V70N -00 B5204T5 2.0L Felsökning

MrLKS
15 oktober 2023 · 1 Inlägg

Hej!

Köpte nyligen en V70N -00 B5204T5 2.0L (italiensk import) som jag skulle uppskatta att få lite hjälp med.

Ägaren innan åkte med den till jobbet och när han sedan skulle hem igen vägrade den att hoppa igång och blev sedan ståendes. Han har försökt att få igång den ett flertal gånger utan någon vidare framgång.

Men igår när jag hade köpt den provade jag att starta den, och den gick väldigt lätt på startmotorn en stund innan den blev att låta (normalt?) och så hoppade den igång. Den gick på tomgången (och gick att varva lite lätt utan några konstigheter) förutom att den ”gungade” i tomgången från ca 700-1100 i varv. Jag stängde sedan av den efter en kort stund och tog kväller.

Idag när jag skulle starta den vägra den att hoppa igång, och samma sak med startmotorn att den går väldigt lätt ett tag och sedan börjar låta som det ska göra.

Någon som har några idéer på vad som kan tänkas ligga bakom detta fenomen?

Jesper328 Diagnostekniker
15 oktober 2023 · 2 424 Inlägg

VVT på en sådan där maskin va?
Kan vara så att det tar ett tag att få upp oljetryck upp till detta, och således står den ena eller båda kammarna fel tills den får oljetryck.

Edit: Jag är inte speciellt bekant med Volvos VVT.
Lär väl sitta ett litet filter i eller i nära anslutning till denna grunka?
Man kan alltid prova en ”oil flush” om man inte orkar skruva.

Senast redigerat av Jesper328 (15 oktober 2023)

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
15 oktober 2023 · 10 329 Inlägg

Jag gissar på vanliga fenomenet där dessa motorer blir "sura" och nu då i kombo med ett dåligt gasspjäll (minst lika vanligt).

Så starta upp den, kör den varm, nolla alla felkoder, kör en sväng och se sedan vad du får ut för koder efter det.

Lösningen är ju troligen en service och byte/lagning/rengöring av gasspjället.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
15 oktober 2023 · 2 933 Inlägg

VVT'erna på dom där är i botten i sitt grundläge. Dvs där den hamnar utan oljetryck. All justering är framåt I rotationsriktningen.

Vitblockarna är känsliga för "Lawnmover syndrome" men mjukvaran blev bättre och tog nästan bort fenomenet helt med V70N.  Möjligt = Ja, i synnerhet om annat fel finns också.

Vissa spekulerar i att fenomenet beror på hydrualiska lyftare som gått ut för långt så ventilerna inte tätar. Men det är inte hydrualiska lyftare i vitblockarna from -99 -00 typ.

"Lawnmover syndrome" får googlas av den intresserade.

Senast redigerat av Mossan1 (15 oktober 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang