Varför väljer svenskar så tråkiga färger?

MrHyde
26 oktober 2023 · 654 Inlägg

Senast blev vit den vanligaste färgen på bilar vi har i landet. I övrigt är det svart, grå, silver och andra tråkiga färger som är populära.
Är vi så jävla tråkiga i det här landet? Jag tycker man ser det efter vägarna också, ingen fantasi alls utan vägnätet ser ut som en gråmulen dag med alla hemska färger på bilarna.

Jag tycker det borde finnas en vilja att vara lite mer unik bland folket, eller kanske är det bara vi intresserade som är så?
Vad hände med alla annorlunda färger bilarna hade förr?

Live long, and prosper.
Jesper328
26 oktober 2023 · 2 375 Inlägg

Basfärgerna när man beställer bil brukar ju vara tråkiga, och andra färger brukar väl kosta en 10-15k om inte mer.
Sen är det väl kanske så att man inte vill sticka ut.. jantelagen?

Nä, en snorgrön Mk1 Scirocco.. det skulle vara nåt det.

Up the RA
Jeebz
26 oktober 2023 · 540 Inlägg

Lång leveranstid på roligare färger om man köper nytt. Folk har firmabilar/leasingbilar som levereras i tråkiga färger. Sen byter dom in den och då hittar nästa person en bil med standard färg men för bra pris.

Så standard Svensson som bara har bilen för att frakta arslet bryr sig nog inte så mycket om det är en utstickande färg eller ej.

Senast redigerat av Jeebz (26 oktober 2023)

trubbelturbo
26 oktober 2023 · 1 460 Inlägg

Ja, det är tråkigt. Testa att konfigurera en ny Volvo till exempel, huvudsakligen gråskala på den paletten. Men tillverkarna erbjuder väl det kunderna efterfrågar antar jag.

Jag gillar Fiats initiativ, inga fler gråa bilar. 🙂

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Utmarks-Loke
26 oktober 2023 · 5 841 Inlägg

Jag har beställt en sprillans Suzuki Jimny och övervägde att välja den klassiska lysande gulgröna färgen med svart tak, men den kostade som sagt extra. Men djungelgrön är i alla fall bättre än gråskala big_smile

Utmarks-Loke
26 oktober 2023 · 5 841 Inlägg

Förresten åker jag omkring i en tomteröd bmw 1-serie just nu, och har en volvo 240 som är lika röd. Tråkiga färger är inte min grej

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2023 · 14 061 Inlägg

Vi är väl tråkigare här i landet än i övriga världen. Titta bara på alla firmabilar som till 99% är vita. Men dom är väl lättare att strajpa. Billigare är dom väl också och snabbare att få fram. Men jävligt tråkigt med vitt och gråskala. Jag har själv en vit bil men den är 36 år och köpt begagnad så där fanns det inte så mycket att välja på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mossan1
27 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Grunnar på att byta in min Audi, men fick då prisavdrag för den är röd.
Säljer sämre. Vit säljer bäst enligt säljaren.

Så det är medvetna val bakom färgvalen även på begagnatmarknaden.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2023 · 14 061 Inlägg

Mossan1 skrev:
Grunnar på att byta in min Audi, men fick då prisavdrag för den är röd.
Säljer sämre. Vit säljer bäst enligt säljaren
.

Så det är medvetna val bakom färgvalen även på begagnatmarknaden.

Det där är ju löjligt. Så man väljer istället en kanske sämre begagnad bil bara för att den är vit eller grå?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mossan1
27 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Vettemannen skrev:
Så man väljer istället en kanske sämre begagnad bil bara för att den är vit eller grå?

/Benny

Det verkar så, även om det nog inte är riktigt så tillspetsat. Vit och välutrustad säljer säkert snabbare än tex röd dito.

Säkert tung statistik bakom det så fullständig B-S är det nog inte.

torsen
27 oktober 2023 · 7 240 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag har beställt en sprillans Suzuki Jimny och övervägde att välja den klassiska lysande gulgröna färgen med svart tak, men den kostade som sagt extra. Men djungelgrön är i alla fall bättre än gråskala big_smile

Grattis och välkommen i BAZUKI!

DennisCA
27 oktober 2023 · 247 Inlägg

Färgen är nog det minsta problemet med dagens nya bilar. Can't polish a turd.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Blixnabb
27 oktober 2023 · 245 Inlägg

Tja det beror som i mitt fall på att jag hellre väljer extra utrustning på bilen än en färg som kostar pengar, om man har förmånsbil så har man en viss påse med pengar att förhålla sig till samt ett förmånsvärde som skattas för varje månad.

zzr94092
28 oktober 2023 · 4 395 Inlägg

För att inte tala om matta färger,tex, grållegrå,hur fan tänker man då??

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 oktober 2023 · 14 061 Inlägg

zzr94092 skrev:
För att inte tala om matta färger,tex, grållegrå,hur fan tänker man då??

Jadu, jag fattar inte heller det. Skitfult enligt mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
MrHyde
28 oktober 2023 · 654 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag har beställt en sprillans Suzuki Jimny och övervägde att välja den klassiska lysande gulgröna färgen med svart tak, men den kostade som sagt extra. Men djungelgrön är i alla fall bättre än gråskala big_smile

Allt är bättre än gråskala! wink

-

Tyvärr är det väl som ni säger, mycket förmånsbilar som är lättstripade. Riktigt tråkig utveckling, kul med Fiat's initiativ i alla fall!
Suzuki är väl en av få tillverkare som fortfarande erbjuder spännande färger, Swift Sport finns ju också i läckra färger.

Men det känns som att om man backar runt 15-20 år så fanns det mycket mer färger på vägarna. Det var inte alls ovanligt att se till exempel en så vanlig bil som en Volvo S40/V50 i röd eller blå. Eller en gul Audi A3. Eller en lysande ljusblå/blå BMW. Volvo V70 generation 1 hade ju till och med guld och laserblå på sina R. 850 T-Gul är i en klass för sig. Knallgula Renault Megane fanns det också en hel del av.

Minns när man var liten och lekte "gul bil" och då var det inte så extremt sällsynt att se en gul bil, även fast man inte fick räkna med postbilar smile

Live long, and prosper.
torsen
28 oktober 2023 · 7 240 Inlägg

Finns inte kulören man önskar, eller är orimligt dyr, kan man foliera bilen.

Såg för några år sedan hos VEHO BIL AB i Kungens kurva hur 4 skickliga personer relativt snabbt folierade en Mercedes som skulle bli taxi.
Undrar vad kostnaden är för foliering?
En bekant har folierat sin Range Rover.
Efter några år krackelerade folieringen på motorhuven - värmen från motorn?

Low
28 oktober 2023 · 3 314 Inlägg

torsen skrev:
Finns inte kulören man önskar, eller är orimligt dyr, kan man foliera bilen.

Såg för några år sedan hos VEHO BIL AB i Kungens kurva hur 4 skickliga personer relativt snabbt folierade en Mercedes som skulle bli taxi.
Undrar vad kostnaden är för foliering?
En bekant har folierat sin Range Rover.
Efter några år krackelerade folieringen på motorhuven - värmen från motorn?

Inte långt ifrån en lackering 😅

Utmarks-Loke
28 oktober 2023 · 5 841 Inlägg

zzr94092 skrev:
För att inte tala om matta färger,tex, grållegrå,hur fan tänker man då??

Den tycker jag iofs är ganska kul, fast den är grå räknar jag inte in den i vanliga gråskalan. Hellre den än silver eller vit. Den sticker ut lite i alla fall.
 
För övrigt kostar det väl runt 25k att foliera bilen? Lite för mycket för att vara intressant. Kanske går att ta en weekend i Polen och göra det där för halva priset?

Mack Forum- och sitemoderator
29 oktober 2023 · 26 155 Inlägg

Såsom tidigare sagt så tror jag också att många idag när de köper en bil (oavsett ny eller begagnad) så väljer de nästan hellre en färg som döljer smutsen än om den är speciell. Och detta tycker jag är trist, för det är många biltillverkare som genom åren har haft eller ännu har ganska fina färger ändå.

Volvo till exempel, har ju haft sin "Laserblå" och förstås "Rebel Blue" - och än idag kan man väl köpa en bil i färgen "Havsblå"?
Även  "Saffran" var en trevlig färg.

SAAB är en annan jag tycker hade flera trevliga, bland annat som jag förstår "Expresso Black"?

Mazda tycker jag annars hade en trevlig palett på sjuttiotalet.
Min farfar till exempel, köpte sin 323 ny från en bilhandlare i stan och även om han köpte bilen för att han behövde den och inte
brydde sig nämnvärt om vad den hade för färg så blev det ändå en oerhört lyckad sådan, kallad "Grand Prix Red".
Den skiftar i solen, från orange till röd. Riktigt fin.

https://www1.garaget.org/archive/20/19631/304381/large_304381-3297567.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang