3142
Sök

V70 -98 startproblem

2 Inlägg
10 oktober 2023
Trådstartare
#1
Halloj! Har lite problem med bilen då den startar och sedan dör efter någon sekund. Har bytt immobalizern(stavning) och bränslefiltret, hör att pumpen går när jag vrider på nyckeln och bilen funkar och går när man kör endast på startgas.
Har mätt trycket på soppan och där får jag upp 3kpa vilket bör vara okej.

Börjar få slut på idéer nu om vad felet beror på, kanske någon här har någon idé eller haft liknande problem? Allt uppskattas!

3 668 Inlägg
11 oktober 2023
#2
Du kan inte byta imobilizer.
Det är en benämning av systemet.
Det som vanligen byts är antennringen som magnetiserar chipet i nyckeln och läser av chipet kod.
En antenn alltså.
Brott I den förekommer.

Att glaschippet i bilnyckeln går sönder mekaniskt av att tex nyckeln tappas i marken händer också.  Men då ska andra nyckeln fungera.
Finns ingen andra nyckel kan man ta den till många låssmeder där dom kan avgöra om den ger ut kod eller inte.

Jag vet inte exakt hur en 1998 gör om tex vevaxel eller kamaxelsensor inte ger signal.  Ofta men inte alltid kan det bli dom symptomen.

En 1998 V70 kan ha Motoronic eller Fenix som styrsystem där skillnaderna är enorma.
120hk eller 144hk är Fenix. Felkodsläses medelst blinkande lampa.
Övriga är Motoronic där man behöver Vol-FCR med lämplig kabel.

Få felkodsssystem läser dessa, och i de fall en universell enklare scanner får ut nått ur (tidiga) Motoronic är dom osäkra. Samt att felkod om ev imobilizer inte nödvändigtvis ligger i motorns styrdon.
Senast redigerat av Mossan1 (11 oktober 2023)

2 456 Inlägg
11 oktober 2023
#3
Mossan1 skrev:
Jag vet inte exakt hur en 1998 gör om tex vevaxel eller kamaxelsensor inte ger signal.

Fenix 5.2 = svårstartad, ibland omöjlig att starta, fortsätter gå som om inget hade hänt om kamaxelgivaren går sönder under färd.
Motronic4.4 = tvärdör om kamaxelgivaren ger upp under färd, kommer aldrig starta utan den.

Båda kräver fungerande vevaxelgivare oavsett dock.

----

Att bilen startar 1-2 sekunder för att sedan dö brukar i regel peka på immon. Det vanligaste är antennringen, följt av kontakten till antennringen, följt av urladdad nyckel*, följt av trasig nyckel. I ett fåtal fall har ett kasst bränslerelä kunnat gett exakt samma symtpom dock, så det kan inte helt uteslutas.

Utöver antennringen kan man inte byta ett dugg som har med immon att göra, om man inte samtidigt byter nyckel och tändningslås förståss...

*Generellt tips; använd samtliga nycklar lite då och då, om dom bara ligger KAN dom ladda ur sig och vägra ta emot ladd. Inte så kul att bli ståendes för att man tappat bort sin vanliga nyckel och reservnycklarna inte vill fungera längre tongue
Normalt sett ska transpondern i nyckeln bli uppladdad på typ en halv sekund, men det är trots allt gamla saker numera så det är väl dumt att förlita sig på hur det normalt fungerar tongue


2 Inlägg
11 oktober 2023
Trådstartare
#4
Okej! Jag ringde till en firma som reparerar styrboxar osv och då sa dom att jag behövde byta en box som hör till imo systemet, har ingen extra nyckel men kan kolla ifall det finns någon låssmed som kanske kan kolla om kodningen i nyckeln är borta


Sök