Peugeot 207 RC 2008 | Motorlampa med misständning P1339

Strix36
30 december 2023 · 6 Inlägg

Hej!

För några veckor sedan tryckte jag ner gaspedalen ganska så rejält vilket resulterade i motorlampa samt att bilen gick in i limp-mode. Krypkörde hem och läste av felkoden som säger P1339 vilket ska vara kamaxel/misständning i cylinder 3? Startade bilen idag igen efter ett par veckor med nyladdat batteri och bilen fungerade som vanligt i cirka en minut innan motorlampan slog in igen. Motorn går extremt ojämt men blir bra så fort man ger den lite gas. Vet sedan tidigare att den har en liten oljeläcka (pöl bildas i backen mitt under motorn) samt litet läckage i avgassystem. Någon som har några funderingar på vad det kan vara? Har gjort lite research och känns som att en felsökning är extremt svår att göra?

Jesper328
30 december 2023 · 2 387 Inlägg

Känner du av några misständningar?

Detta är troligen en aningen komplicerad felsökning då det kan vara;
Kuggad kedja/rem
VVT solenoid
Igensatta oljekanaler upp till eller i VVT-systemet.
Defekt kamaxelsensor.
Defekt kablage till denne.
Defekt triggerhjul.

Hade kamkedja/rem kuggat över så hade ju bilen inte gått bra en stund innan den började bete sig.
Kan EVENTUELLT vara lite igensatta oljekanaler då den går bättre när du varvar motorn och således får ett högre oljetryck.
Det är endast en teori, och jag avslutar där för att inte råka lura in dig i något som bara är ett slöseri med tid.

Har man ingen aning om vilken ände man skall börja i eller saknar utrustning så får man börja utifrån och in.
Alltså kablage - sensorer - ställa motor i ÖD och kontrollera så att allting står rätt - osv.

Senast redigerat av Jesper328 (30 december 2023)

Up the RA
Strix36
1 januari · 6 Inlägg

Misständning kanske är fel ord 😅 Den går ojämt på tomgång. Sen tror jag även att den bränner olja för luktar som en redig 2-takt båtmotor från avgassystemet?

Jesper328
1 januari · 2 387 Inlägg

Finns oändligt med möjligheter.. nästan. smile
Plocka ut tändstiften och kolla om du ser någon skillnad på dem.. alltså om ett eller flera är oljiga.

Varför det luktar mysko kan helt enkelt bero på att den av någon anledning går alldeles för fett, eller att den inte förbränner bränslet som den skall.
Kan likväl bero på att den faktist bränner olja också. smile

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang