningsfall någonstans. Kolla så du har bra jord.
Och om du kör med AGU säkring så är det bra att byta till Mini ANL (AFS) säkringshållare och säkring istället. Kolla även så pluskabeln har bra kontakt på polskon på batteriet.

krilledill
8 oktober 2023 · 10 Inlägg

MammDiin skrev:

krilledill skrev:

Janneutanb skrev:
Är väl bara plocka fram multimetern och mäta dig fram till problemet

Mätte igår efter jag skrev detta, där var spänning men steget lös ändå inte

Spelar det som det ska när slutsteget drar igång och klarar det av hög volym också.

Låter ju lite som om det skulle vara spänningsfall någonstans. Kolla så du har bra jord.
Och om du kör med AGU säkring så är det bra att byta till Mini ANL (AFS) säkringshållare och säkring istället. Kolla även så pluskabeln har bra kontakt på polskon på batteriet.

Hej! Det spelar som det ska, klarar högsta volym utan konstigheter, jag kör med en AGU, får kolla på en Mini ANL och hoppas det gör skillnad😀, alla kablar sitter som dom skall, var inga problem innan jag bytte låda, och det ända jag gjorde då var att byta högtalarkablarna då mina gamla var för korta och kändes lite klena.

Mitt steg gav ut 260w RMS innan med min bas på 4ohm, med min nya bas ger det ut 450w RMS på 2ohm, men mitt batteri bör väl palla det? Ett helt nytt AGM-batteri Bosch 80Ah.

Kört min bil 2ggr idag och varje gång har basen dragit igång direkt och pallat full effekt med en gång, känns skumt detta🤣

Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang