3151
Sök

Audi a4 b7 2008 2.0tdi quattro driver ej

4 Inlägg
25 oktober 2023
Trådstartare
Hej jag har en a4 som ej driver med växel i. Jag körde den och när jag skulle växla till 5an så klunkade det till och jag bara varvade, men tillslut så funka det med växlarna. Tyckte den gick konstigt nån minut efter detta ungefär som att växeln inte riktigt tog. Körde nån minut till och sen när jag skulle växla ner så varvade jag bara och ingen växel svarade längre. Har nu bytt lamell, tryckplatta och utrampningslager och skulle sedan köra ut den från utfarten. Lyckades backa ut och komma nån meter på ettan sedan svarade ingen växel igen. Vad kan vara felet? Tack på förhand.

4 257 Inlägg
25 oktober 2023
Jag har sett liknande symptom och då var det trasig drivaxel.

Du har ju bytt alla kopplingsdelar, var det nåt av det som var uppenbart trasigt?

Jag kan inte hur Audis Quattro system fungerar, men min gissing är på trasig drivaxel iaf.
Senast redigerat av zemet (25 oktober 2023)

4 Inlägg
25 oktober 2023
Trådstartare
Lamellen fanns det ganska mycket kvar på men den verkade vara lite sne sliten, tryckplattans två små fjädrar hade dock släppt helt. Har mina misstankar på att det är någon drivaxel och har nyligen lossat höger fram då inre drivknut läckte men hittade inge fel på den så får fortsätta med dem andra.

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
25 oktober 2023
en drivaxel som går räcker för att man ska blistånde på en quattro  många påstår motsatsen men har själv fått byta en drivaxel på en audi som slutade driva fören kund till kompisens bilverkstad.. och det var bara en drivaxel som pajat..  så det händer...

Kör fort så hinner inget hända...

Sök