Golf 4 som bara dog.

OttoM
11 januari · 322 Inlägg

God fortsättning på året.
Kallt som tusan i garaget men äntligen har jag gjort verktyget klart. Valde att skruva fast hylsan med en gummipackning emellan så att den är lite rörlig samtidigt har jag skruvtvingen kvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-5a1aefea3fb42c7d1e9c5977be71d112.jpg
Vidare har jag en fråga. jag är livrädd att jag ska få ihop det fel. På kamaxlarna finns kilspår, dessa tycks ligga ens. Kan man lita på att det går att rätta sig efter dem? Om jag markera på kugghjul och kedja och låter kilspåren ligga i linje med kanten på toppen, vad kan bli fel då?
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-2514f0a2a998e925ffe3fe9201fbf81b.jpg

Senast redigerat av OttoM (11 januari )

OttoM
11 januari · 322 Inlägg

En annan fråga. När motorn byttes för ca 12´mil sedan monterades även ny kamrem m.m. av verkstad som använder delar från autoexperten.
Jag känner inget glapp i någon av rullarna. Frågan är om de sittande kanske är bättre än om jag handlar på internet. Är det dumt att byta? Ska jag nöja mig med rembyte?
Alternativet original är uteslutet, för dyrt till den gamla bilen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari · 13 746 Inlägg

När man river kamremmen skulle jag alltid byta den.  Det är små pengar o. Du handlar en från Tyskland i stället för ett okker ställe i Sverige

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
OttoM
11 januari · 322 Inlägg

Growe skrev:
När man river kamremmen skulle jag alltid byta den.  Det är små pengar o. Du handlar en från Tyskland i stället för ett okker ställe i Sverige

Alltså byta allt menar du? Det är inte pengarna egentligen, så länge det är rimliga priser, viktigast är att det håller typ 10´mil.

OttoM
11 januari · 322 Inlägg

OttoM skrev:

Growe skrev:
När man river kamremmen skulle jag alltid byta den.  Det är små pengar o. Du handlar en från Tyskland i stället för ett okker ställe i Sverige

Alltså byta allt menar du? Det är inte pengarna egentligen, så länge det är rimliga priser, viktigast är att det håller typ 10´mil.

Var i tyskland tycker du är bra grejer?

Utmarks-Loke
11 januari · 5 841 Inlägg

Jag brukar handla på Trodo eller Autodoc men det spelar egentligen inte så stor roll, det viktiga är att man köper ett kamremskit från en kvalitetstillverkare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari · 13 746 Inlägg

OttoM skrev:

OttoM skrev:

Growe skrev:
När man river kamremmen skulle jag alltid byta den.  Det är små pengar o. Du handlar en från Tyskland i stället för ett okker ställe i Sverige

Alltså byta allt menar du? Det är inte pengarna egentligen, så länge det är rimliga priser, viktigast är att det håller typ 10´mil.

Var i tyskland tycker du är bra grejer?

ebay.de använder jag väldigt ofta..
tar en stund innan man fattar det där skitspråket men tillslut börjar jag hitta runt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
OttoM
13 januari · 322 Inlägg

Nya överraskningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-36a305e76a6c2341357684b87ea2e8c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-20b791b21a1cddef176d58e77813e138.jpg
Kugghjul finns att köpa, men vad gör man åt lagerskadan?
Är det vägs ände, skrota, som gäller?

Senast redigerat av OttoM (13 januari )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari · 13 746 Inlägg

OttoM skrev:
Nya överraskningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-36a305e76a6c2341357684b87ea2e8c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-20b791b21a1cddef176d58e77813e138.jpg
Kugghjul finns att köpa, men vad gör man åt lagerskadan?
Är det vägs ände, skrota, som gäller?

byta topp är det som gäller..  inget värre än så

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
OttoM
13 januari · 322 Inlägg

Frågan är varför det blivit så? Oljetrycksvarning, har det inte varit tillräcklig smörjning? Lagret har skurit och kanske gjort så att kilen i hjulet gått av varpå ventilerna öppnat vid fel tillfälle och därmed krökts. Remmen har kanske inte alls kuggat över.
Kan säga att axeln satt ganska hårt, fick kämpa lite för att få bort den.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari · 13 746 Inlägg

frusen vevhusventilation skulle jag gissa på

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
OttoM
22 januari · 322 Inlägg

Mot allt sunt förnuft kommer jag att sätta ihop den med nya ventiler, remmar mm. Hittade järnspån i lagret, har putsat rent så gott det går och blåst kanalerna. Det finns ju gott om lagringar på kamaxeln så det bör väl hålla ett tag ändå.
Men nu en fråga, är det någon som har tips på hur man får i kilarna som håller ventilerna?
De sitter ju ganska djupt. Kan tänka mig att en magnet på ventilen och lång rostfri pincett skulle kunna funka, men tycker ändå det borde finnas ett knep för det jobbet, så hur gör man?

Jesper328
22 januari · 2 374 Inlägg

Nja, att sätta ihop det där igen är bara slöseri med tid och pengar.
Leta fram en begagnad topp på skroten istället.

Kilar som håller ventiler - du tänker på knaster?
Jag brukar kleta lite fett på insidan och sedan använda en magnetisk skruvmejsel och pilla dem på plats med… men som sagt så är det där inget att ge sig på när det troligen finns en hel del begagnade att få tag i.

Up the RA
OttoM
22 januari · 322 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nja, att sätta ihop det där igen är bara slöseri med tid och pengar.
Leta fram en begagnad topp på skroten istället.

Kilar som håller ventiler - du tänker på knaster?
Jag brukar kleta lite fett på insidan och sedan använda en magnetisk skruvmejsel och pilla dem på plats med… men som sagt så är det där inget att ge sig på när det troligen finns en hel del begagnade att få tag i.

Jo förstår det, men att hitta en begagnad 1,8 topp till AGU motorn verkar vara helt omöjligt. Alternativet är en beg motor som  gått 25`mil för ca10`kr. Känns inte som ett alternativ. Ännu dyrare för en renoverad topp.
Går de så går de.
Fett och magnetisk skruvmejsel får jag prova, nog bättre än att magnetisera ventilen så den håller knastret.

Jesper328
23 januari · 2 374 Inlägg

OttoM skrev:

Jesper328 skrev:
Nja, att sätta ihop det där igen är bara slöseri med tid och pengar.
Leta fram en begagnad topp på skroten istället.

Kilar som håller ventiler - du tänker på knaster?
Jag brukar kleta lite fett på insidan och sedan använda en magnetisk skruvmejsel och pilla dem på plats med… men som sagt så är det där inget att ge sig på när det troligen finns en hel del begagnade att få tag i.

Jo förstår det, men att hitta en begagnad 1,8 topp till AGU motorn verkar vara helt omöjligt. Alternativet är en beg motor som  gått 25`mil för ca10`kr. Känns inte som ett alternativ. Ännu dyrare för en renoverad topp.
Går de så går de.
Fett och magnetisk skruvmejsel får jag prova, nog bättre än att magnetisera ventilen så den håller knastret.

https://www.proxyparts.com/car-parts-st … /14560365/

https://www.proxyparts.com/car-parts-st … nder-head/

https://rrr.lt/en/used-part/cad265694-0 … O6EALw_wcB

Bara att slå ”used vw agu cylinder head” på Google. smile

Up the RA
OttoM
26 januari · 322 Inlägg

Jesper328 skrev:

OttoM skrev:

Jesper328 skrev:
Nja, att sätta ihop det där igen är bara slöseri med tid och pengar.
Leta fram en begagnad topp på skroten istället.

Kilar som håller ventiler - du tänker på knaster?
Jag brukar kleta lite fett på insidan och sedan använda en magnetisk skruvmejsel och pilla dem på plats med… men som sagt så är det där inget att ge sig på när det troligen finns en hel del begagnade att få tag i.

Jo förstår det, men att hitta en begagnad 1,8 topp till AGU motorn verkar vara helt omöjligt. Alternativet är en beg motor som  gått 25`mil för ca10`kr. Känns inte som ett alternativ. Ännu dyrare för en renoverad topp.
Går de så går de.
Fett och magnetisk skruvmejsel får jag prova, nog bättre än att magnetisera ventilen så den håller knastret.

https://www.proxyparts.com/car-parts-st … /14560365/

https://www.proxyparts.com/car-parts-st … nder-head/

https://rrr.lt/en/used-part/cad265694-0 … O6EALw_wcB

Bara att slå ”used vw agu cylinder head” på Google. smile

Tack för tipsen. Kan vara bra att veta. Men provar ändå med det jag har. Har rensat bort järnflis och polerat så tror det ska funka.
Går det inte så får bilskroten lite nya delar, de ska ju leva de med.

OttoM
31 januari · 322 Inlägg

Det trasiga kamremsdrevet gjorde 1/4 varv på kugghjulen, inte konstigt att ventilerna kröktes, får vara glad att det inte var fler.
Den där motorupphängningen, ett sånt helvete att få dit det, AC rör i vägen, fick hissa motorn så det knakade, hur har de tänkt?
Och så en fråga. Måste man efterdra toplocksbultarna? Jag drog dem efter anvisning och med nya bultar.

OttoM
6 februari · 322 Inlägg

Motorn start direkt, allt verkar fungera. Men tillbaka till tidigare problem, oljelampan blinkar. Jag har bytt olja till lite tjockare, 10-40, när motorn kommit upp i arbetstemperatur börjar oljelampan blinka. hade det varit fel på pumpen borde den väl blinkat från start? Har det med oljefiltret att göra? Problemet började när filtret blev bytt då byttes filtret igen och det blev temporärt bättre, sedan återkom problemet. I båda fallen var det biltemas filter, är dessa möjligen för täta?

OttoM
6 februari · 322 Inlägg

Är så som det som skrivs här? https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=164539
Borde lampan inte blinkat från början då? Inte när oljan värmts och blivit tunnare.
Rätta mig om jag har fel,  oljan pumpas väl upp och genom alla kanaler för att sedan rinna tillbaka via oljefiltret? Eller trycks oljan genom filtret och sedan till smörjställena?
Hittade ytterligare en tråd i ämnet. https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157474
Jag börjar nog med att skaffa ett bra filter och ser vad som händer, kan inte vara fel.

Senast redigerat av OttoM (6 februari )

Henkix
6 februari · 6 737 Inlägg

Nu är inte jag någon expert men jag skulle tro att det beror på lagerskadan i toppen.
Förmodligen med tanke på skadan så är det nu för stort spel mellan kamaxeln o ”lagringen” så när oljan kommer upp dit så läcker den helt enkelt ut och du får inget eller dåligt oljetyck.

Oljelampan började blinka i min polo, och efter en det skruvande fann jag att kamaxel och lagringen hade ätit upp varandra ordentligt, förmodligen på grund av frusen vevhusventilation då jag körde med bilen dagen innan i -23

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang