Högnivåomvabdlare får inte ut någon signal

Deuxez
27 december 2023 · 37 Inlägg

Så har under dagen försökt installera en ny baslåda i skuffen på min S60 2007. Fick dit allt som behövdes, snodde remote från ena positionljuset och tänkte sno signalen från hatthyllan. Tog först bort orginal högtalarna i hatthylla då ja tänkte jag inte behövde ha dem när ja får in basen i bilen.

Köpte en av biltemas billiga högnivåonvandlare och skarvade in den i högtalarna gamla sladdar. Lyckades få igång baslådan en stund tills bilen kände att det var för låg spänning i batteriet och med de stängde automatiskt av radion. Efter det så fick jag inte baslådan att spela igen. Startade bilen och lät den gå ett tag för att ladda upp batteriet. Mätte med multimeter på + och - terminalen på slutsteget efter ett tag och såg att den hade 14.4v som det ska vara.

Försöker därefter mäta fram signalerna från hatthyllan. Innan omvandlaren så fick ja upp runt 0.1-0.2v(?) beroende på hur mycket bas som kom. Efter omvandlaren kom det bara på 0.0v. Åkte och köpte ny omvandlare från ett lokal ljudbutik för en lite större slant för ja misstänkte att biltemas hade gått sönder eller något.

Men nu står jag här igen och får inte baslådan att spela. Slutsteget får ström, startar med remote (lyser grön) men inte ett jävla piss kommer från baslådan. Misstänker att det är min konstiga signal lösning som ställer till allt, men förstår varför den först kunde spela men sen inte efter bilen gått in i energisparar läge?

Borde även säga att jag kopplade in orginal högtalarna i hatthyllan för ja trodde radion sluta skicka ström på dem kablarna när den inte kände av någon högtalare, och lyckades då mäta fram ca 0.2-0.3v igen innan omvandlaren men inget efter. Tror ja måste beställa en sån där adapter som stjäl remote och lågnivå från orginal slutsteget under passagerar stolen..

Pininfarina406
27 december 2023 · 539 Inlägg

Deuxez skrev:
Så har under dagen försökt installera en ny baslåda i skuffen på min S60 2007. Fick dit allt som behövdes, snodde remote från ena positionljuset och tänkte sno signalen från hatthyllan. Tog först bort orginal högtalarna i hatthylla då ja tänkte jag inte behövde ha dem när ja får in basen i bilen.

Köpte en av biltemas billiga högnivåonvandlare och skarvade in den i högtalarna gamla sladdar. Lyckades få igång baslådan en stund tills bilen kände att det var för låg spänning i batteriet och med de stängde automatiskt av radion. Efter det så fick jag inte baslådan att spela igen. Startade bilen och lät den gå ett tag för att ladda upp batteriet. Mätte med multimeter på + och - terminalen på slutsteget efter ett tag och såg att den hade 14.4v som det ska vara.

Försöker därefter mäta fram signalerna från hatthyllan. Innan omvandlaren så fick ja upp runt 0.1-0.2v(?) beroende på hur mycket bas som kom. Efter omvandlaren kom det bara på 0.0v. Åkte och köpte ny omvandlare från ett lokal ljudbutik för en lite större slant för ja misstänkte att biltemas hade gått sönder eller något.

Men nu står jag här igen och får inte baslådan att spela. Slutsteget får ström, startar med remote (lyser grön) men inte ett jävla piss kommer från baslådan. Misstänker att det är min konstiga signal lösning som ställer till allt, men förstår varför den först kunde spela men sen inte efter bilen gått in i energisparar läge?

Borde även säga att jag kopplade in orginal högtalarna i hatthyllan för ja trodde radion sluta skicka ström på dem kablarna när den inte kände av någon högtalare, och lyckades då mäta fram ca 0.2-0.3v igen innan omvandlaren men inget efter. Tror ja måste beställa en sån där adapter som stjäl remote och lågnivå från orginal slutsteget under passagerar stolen..

Jag vet ju inte exakt hur du har kopplat men jag använder en Biltema hög/lågnivå omvandlare och jag har kopplat som du, på högtalarna i hatthyllan.
Men jag vet att den också behöver ström för att fungera. Du nämner inte det men har den det?

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Deuxez
27 december 2023 · 37 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Jag vet ju inte exakt hur du har kopplat men jag använder en Biltema hög/lågnivå omvandlare och jag har kopplat som du, på högtalarna i hatthyllan. Men jag vet att den också behöver ström för att fungera. Du nämner inte det men har den det?

OK. Jag skarvade in biltemas hög/lågnivå omvandlare på högra högtalaren i hatthyllan. Omvandlaren har en höger och vänster kanal, jag kopplade ihop båda dem så jag bara behövde ta signal från ena högtalaren i hatthyllan. Vet inte direkt vad för ström du snackar om. Har bara vänster + / - och höger + / - på omvandlaren.

Efter det så kopplade jag bara in en RCA kabel till slutsteget. Som sagt så spelade den som den skulle tills bilen gick in i batterisparläge pga låg spänning i batteriet. Den slutade funger efter det där hände. Glömde dock kolla säkringarna på slutsteget, kanske någon av dem small när strömmen blev låg?

EDIT: snabbt ihop snickrat kopplingsschema:
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242903/242903-3064f80653eeef77a5d745d11462b617.jpg

Senast redigerat av Deuxez (27 december 2023)

Deuxez
27 december 2023 · 37 Inlägg

Men hörni. Hittade en annan hög/lågnivå omvandlare som specifikt bara klarade av 40w RMS och som dem INTE rekommenderate att använda om man hade orginal slutsteg. Biltemas omvandlare säger dock ingenting ang vilken RMS den klarar av. Sen så har ju jag även orginal PA300 som skickar ca 50w till högtalarna i hatthyllan. Kan det vara så att dem inte klarar av signalen till högtalaren EFTER steget och att jag igentligen behöver koppla på den INNAN orginal slutsteget?

Presidento Of World
27 december 2023 · 3 329 Inlägg

Enligt BRL ska du ta signal från aktiva högtalare dvs i dörrarna testa det

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Deuxez
27 december 2023 · 37 Inlägg

Presidento skrev:
Enligt BRL ska du ta signal från aktiva högtalare dvs i dörrarna testa det

Ajjemen, kan testa de imorgon. Men vad specifikt är "aktiva högtalare" och varför räknas inte dem som sitter i hatthyllan som de?

Deuxez
27 december 2023 · 37 Inlägg

Kom precis på att eftersom jag har orginal slutsteg inkopplat så är den gröna porten ledig bak på HU650, där den vanligtvis skickar signaler till varje högtalare. Skickar radion fortfarande signaler ut i denna port trots att det sitter ett slutsteg i bilen? Hade isåfall kunnat koppla in hög/lågnivå omvandlare på den porten vid respektive pin. Där finns det som sagt redan - och + för varenda högtalare i bilen! Då slipper jag försöka hitta kablar att skarva in den på, och i mitt huvud så borde det även vara mycket enklare att göra.

Senast redigerat av Deuxez (27 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang