2616
Sök

Nissan Qashqai 2010 Ingen kupévärme

4 Inlägg
24 november 2023
Trådstartare
#1
Kupéfläktens värme funkar inte. Har bytt termostaten utan skillnad.  Det blåser inte iskallt, men verkligen inte varmt heller. Jag som hatar att frysa, och det tar en evighet att komma iväg när det dessutom är fukt på insidan av vindrutan.    När jag drar temperaturreglaget mellan Low och Hi så knakar det några gånger.  Under motorhuven går två slangar från kylaren (?? Nu gissar jag) in mot kupén. Den ena är iskall och den andra är kokhet. Ska det vara så eller är det stopp nånstans?

Diagnostekniker
2 507 Inlägg
24 november 2023
#2
Slangarna som går igenom torpedväggen går till värmeväxlaren i värmepaketet.
Är ena slangen kall medan den andra är varm så har du stopp i värmeväxlaren. smile

Steg 1 är att lossa dessa slangar (kommer att skvala ur kylarvätska) och sedan ta en vattenslang och spola fram och tillbaka tills du får ett bra flöde.
Hjälper inte detta så får du byta värmeväxlaren, och det är många gånger ett tråkigt jobb som tar lång tid.
Kollade snabbt hur det är på din bil och det ser inte så blodigt ut, men det var bara en snabb googling. smile

Up the RA

4 Inlägg
28 november 2023
Trådstartare
#3
Men å så intressant!! Tack för svar. Jag ska ta det vidare till min kompis som kommer få meka. :-)

3 024 Inlägg
28 november 2023
#4
Om det är dieselmotor i den är den känd för dålig/mycket långsam kupévärme.
Var själv spekulant på sådan för några år sedan och forskade lite.

Men, med så stor skillnad i temperatur mellan rören/slangarna är det cirkulationsproblem.  Helt klart.
Så ska det inte vara.

Kan lösas med att spola som redan föreslagits.
Gärna med ett rengöringsmedel för ändamålet.

En del använder maskindiskmedel, men jag törs inte rekomendera det. Kan vara lite väl starkt.

Var lite försiktig med trycket också.
Ofta ca 4-6kg i villavattensystem, medan bilens kylsystem inte har det trycket.  Så blås inte på hur som helst.
Senast redigerat av Mossan1 (28 november 2023)

922 Inlägg
28 november 2023
#5
TinaSteelfire skrev:
Kupéfläktens värme funkar inte. ......
    När jag drar temperaturreglaget mellan Low och Hi så knakar det några gånger.  Under motorhuven går två slangar från kylaren (?? Nu gissar jag) in mot kupén. Den ena är iskall och den andra är kokhet. Ska det vara så eller är det stopp nånstans?
Efetrsom att det låter konstigt när du reglerar mellan Hi and Low, så kan det vara så att reglaget har hoppat ur. Därför öppnar inte kranen som den ska.
Är det "kokhett" på ena och kallt på den andra slangen så är det något som stoppar flödet/cirkulationen.
Så att, ventilen/kranen har troligtvis stannat i stängt läge...

3 024 Inlägg
28 november 2023
#6
Ja  om det är en kran.
Brukar det inte vara på bilar numera utan alltid fullflöde och temp regleras med luftspjäll endast.

Men kan ju kollas upp, så klart.

5 100 Inlägg
28 november 2023
#7
Inte alls ovanligt att ställmotorn till blandluftspjället hoppas snett eller sätts tillbaka fel. Sitter vid gaspedalen ungefär. Finns en markering på ställmotorns drev och en på kuggkransen som drevet driver. Dom ska stå mot varandra i "mittenläget".

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

4 Inlägg
6 december 2023
Trådstartare
#8
Nu har jag de senaste dagarna känt på slangarna till värmeväxlaren och båda är heta!! (Har INTE spolat ur ännu). Så nu vete tusan vad som är felet,  förra vintern var ena slangen kall..  är det kanske ställmotorn då, som @mb_pucken föreslår
Senast redigerat av TinaSteelfire (6 december 2023)

1 184 Inlägg
6 december 2023
#9
Är motortempen fast på 90 grader när du kört en stund? Om den vandrar uppåt över 90 kan det vara luft i systemet och det kan ställa till det för funktioner i klimatanläggningen.

Hade det problemet på min Mazda förra året, luftade systemet (tar några minuter) och då hoppade värmen igång och motortempen stabiliserade sig. Låter som att det kan vara något annat då det "knakar" när du vrider på reglaget, men det är oftast värt att börja med de enkla åtgärderna först innan man börjar plocka isär och byta ut komponenter!


Forummoderator
17 777 Inlägg
6 december 2023
#10
När jag drar temperaturreglaget mellan Low och Hi så knakar det några gånger.
Manuell vajerstyrd reglering?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
10 december 2023
Trådstartare
#11
Efter en förmiddag i garaget med ”min” mek kommer uppdatering.  Bensinmotor. Jag har inget problem med för varm motor. Knakandet mellan Hi och Lo har helt mystiskt försvunnit.  Meken trodde det var kuggarna på värmereglermotorn som var trasiga, men det kunde vi konstatera att den är hel och rörde sig så fint när jag vred mellan Hi och Lo.  Han mekade ändå bort reglermotorn för att kolla läget på kugghjulet bakom (som går till spjället??)  och det verkar också sitta rätt.   Så för att testa nått togs kupefiltret bort och blåstes rent. Och det blev nån grad bättre värme, men problemet kvarstår.  Så nästa försök är väl att spola rent värmepaketet trots att båda slangarna är varma, eller har ni nått annat förslag?

Diagnostekniker
2 507 Inlägg
10 december 2023
#12
Mät temperaturen på slangarna.
Din mek lär ha någon slags termometer som fixar detta, annars finns det IR-termometrar för ett par hundra som funkar hyfsat bra.
Bör vara ~90°c på ingående och över 70°c på utgående OM fläkten går.

Tror inte att du har någon värmekran utan snarare att det är fullt flöde hela tiden som Mossan1 säger.
Sen så KAN det vara t.ex en eller två solenoider som styr flödet till värmepaketet.
Inte svårare än att följa slangarna för att se om det sitter några grunkor där.

Är värmeväxlaren delvis igensatt så kan du teoretiskt ha rätt så lika temperaturer på slangarna då du knappt får någon avkylning via värmeväxlaren.
Så ja, spola.
Kostar ju inget. smile
Hjälper det så hjälper det.
Senast redigerat av Jesper328 (10 december 2023)

Up the RA


Sök