Ny stereo, ingen bas? Toyota

Presidento Of World
24 november 2023 · 3 329 Inlägg

Kopplade in ny stereo Pioneer ingen värsting men inte sämst. Kostade runt 3000.

Köpt med kit till bilen (prius) med alla kablar och rattstyrning till stereon allt väl det lirar fint.

Men nu vill inte högtalarna fram i dörrarna spela bas? Iallafall inte som innan dvs ingen djupbas och man måste höja ganska mycket (läs relativt högt) för att känna att det spelar.

Bakhögtalarna spelar normalt och hårdbas (6.5 tum) medan fram sitter det 6x9 original från fabrik om det här någon betydelse?
Spelar iövrigt bra diskant osv
Tips?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
24 november 2023 · 5 841 Inlägg

Det är inte så att ena eller båda framhögtalarna är polvända? Om högtalaren slår inåt, samtidigt som högtalarna bak slår utåt som de skall, så motverkar det ljudvågorna, framförallt vid låga frekvenser som basen är

Presidento Of World
24 november 2023 · 3 329 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är inte så att ena eller båda framhögtalarna är polvända? Om högtalaren slår inåt, samtidigt som högtalarna bak slår utåt som de skall, så motverkar det ljudvågorna, framförallt vid låga frekvenser som basen är

Ingen aning, har inte pillat på högtalarna. Såvitt jag vet så har dom suttit där sen bilen var ny.

Med original stereon så spelade dom normalt med djupbas.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2023 · 13 744 Inlägg

inte aktviterat filtret på framdörrarna?   

jag brukar alltid dela fram vid 80hz om högtalarna orkar annas 100hz..   neråt ska man ju köra baslåda smile     

men tror som sagt filtret är aktiverat fram derför det blir så..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Presidento Of World
25 november 2023 · 3 329 Inlägg

Growe skrev:
inte aktviterat filtret på framdörrarna?   

jag brukar alltid dela fram vid 80hz om högtalarna orkar annas 100hz..   neråt ska man ju köra baslåda smile     

men tror som sagt filtret är aktiverat fram derför det blir så..

När du säger aktiverat filtret, menar du i stereon? För själva högtalarna har jag inte pillat på alls. 🙂 däremot har jag kopplat in lågnivå kabel i stereo och dragit färdigt för bas inför framtiden då det är en jäkla procedur att komma åt. Det är ev möjligt att stereon tror att det sitter bas?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2023 · 13 744 Inlägg

Presidento skrev:

Growe skrev:
inte aktviterat filtret på framdörrarna?   

jag brukar alltid dela fram vid 80hz om högtalarna orkar annas 100hz..   neråt ska man ju köra baslåda smile     

men tror som sagt filtret är aktiverat fram derför det blir så..

När du säger aktiverat filtret, menar du i stereon? För själva högtalarna har jag inte pillat på alls. 🙂 däremot har jag kopplat in lågnivå kabel i stereo och dragit färdigt för bas inför framtiden då det är en jäkla procedur att komma åt. Det är ev möjligt att stereon tror att det sitter bas?

börja med att gå in i menyn.   tryck på volymknappen och sen audio där har du filtrena

vad har du för stereo?  kör själv en 520bt i min a2.     har super snärt i framsystemet men delar vid 100hz så spelar ju ingen djupbas.. det är så jag kan maxa volymen på stereon..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
25 november 2023 · 3 329 Inlägg

Growe skrev:

Presidento skrev:

Growe skrev:
inte aktviterat filtret på framdörrarna?   

jag brukar alltid dela fram vid 80hz om högtalarna orkar annas 100hz..   neråt ska man ju köra baslåda smile     

men tror som sagt filtret är aktiverat fram derför det blir så..

När du säger aktiverat filtret, menar du i stereon? För själva högtalarna har jag inte pillat på alls. 🙂 däremot har jag kopplat in lågnivå kabel i stereo och dragit färdigt för bas inför framtiden då det är en jäkla procedur att komma åt. Det är ev möjligt att stereon tror att det sitter bas?

börja med att gå in i menyn.   tryck på volymknappen och sen audio där har du filtrena

vad har du för stereo?  kör själv en 520bt i min a2.     har super snärt i framsystemet men delar vid 100hz så spelar ju ingen djupbas.. det är så jag kan maxa volymen på stereon..

Denna har grafisk EQ så kan bara ändra i spalterna: 50 125 315 800 2k 5k 12.5k

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2023 · 17 485 Inlägg

Om någon kabel är polvänd så dödar väl högtalarna varann?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
25 november 2023 · 3 329 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Om någon kabel är polvänd så dödar väl högtalarna varann?

Det skulle det kunna göra men går inte att sätta dom fel då det är "klick" på dom men dom skulle ju iofs kunna vara fel från fabrik

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
25 november 2023 · 3 329 Inlägg

Tror jag hittat felet, högtalarna i dörrarna är alla seriekopplade med skrikarna uppe vid framrutan.. så om man ställer upp bas så går det inte att höja då dom däruppe blir stressade. Men om man sänker basen till minus 1 på 50 skalan så spelar det rent men ingen bas.


Tror jag behöver sätta I en separat bas?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2023 · 17 485 Inlägg

Presidento skrev:
Tror jag hittat felet, högtalarna i dörrarna är alla seriekopplade med skrikarna uppe vid framrutan.. så om man ställer upp bas så går det inte att höja då dom däruppe blir stressade. Men om man sänker basen till minus 1 på 50 skalan så spelar det rent men ingen bas.


Tror jag behöver sätta I en separat bas?

Seriekopplade?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
25 november 2023 · 3 329 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Presidento skrev:
Tror jag hittat felet, högtalarna i dörrarna är alla seriekopplade med skrikarna uppe vid framrutan.. så om man ställer upp bas så går det inte att höja då dom däruppe blir stressade. Men om man sänker basen till minus 1 på 50 skalan så spelar det rent men ingen bas.


Tror jag behöver sätta I en separat bas?

Seriekopplade?

Jepp enkelt förklarat så verkar alla på vänstersida gå på samma kanal osv så med original stereon funkar det utmärkt.. Med en kraftfull stereo spelar dom sönder allihop istället för bara 6x9 i dörrarna. Går inte att ställa in separat heller mer än att sänka höger och resp vänstersida.

Skit krångligt men har googlat lite och fler verkar ha samma problem på just prius

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2023 · 13 744 Inlägg

Presidento skrev:

Growe skrev:

Presidento skrev:

När du säger aktiverat filtret, menar du i stereon? För själva högtalarna har jag inte pillat på alls. 🙂 däremot har jag kopplat in lågnivå kabel i stereo och dragit färdigt för bas inför framtiden då det är en jäkla procedur att komma åt. Det är ev möjligt att stereon tror att det sitter bas?

börja med att gå in i menyn.   tryck på volymknappen och sen audio där har du filtrena

vad har du för stereo?  kör själv en 520bt i min a2.     har super snärt i framsystemet men delar vid 100hz så spelar ju ingen djupbas.. det är så jag kan maxa volymen på stereon..

Denna har grafisk EQ så kan bara ändra i spalterna: 50 125 315 800 2k 5k 12.5k

du bör även kunna ställa filtrena på utgångarna..  så man delar tex framsystemet 100hz  baksystemet 80hz och sub 80hz tex..

det styr både rca och högnivå.   

men vad har du för stereo? 
att det är en pioneer hänger jag med på men modellnummret smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
26 november 2023 · 3 329 Inlägg

Growe skrev:

Presidento skrev:

Growe skrev:
börja med att gå in i menyn.   tryck på volymknappen och sen audio där har du filtrena

vad har du för stereo?  kör själv en 520bt i min a2.     har super snärt i framsystemet men delar vid 100hz så spelar ju ingen djupbas.. det är så jag kan maxa volymen på stereon..

Denna har grafisk EQ så kan bara ändra i spalterna: 50 125 315 800 2k 5k 12.5k

du bör även kunna ställa filtrena på utgångarna..  så man delar tex framsystemet 100hz  baksystemet 80hz och sub 80hz tex..

det styr både rca och högnivå.   

men vad har du för stereo? 
att det är en pioneer hänger jag med på men modellnummret smile

Jag har kikat och har inte lyckats hitta det där hur jag än gör.

Modell: Pioneer DMH-G221BT

Senast redigerat av Presidento (26 november 2023)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2023 · 13 744 Inlägg

Presidento skrev:

Growe skrev:

Presidento skrev:
Denna har grafisk EQ så kan bara ändra i spalterna: 50 125 315 800 2k 5k 12.5k

du bör även kunna ställa filtrena på utgångarna..  så man delar tex framsystemet 100hz  baksystemet 80hz och sub 80hz tex..

det styr både rca och högnivå.   

men vad har du för stereo? 
att det är en pioneer hänger jag med på men modellnummret smile

Jag har kikat och har inte lyckats hitta det där hur jag än gör.

Modell: Pioneer DMH-G221BT

den verkar ha filter men det är någon jäkla rysk enhet? finns bara rysk instruktionsbok att ladda ner?! smile


eftersom jag fick en brainfart så tolkar jag saker i mitt huvud istället för att läsa som vanligt..

det är bara lowpass filter i stereon... så nej inget delningsfilter på  den sidan av frekvens bandet konstigt tanke på prislappen..

på min enkeldin är det ju både dsp filter på alla kanaler  och den kostar ju 1600kr

tror det är problemet.  din orginal stereo har inbyggda filter och sänker helt enkelt basen.. men när stereon försöker spela 30hz bas på högtalarna så blir det skit av allt..

skulle tro att det du upplever är nog snarare att högtalarna fram inte är gjorda för djupare bas.. och sänker du eq så dödar du basen på högtalarna bak. 
du kan bygga ett passivt filter till fram högtalarn.  om du tar loss diskanterna så brukar det sitta ett inbyggt filter som tar bort bas frekvenser.  så har iallfall alla mina bilar haft.   

skulle testa det först och främst..      skulle gissa att dina högatlare i framdörrarna tycker livet är jobbigt om man går djupare än 80-100hz
jag föredrar 100hz på orignal högtalare men det är ju med stereon som filtrerar och där har man ju inte så att den slutar spela exakt på 100hz utan den dippar ju ner mellan -6db till -18db beronde på vad man ställer in filtret på.


Tyvärr är det här baksidan av alla moderna bilar där dom hela tiden försöker fejka till allt så bra som möjligt..  där tex stereon aktivt sänker basen ju högre du spelar så basen känns okej när man spelar normalt och när man spelar högt som fan så slår inte basen igenom men den sänks ungefär som att stereons uteffekt saknas.   men det är en aktivt val av tillverkaren.      det där gör att montera steg på en orginal stereo oftast fungerar väldigt dåligt om man inte samlar ihop alla signaler och återställer dom innan man kör det vidare till slutstegen. 


här är lite förklaringar
https://www.youtube.com/watch?v=fKOR4gn … abrication

Senast redigerat av Growe (26 november 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
26 november 2023 · 3 329 Inlägg

Growe skrev:

Presidento skrev:

Growe skrev:

du bör även kunna ställa filtrena på utgångarna..  så man delar tex framsystemet 100hz  baksystemet 80hz och sub 80hz tex..

det styr både rca och högnivå.   

men vad har du för stereo? 
att det är en pioneer hänger jag med på men modellnummret smile

Jag har kikat och har inte lyckats hitta det där hur jag än gör.

Modell: Pioneer DMH-G221BT

den verkar ha filter men det är någon jäkla rysk enhet? finns bara rysk instruktionsbok att ladda ner?! smile


eftersom jag fick en brainfart så tolkar jag saker i mitt huvud istället för att läsa som vanligt..

det är bara lowpass filter i stereon... så nej inget delningsfilter på  den sidan av frekvens bandet konstigt tanke på prislappen..

på min enkeldin är det ju både dsp filter på alla kanaler  och den kostar ju 1600kr

tror det är problemet.  din orginal stereo har inbyggda filter och sänker helt enkelt basen.. men när stereon försöker spela 30hz bas på högtalarna så blir det skit av allt..

skulle tro att det du upplever är nog snarare att högtalarna fram inte är gjorda för djupare bas.. och sänker du eq så dödar du basen på högtalarna bak. 
du kan bygga ett passivt filter till fram högtalarn.  om du tar loss diskanterna så brukar det sitta ett inbyggt filter som tar bort bas frekvenser.  så har iallfall alla mina bilar haft.   

skulle testa det först och främst..      skulle gissa att dina högatlare i framdörrarna tycker livet är jobbigt om man går djupare än 80-100hz
jag föredrar 100hz på orignal högtalare men det är ju med stereon som filtrerar och där har man ju inte så att den slutar spela exakt på 100hz utan den dippar ju ner mellan -6db till -18db beronde på vad man ställer in filtret på.


Tyvärr är det här baksidan av alla moderna bilar där dom hela tiden försöker fejka till allt så bra som möjligt..  där tex stereon aktivt sänker basen ju högre du spelar så basen känns okej när man spelar normalt och när man spelar högt som fan så slår inte basen igenom men den sänks ungefär som att stereons uteffekt saknas.   men det är en aktivt val av tillverkaren.      det där gör att montera steg på en orginal stereo oftast fungerar väldigt dåligt om man inte samlar ihop alla signaler och återställer dom innan man kör det vidare till slutstegen. 


här är lite förklaringar
https://www.youtube.com/watch?v=fKOR4gn … abrication

Mycket bra förklarat, Tack!

Jag kommer nog uppgradera framsystem senare mot våren men jag tror att en liten bas på 10" ev kan avhjälpa problemet lite tillsvidare eller tänker jag fel?

På min förra prius så bytte jag tweeters till ett par focal som var modellspecifika från BRL (där även stereon är köpt) och det gjorde mycket på det ljudet men jag uppgraderade aldrig 6x9 i dörrarna då.

Vilket isig kanske spelar dåligt då dom är gamla papphögtalare modell enkla hehe. Jag har ett par fina 6x9 från JBL liggnas som skall i denna bil som jag tror kommer göra ett lyft i bilen.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2023 · 13 744 Inlägg

På mina bilar har ju även orginal högtalare fungerat mycket bättre än förväntat. Jag har 2st 12or i min a2 och framsyatmet hänge på otroligt bra fast det är orginal från 03.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
27 november 2023 · 3 329 Inlägg

Growe skrev:
På mina bilar har ju även orginal högtalare fungerat mycket bättre än förväntat. Jag har 2st 12or i min a2 och framsyatmet hänge på otroligt bra fast det är orginal från 03.

Ju men det har det gjort innan på mina med men denna går jag bet på.

Byta stereo känns inte aktuellt då jag byggt in denna seriöst med rattstyrning osv så allt lirar, men tror du mina JBL 6x9 kommer "spela" ok eller spelar det egentligt ingen roll utan en ny delningsfilter?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
MammDiin
27 november 2023 · 2 019 Inlägg

Enligt finnarna så borde det finnas både hög och låg filter, men kan ju vara fel information de har. Och verkar ju omöjligt att hitta något om den.

Sen kan man inte direkt jämföra en dubbeldin med skärm (som kan visa exempelvis video från backkamera) och en vanlig enkeldin.
Och i Finland kostar den endast 180€ vilket jag skulle säga är så billigt man kan få en dubbeldin för, så inte så konstigt om det saknas en hel del funktioner som de dyrare modellerna har.

Presidento Of World
28 november 2023 · 3 329 Inlägg

MammDiin skrev:
Enligt finnarna så borde det finnas både hög och låg filter, men kan ju vara fel information de har. Och verkar ju omöjligt att hitta något om den.

Sen kan man inte direkt jämföra en dubbeldin med skärm (som kan visa exempelvis video från backkamera) och en vanlig enkeldin.
Och i Finland kostar den endast 180€ vilket jag skulle säga är så billigt man kan få en dubbeldin för, så inte så konstigt om det saknas en hel del funktioner som de dyrare modellerna har.

Ingen aning, köpte den själv för 2990 på brl för ca 1.5 år sen. Säkert på att du kollar på rätt modell?

Pratade med BRL angående detta och dom menar på att det är tänkt att man ska ha bas med denna typ av stereo rent av ljudbygge.


Vilket dom inte sa när jag köpte den.

Nu efter att ha sett det growe länkade så låter det vettigt för att även S60 med mellan ljudsystem lätt halv dåligt faktiskt men på den märktes det inte lika "mycket"

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang