Hej. Idag när jag kört några 100 meter tändes Laddningslampan. Jag vände direkt och körde hem. Mätte på batteriet med multimeter och bilen med det vanliga igång. Den visade 11,99 volt. Är det alltid generatorn det är fel på om Laddningslampan tänds? Tänker om det är något fel på batteriet och det inte kan ta emot laddning, tänds lampan då? Jag laddar nu batteriet för att testa igen senare. Remen är hel. Det gäller en Toyota Verso 2010 (AR2).
Ta din multimeter och mät mellan B+ (stora röda kabeln) på generatorn och motorjord Ser det bra ut flyttar du jorden till batteriet och ser om det blir skillnad.
Mät även D+ på generatorn så att det ligger en 12v spänning där med motor av - tändning på. Helst bör du belasta då du kan ha en spänning när kretsen är obelastad, men som försvinner vid belastning.
Men ja, många gånger så är det mest kostnadseffektiva att byta komplett generator. Kan vara regulatorn som Hybrid är inne på, men likväl släpringar som diodbrygga/likriktare.
Ta din multimeter och mät mellan B+ (stora röda kabeln) på generatorn och motorjord Ser det bra ut flyttar du jorden till batteriet och ser om det blir skillnad.
Mät även D+ på generatorn så att det ligger en 12v spänning där med motor av - tändning på. Helst bör du belasta då du kan ha en spänning när kretsen är obelastad, men som försvinner vid belastning.
Men ja, många gånger så är det mest kostnadseffektiva att byta komplett generator. Kan vara regulatorn som Hybrid är inne på, men likväl släpringar som diodbrygga/likriktare.
Tack så jättemycket för tipset. Ska ut och mäta det sen 🤗
Fick ungefär samma dåliga värden när jag mätte på generatorn som på batteriet. Någon som vet hur mycket kol det ska vara kvar? Kan det vara för lite kvar i min?
Ser bra ut. Tar kolen emot släpringarna om du försöker montera utan att trycka ihop dem så ”kan” man säga att de är bra. Kolen bör täcka runt 50% av radien vilket de gör på din bild.
Du kan alltid prova att dra en startkabel mellan motorn och minuspol på batteriet. Tror dock inte att du har något fel på jorden om det endast är laddningen som strular.
Ser bra ut. Tar kolen emot släpringarna om du försöker montera utan att trycka ihop dem så ”kan” man säga att de är bra. Kolen bör täcka runt 50% av radien vilket de gör på din bild.
Du kan alltid prova att dra en startkabel mellan motorn och minuspol på batteriet. Tror dock inte att du har något fel på jorden om det endast är laddningen som strular.
japp får man i kolen utan problem är dom slut.. jag brukar slå till på generatorn börjar den ladda är det mest troligen kolen som är dåliga
men idag kostar en generator så lite att man kan lika gärna klippa i en ny direkt.
för risken är att det är flera olika fel. och man står där och krånglar med en beg generator som är klapp slut. när en ny kostar typ 2k från tyskland.
Ser bra ut. Tar kolen emot släpringarna om du försöker montera utan att trycka ihop dem så ”kan” man säga att de är bra. Kolen bör täcka runt 50% av radien vilket de gör på din bild.
Du kan alltid prova att dra en startkabel mellan motorn och minuspol på batteriet. Tror dock inte att du har något fel på jorden om det endast är laddningen som strular.
japp får man i kolen utan problem är dom slut.. jag brukar slå till på generatorn börjar den ladda är det mest troligen kolen som är dåliga
men idag kostar en generator så lite att man kan lika gärna klippa i en ny direkt.
för risken är att det är flera olika fel. och man står där och krånglar med en beg generator som är klapp slut. när en ny kostar typ 2k från tyskland.
Klubba till generatorn.. det har jag aldrig tänkt på. Skall prova det nästa gång jag får en sådan felsökning.
Amelie_flickan skrev:
Jag fick ej på dom igen utan att trycka in dom och låsa med en bit ståltråd. Så då är det inget fel på dom menar ni?
Nepp, och hade det varit fel på själva regulatorn så hade laddspänningen troligen fladdrat en del, eller så hade du haft en hög spänning. Tänk på att generatorn genererar ~250v AC och tas ned till ~14,5v DC via regulator och likriktare. Man kan mäta växelström mellan B+ och generatorchassi för att se om en diod har slutat fungera som en diod. Gränsen går vid 0,25v.
Kolla vad en ny generator kostar hos t.ex Trodo och avgör om det är värt att lägga tid och pengar på att felsöka. Som Growe säger så är generatorer väldigt billiga idag, och jag själv byter alltid en komplett enhet om jag konstaterar att NÅGOT är fel i generatorn. Blir alltid billigare för kund om inte felet är helt uppenbart utifrån sett.
Jag har nu äntligen fått min nya generator och monterat den. Mätningar på batteri och generator visar ca 13,7-13,9 volt och Laddningslampan lyser fortfarande. Någon som har något förslag?
Jag har nu äntligen fått min nya generator och monterat den. Mätningar på batteri och generator visar ca 13,7-13,9 volt och Laddningslampan lyser fortfarande. Någon som har något förslag?
> "Smart charge" fungerar inte, om den har funktionen. - Kan vara så att nya generatorn inte har detta? > Avbrott/dålig kontakt mellan generator och motorstyrning/karosstyrdon - Oftast liten 1-stiftskontakt > Batteriövervakaren > Dålig minuskabel/svag jordning - Testa startkabel mellan kaross och motor