Volvo 740 Problem med tändningslås

RL90
12 november 2023 · 10 Inlägg

Hej!
Felet gäller då min Volvo 740, När jag en morgon skulle till jobbet stressad fick jag inte in nyckeln i tändningslåset något alls, så i min stress så tvingade jag in nyckeln och drog iväg, När jag sedan skulle hem så slog jag på tädning å allt lyste och gick förutom att den vevade så fick jåka nyckeln lite så gick den igång, Det har hänt 2 ggr att den inte börjat veva så har inte vågat köra själv ifall man blir ståendes. Är det så att jag pajjat tändningslåset?

MvH/ RL

zzr94092
12 november 2023 · 4 391 Inlägg

Säkert så..

RL90
4 februari · 10 Inlägg

Snabb uppdatering.
Beställde  ett tändninglås från skroten och bytte de, och det funkade ett tag, men det har börjat bli samma problem att det inte händer något alls i läge 3. Har jag otur att båda låsen är dåliga eller vad kan det vara för andra fel? Hört att larm kan ställa till de med startspärr.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 februari · 17 485 Inlägg

740-tåndningslås är kända för att krångla. Oftast så ger själva startläget upp. Läge 3. Sätt på tändning och för mycket försiktigt nyckeln mot startläge. Hjälper det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang