Koppling tar inte efter kopplingsbyte. 944 -95

Alltidproblem
25 november 2023 · 3 Inlägg

Tja, Byte koppling på min 944 från 1995. Bytte då urtrampningslager, lamell och tryckplatta. Satt allt som det satt innan dubbelkollade på youtube och var så det skulle sitta. Satt upp lådan och satt dit allt igen. Luftade ur systemet så ingen luft i systemet och pedalen känns bra. La in neutral och startade bilen, skulle växla upp gick inte att få i växeln. Testade alla växlar gick inte på en ända, Backen skrapar eller vad man ska säga när man ska lägga i. Så jag kollade på kardan medans jag växla och då när jag började röra spaken mot 1an tex så började den driva å spinna som när man kör ungefär. sen när jag äntligen får i växel dör bilen. hade kopplingen i botten hela tiden. Någon som har nåt tips? Var samma problem innan kopplingsbytet fast då var det ännu svårare å få i växlarna samt ur dom. Då behövde man slita i nu är det motstånd men man får ta i lite men betydligt mycket mindre än förr. Behållaren håller nästan på att rinna över sen jag luftade vet inte om det gör nån skillnad. Bilen stod 2år innan kan va bra å veta.

Senast redigerat av Alltidproblem (25 november 2023)

husseman
25 november 2023 · 1 594 Inlägg

Hmm, att byta koppling på en 944 (sista bra volvon) borde vara tekniskt omöjligt att misslyckas med. Men mitt enda tips e´att göra om o göra rätt..mvh/husse

Steff240
26 november 2023 · 1 019 Inlägg

Om bilen har stått länge kan det ha blivit rost i splinesen på växellådsaxeln. Då glider inte lamellen ordentligt och släpper därför inte taget när du frikopplar.

Tyvärr så åker du nog på att plocka ner allt igen, om inte annat för att dubbelkolla så att allting verkligen sitter rätt och är helt...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2023 · 13 746 Inlägg

jag gissar på att du inte lyckats lufta tillräckligt bra.. har du kollat hur mycket den frikopplar?

vätska kan inte komprimeras men det kan luft.  och just kopplingar är ofta väldigt svåra att lufta..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
26 november 2023 · 2 373 Inlägg

Hett tips är att blockera slavcylindern när du luftar.
Alltså trycka in kolven så långt det går och sedan låsa den där med typ en träkloss, skruvmejsel, snusdosa.. ja du fattar.

Pumplufta en koppling kan ta evigheter.
Har du en spruta så kan du trycka bromsvätska bakvägen via nippeln till slavcylindern.

Edit: kan ju även vara kass huvud/slavcylinder.
Huvudcylindern kan du kontrollera genom att nypa slangen mellan huvud och slav. Blir inte kopplingspedalen stum då så har du ett internt läckage i huvudcylindern.

Senast redigerat av Jesper328 (26 november 2023)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang