Vattenpump läckage b230

axel05
27 december 2023 · 72 Inlägg

1998 volvo 945 fulltrycksturbo som har haft läckage vid vattenpumpen länge nu. Har tillgång till gratis glykol så har inte varit ett stort problem bara att fylla på ca 1-2dl per dag men när jag köpte bilen i somras så bytte jag packningen till pumpen, läckte fortfarande, plockade bort och gummi ringen till vattenröret var trasigt. Så alla packningarna byttes igen, fortsatte läcka efter nån dag så bytte för en tredje gång och var extra försiktig. Alla gånger blev ytorna rengjorda riktigt bra och den tredje gången använde jag även hylomar på alla packningar så den skulle hålla tätt men de gör den fortfarande inte. Men denna gång på undersidan av pumpen. Väldigt svårt att se då det inte är mycket som läker och är på botten av pumpen. Tänker plocka lös en sista gång och byta ut nu och jag funderar på att använda packningsklister eller hylomar igen på papperspackningen, tror jag kör hylomar på gummipackningarna. Finns det något sätt att se om läckaget är från en spricka i blocket eller pumpen? Så irriterande att stå utomhus och hålla på med pumpen när man inte har tillgång till garage

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2023 · 13 749 Inlägg

är du säker på att det inte är själva pumpen som är slut och läcker.. ?
för det är absolut det vanligaste felet på rödblockarna när dom läcker vatten.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
axel05
27 december 2023 · 72 Inlägg

Finns det något sätt att kolla om det är pumpen? Senaste gången jag bytte packningen så prövade jag snurra på pumpen när jag hade den på arbetsbänken och den verkade snurra fint

Bmsone Reservdelsnisse
27 december 2023 · 183 Inlägg

Är ett skvallerhål under pumpen, när tätningen mot axeln blir dålig läcker det glykol ut genom det. Är det från det hålet är det bara byta pumpen.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
axel05
27 december 2023 · 72 Inlägg

Bmsone skrev:
Är ett skvallerhål under pumpen, när tätningen mot axeln blir dålig läcker det glykol ut genom det. Är det från det hålet är det bara byta pumpen.

Menar du hålet som är halvvägs ut mot remskivan?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2023 · 13 749 Inlägg

axel05 skrev:

Bmsone skrev:
Är ett skvallerhål under pumpen, när tätningen mot axeln blir dålig läcker det glykol ut genom det. Är det från det hålet är det bara byta pumpen.

Menar du hålet som är halvvägs ut mot remskivan?

japp

bara för att pumpen går lätt betyder det inte att den inte kan läcka smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
27 december 2023 · 5 754 Inlägg

Ja!

Brådhis * Voff voff *
28 december 2023 · 10 287 Inlägg

Du vet att du måste pressa upp pumpen mot toppen när du drar åt den? Dvs inte bara sätta den på plats... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axel05
28 december 2023 · 72 Inlägg

Brådhis skrev:
Du vet att du måste pressa upp pumpen mot toppen när du drar åt den? Dvs inte bara sätta den på plats... smile

Ja, kollade på videos varje gång innan jag bytte packning. Gissar på att jag fortfarande gjort nåt fel men planerar väl på att försöka filma på något sätt så jag kan se om det är pumpen eller papperspackningen som läker. Som tur är packningarna inte sjukt dyra så de är skönt men när jag tar bort pumpen så kommer jag verkligen se till att alla ytor både på blocket och pumpen är rena och släta. Man får väl hoppas hmm

jaka54
28 december 2023 · 5 754 Inlägg

Som sagts ovan så måste du pressa vattenpumpen uppåt  när du monterar den ! Skulle säga att det alltid är pumpen som läcker och inte papperpackningen.

Brådhis * Voff voff *
29 december 2023 · 10 287 Inlägg

axel05 skrev:

Brådhis skrev:
Du vet att du måste pressa upp pumpen mot toppen när du drar åt den? Dvs inte bara sätta den på plats... smile

Ja, kollade på videos varje gång innan jag bytte packning. Gissar på att jag fortfarande gjort nåt fel men planerar väl på att försöka filma på något sätt så jag kan se om det är pumpen eller papperspackningen som läker. Som tur är packningarna inte sjukt dyra så de är skönt men när jag tar bort pumpen så kommer jag verkligen se till att alla ytor både på blocket och pumpen är rena och släta. Man får väl hoppas hmm

Hur mår gummiringen som tätar mot toppen? Är inte helt ovanligt att den blir en smula misshandlad när man plockar av och på pumpen en massa gånger. Har du inte gjort det så byt den också. Jag tycker att det betydligt mer ofta läcker från den än från papperspackningen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axel05
30 december 2023 · 72 Inlägg

Brådhis skrev:

axel05 skrev:

Brådhis skrev:
Du vet att du måste pressa upp pumpen mot toppen när du drar åt den? Dvs inte bara sätta den på plats... smile

Ja, kollade på videos varje gång innan jag bytte packning. Gissar på att jag fortfarande gjort nåt fel men planerar väl på att försöka filma på något sätt så jag kan se om det är pumpen eller papperspackningen som läker. Som tur är packningarna inte sjukt dyra så de är skönt men när jag tar bort pumpen så kommer jag verkligen se till att alla ytor både på blocket och pumpen är rena och släta. Man får väl hoppas hmm

Hur mår gummiringen som tätar mot toppen? Är inte helt ovanligt att den blir en smula misshandlad när man plockar av och på pumpen en massa gånger. Har du inte gjort det så byt den också. Jag tycker att det betydligt mer ofta läcker från den än från papperspackningen.

Har inte hunnit kolla något mer på pumpen sedan jag skrev inlägget men alla packningar blev bytta varje gång. Samt jag var försiktig med att inte sätta dem fel när jag placerade pumpen

axel05
18 januari · 72 Inlägg

Jag tror jag har hittat problemet. Skulle byta packningen ännu en gång och inspektera både pumpen och packningsytorna och en av bultarna på undersidan snurrade bara. Verkar som gängpaj i blocket. Har ingen aning hur jag inte märkte de tidigare men iallafall så tänkte jag fråga om man bör använda helicoil eller gänga upp från m6 till m8. Eller om det finns någon annan lösning. Lite smått oroad om att man kanske borrar upp till någon vattenledning innuti blocket om man försöker gänga upp till m8. Någon som vet hur man bör bära sig åt?

axel05
19 januari · 72 Inlägg

Ingen som vet hur man bör bära sig åt för att få det lagat

Lucif3r
19 januari · 2 218 Inlägg

Jag skulle gänga om det.

axel05
19 januari · 72 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag skulle gänga om det.

Från m6 till m8?

Lucif3r
19 januari · 2 218 Inlägg

Till första lämpliga storlek. Om det är M6, M7 eller M8 spelar ingen större roll.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang