Drar verkligen en bil på tomgång så lite som 0,5-0,7 l/h?

d-b
5 januari · 541 Inlägg

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expe … -snokaoset

När en fossildriven bil går över på tomgångskörning drar den omkring 0,5-0,7 liter i timmen, beroende på storlek och modell.

Stämmer verkligen detta? Jag har en gång "provat" detta, oplanerat och osystematiskt, när jag stod och väntade på bärgning på autobahn och fick stå några timmar mitt i vintern och jag blev chockerad över hur mycket bensin som gick åt. Jag minns inte omständigheterna men jag minns min förvåning över att jag blev tvungen att tanka ganska snart efter att problemet (punktering och fick inte loss hjulet) var löst.

För övrigt tycker jag slutsatsen i artikeln är konstig. Har men en elbil med värmeväxlare kan man väl köra klimatanläggningen väldigt länge innan batterierna tar slut?

Hilmer
5 januari · 1 789 Inlägg

Tycker inte det låter mycket, och om man sitter fast i snön eller på annat sätt inte kommer längre för egen maskin så är det definitivt värt en halv liter soppa i timmen för att hålla värmen. wink

candyweiss
5 januari · 876 Inlägg

Det stämmer nog väldig bra att en personbil förbrukar ca 0.5 - 0.7 l/h.
Ser på mitt infotainmentsystem att det pendlar mellan 0.6 - 0.7 l/h och jag har en 2 liters bensinmotor smile

Senast redigerat av candyweiss (5 januari )

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
5 januari · 876 Inlägg

Hilmer skrev:
Tycker inte det låter mycket, och om man sitter fast i snön eller på annat sätt inte kommer längre för egen maskin så är det definitivt värt en halv liter soppa i timmen för att hålla värmen. wink

Du tycker inte att det låter mycket, men TS frågade om en bil verkligen drar så lite big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hilmer
5 januari · 1 789 Inlägg

candyweiss skrev:

Hilmer skrev:
Tycker inte det låter mycket, och om man sitter fast i snön eller på annat sätt inte kommer längre för egen maskin så är det definitivt värt en halv liter soppa i timmen för att hålla värmen. wink

Du tycker inte att det låter mycket, men TS frågade om en bil verkligen drar så lite big_smile

Läste visst i nattmössan, haha!
Men jag håller fast vid att det inte lät så mycket iaf! wink

Mossan1
5 januari · 2 828 Inlägg

Inte för att jag VET, men mitt elverk går 10h på 15lit.  = 1.5lit/h 
Ja, 1cyl och kanske 300cc. (gissad volym)

Men, då går det också på höga varv, tiden är beräknat MED ca 80% belastning, och  det är en relativt oeffektiv Briggs&Stratton-liknande OHV-motor.

Så en modern elektroniskt styrd bilmotor på tomgång under 1lit/h... Ja, kanske om man håller den på tomgång utan onödig elbelastning, osv.

En Diesel tror jag då absolut.
Bensinare =  ja, kanske.
En klassisk V8 förgasarjänkare = aldrig i livet.

Bränslevärmare istället tror jag kan ge startproblem pga batteriet.
Hade nog tomgångkört och ev stängt av i perioder och sträckt på benen ute. Yr det snö ska man nog hålla bort vid avgasröret så man inte får in avgaser.

Ang Elbil så kan dom hålla värmen längre än många tror. Skulle GISSA att det lönar sig att sänka temp i kupen och köra sätesvärmare lågt istället.

Oavsett drivmedel, ha MINST EN filt i bilen. En olycka så kanske inte motorn kan köras, ev trasiga rutor, och, man kanske kommer till nån fastklämd stackare.... Kan ju vara DU eller annan som sitter fast i din bil... Hjälpen dröjer ibland.

Senast redigerat av Mossan1 (5 januari )

d-b
5 januari · 541 Inlägg

Mossan1 skrev:
Inte för att jag VET, men mitt elverk går 10h på 15lit.  = 1.5lit/h 
Ja, 1cyl och kanske 300cc. (gissad volym)

Men, då går det också på höga varv, tiden är beräknat MED ca 80% belastning, och  det är en relativt oeffektiv Briggs&Stratton-liknande OHV-motor.

Så en modern elektroniskt styrd bilmotor på tomgång under 1lit/h... Ja, kanske om man håller den på tomgång utan onödig elbelastning, osv.

En Diesel tror jag då absolut.
Bensinare =  ja, kanske.
En klassisk V8 förgasarjänkare = aldrig i livet.

Bränslevärmare istället tror jag kan ge startproblem pga batteriet.
Hade nog tomgångkört och ev stängt av i perioder och sträckt på benen ute. Yr det snö ska man nog hålla bort vid avgasröret så man inte får in avgaser.

Ang Elbil så kan dom hålla värmen längre än många tror. Skulle GISSA att det lönar sig att sänka temp i kupen och köra sätesvärmare lågt istället.

Oavsett drivmedel, ha MINST EN filt i bilen. En olycka så kanske inte motorn kan köras, ev trasiga rutor, och, man kanske kommer till nån fastklämd stackare.... Kan ju vara DU eller annan som sitter fast i din bil... Hjälpen dröjer ibland.

Jag har en mörkgrå fleecejacka (och arbetshandskar) i bilen för att kunna sätta på snökedjor utan att behöva bry mig om att bli smutsig. Sjukt nöjd med det varje gång jag gjort detta.

Hemmamek
5 januari · 162 Inlägg

Tyckte också det lät lite när jag läste det där.

Ford Focus 1.8 från 2007 brukade dra 2l/h enligt bilens system vad jag vill minnas. På etanol dock.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari · 17 486 Inlägg

Satt och funderade på det med. En kväll för +15 år sedan var det nästan -20 grader ute. Batteriet i den MB om606 var inte bra. Fick hjälp av en granne att kabla igång den och åkte ner och tankade fullt. Sen stod den på tomgång tills tidigt dagen efter då jag skulle iväg. Den hade gurglat i sig rätt ordentligt med diesel under natten. Säkert 15 liter. Förvisso en gammal 3-liters sugdiesel. Hade den 2-liters TDi jag åker runt i nu dragit lika mycket? Troligen inte men 0,5? Nja.

Farsans 1.6D kanske fixar det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
d-b
6 januari · 541 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Satt och funderade på det med. En kväll för +15 år sedan var det nästan -20 grader ute. Batteriet i den MB om606 var inte bra. Fick hjälp av en granne att kabla igång den och åkte ner och tankade fullt. Sen stod den på tomgång tills tidigt dagen efter då jag skulle iväg. Den hade gurglat i sig rätt ordentligt med diesel under natten. Säkert 15 liter. Förvisso en gammal 3-liters sugdiesel. Hade den 2-liters TDi jag åker runt i nu dragit lika mycket? Troligen inte men 0,5? Nja.

Farsans 1.6D kanske fixar det?

Låter som ett dyrt sätt att ladda batteriet! Ett 12 V batteri på 60 Ah = 0,72 kWh. Ett typiskt pris för 1 kWh är 50 öre (sedan tillkommer en del avgifter och skatter), men det skulle alltså kosta någon krona att ladda sitt bilbatteri med väggström, medan du betalade, vadå?, 100-200:- i soppa för att ha bilen på tomgång en natt.

candyweiss
6 januari · 876 Inlägg

d-b skrev:

Hybrid_ skrev:
Satt och funderade på det med. En kväll för +15 år sedan var det nästan -20 grader ute. Batteriet i den MB om606 var inte bra. Fick hjälp av en granne att kabla igång den och åkte ner och tankade fullt. Sen stod den på tomgång tills tidigt dagen efter då jag skulle iväg. Den hade gurglat i sig rätt ordentligt med diesel under natten. Säkert 15 liter. Förvisso en gammal 3-liters sugdiesel. Hade den 2-liters TDi jag åker runt i nu dragit lika mycket? Troligen inte men 0,5? Nja.

Farsans 1.6D kanske fixar det?

Låter som ett dyrt sätt att ladda batteriet! Ett 12 V batteri på 60 Ah = 0,72 kWh. Ett typiskt pris för 1 kWh är 50 öre (sedan tillkommer en del avgifter och skatter), men det skulle alltså kosta någon krona att ladda sitt bilbatteri med väggström, medan du betalade, vadå?, 100-200:- i soppa för att ha bilen på tomgång en natt.

Blir batteriet laddat något märkbart på tomgång, speciellt med tanke på alla förbrukare som är igång?
För Hybrid_ handlade det nog enbart om att bilen skulle vara igång och körklar på morgonen?

Senast redigerat av candyweiss (6 januari )

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari · 17 486 Inlägg

candyweiss skrev:

d-b skrev:

Hybrid_ skrev:
Satt och funderade på det med. En kväll för +15 år sedan var det nästan -20 grader ute. Batteriet i den MB om606 var inte bra. Fick hjälp av en granne att kabla igång den och åkte ner och tankade fullt. Sen stod den på tomgång tills tidigt dagen efter då jag skulle iväg. Den hade gurglat i sig rätt ordentligt med diesel under natten. Säkert 15 liter. Förvisso en gammal 3-liters sugdiesel. Hade den 2-liters TDi jag åker runt i nu dragit lika mycket? Troligen inte men 0,5? Nja.

Farsans 1.6D kanske fixar det?

Låter som ett dyrt sätt att ladda batteriet! Ett 12 V batteri på 60 Ah = 0,72 kWh. Ett typiskt pris för 1 kWh är 50 öre (sedan tillkommer en del avgifter och skatter), men det skulle alltså kosta någon krona att ladda sitt bilbatteri med väggström, medan du betalade, vadå?, 100-200:- i soppa för att ha bilen på tomgång en natt.

Blir batteriet laddat något märkbart på tomgång, speciellt med tanke på alla förbrukare som är igång?
För Hybrid_ handlade det nog enbart om att bilen skulle vara igång och körklar på morgonen?

Helt korrekt. Batteriet var tokslut. Tog i princip inte emot laddning. Tog mig till jobbet och blev kablad igång sen. Sen köpte jag ett nytt batteri på hemvägen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari · 13 746 Inlägg

följande visar min polo 6r 1.6tdi 2010.

vid kallstart och full värme så drar min 0.5l/h
när motorn blivit "varm" så är förbrukningen mellan 0.2l/h-0.3l/h    vid -10

kan låta konstigt att jag nämner vid -10  men just den bilen jag har sitter det värmeelment som drar ström för att stödvärma värmen i kupen vid kallstart eller när motorn inte tillverkar tillräckligt med värme..  så det påverkar förbrukningen..

jag har testat att stå 10timmar vid -10 grader för 2år sen när skjutsade min mamma till uppsala för ett besök på sjukhuset där  vilket skulle ta någon timme men tog hela 10timmar och jag vägrar frysa så jag perkade utanför stadsgränsen (utan för tomgångskörning förbjuden zonen)
sen lät jag den stå och jag såg att förbrukningen slog mellan 0.2l/h till 0.3l/h 
antar att skillnaden var om värmeelementet var igång eller inte.   en modern comonrail diesel skapar väldigt lite värme. så derför behövs den även när motorn är igång och motorn är rejält varmkörd.   

kan säga att jag hade lite över halv tank när jag stog där och jag kunde inte under dessaa 10timmar se att tankmätaren sjunk något i huvudtaget.. inget märkbart som jag kunde se iallfall..   

med full tank skulle det ge mig cirka 150timmar tomgång på full tank på 45liter eller 30timmar på full reservtank.   (9liter)

men denna diskution tycker jag är lite larvig igentligen  för handen på hjärtat står jag fast på en väg med min personbil eller min buss så skulle jag med gläjde hjälpa någon som sitter i ett fordon som inte längre produserar värme.  det är ju en självklarhet.    dessutom skulle det göra mitt fordon varmare / gå längre pga kroppsvärmen värmer upp fordonet invändigt


såg någon nämna laddning och sånt på tomgång  min laddar över 14volt på tomgång så det bör inte vara några problem att stå på tomgång länge..

det enda problem jag upplever är att det inte riktigt är dom där 30graderna varmt i bilen när man står så länge med en liten dieselmotor.
utan det blir lite begränsad värme  men det är 20-22grader utan problem. 
där skulle en dieselvärmare göra nytta.   men det ökar förbrukningen. 

på min buss har jag en 30kw värmare och den är ju relativt törstig  men samtidigt är ju tanken på över 400liter så det tar tid att tömma den tanken.   
den klarar att hålla bussen varm utan problem med motorn avstängd  men dom där 2st 220ah batterierna klarar bara runt 2timmar innan det tar slut. 
så man har den står och går så klart.  stog häromdagen med värsta ryggvärken och behövde ha motorn igång och mellan 13-23 så var det just så man började se att mätaren sjönk.  men där vet jag inte förbrukningen..   men hade nog kunnat stå där 4-5dagar innan det ens skulle kännas oroligt.. smile

fördelen med bussen är att jag har en  säng där vilket inte är helt fel..  så där kan jag dra ner värmen i bussen och kanske bara ha 8-10grader och sen ha värmen på i sov"rummet"  om man står med tom buss smile

Senast redigerat av Growe (6 januari )

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari · 13 746 Inlägg

Hilmer skrev:
Tycker inte det låter mycket, och om man sitter fast i snön eller på annat sätt inte kommer längre för egen maskin så är det definitivt värt en halv liter soppa i timmen för att hålla värmen. wink

haha ja jag tro detta inte handlar om en kostnadsfråga utan mer hur länge klarar man att stå. 

och då försöker man ställa fordon mot varandra el och bränslebilar. 

men i slutänden är det helt andra faktorer som kommer påverka... mägnden bränsle/el i bilen man har.

men på riktigt  om skiten stänger av sig av bränslebrist eller elbrist.  gå till närmaste bil och sätt dig där om det finns plats ett icke problem.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muskelbil
6 januari · 321 Inlägg

Det är väldigt olika från motor till motor hur mycket bränsle som förbrukas.
Står en omodern Chevrolet 350cui på tomgång förbrukas det kopiösa mängder bränsle medans en modern bilmotor av mindre volym förbrukar mycket mindre.
En elbil förbrukar mycket mindre energi för att hålla kupén varm eftersom det inte skapas någon större mängd spillvärme, men den har oftast ett mindre energiförråd att ta utav.
Det är inte många "liter bränsle" i ett elbilsbatteri.
1 liter bensin innehåller cirka 9kWh energi.
Ett elbilsbatteri med 62kWh motsvarar ungefär 7 liter bensin.
En Nissan Leaf med 62kWh batteri har en räckvidd på cirka 38mil.
Att köra bensinbil 38mil på 7 liter, 1.8l/100km.

d-b
6 januari · 541 Inlägg

Growe skrev:
en modern comonrail diesel skapar väldigt lite värme.

Det där tycker jag är konstigt. F1-motorer eller de allra största lastfartygens motorer har väl i bästa fall en verkningsgrad på 40 %. Resten blir värme. Om motorn klarar att hålla sig själv varm borde den kunna förse fläktarna med tillräckligt mycket värme för att kupén ska vara varm.

Vill du ha de 30 °C i bilen!?!?

Lucif3r
6 januari · 2 215 Inlägg

Det krävs inte många droppar bränsle för att få en hyffsat modern insprutate att puttra på tomgång. Många puttrar ju inte ens på alla burkar på tomgång.

Jag har visserligen inte mätt, men 0.5l/h låter t om högt i mina öron.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari · 13 746 Inlägg

d-b skrev:

Growe skrev:
en modern comonrail diesel skapar väldigt lite värme.

Det där tycker jag är konstigt. F1-motorer eller de allra största lastfartygens motorer har väl i bästa fall en verkningsgrad på 40 %. Resten blir värme. Om motorn klarar att hålla sig själv varm borde den kunna förse fläktarna med tillräckligt mycket värme för att kupén ska vara varm.

Vill du ha de 30 °C i bilen!?!?

ja när jag fryser vill jag det smile iallfall ha möjligheten..  inget slår en 240 med ac värmepaketet där snackar vi värme smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari · 13 746 Inlägg

Muskelbil skrev:
Det är väldigt olika från motor till motor hur mycket bränsle som förbrukas.
Står en omodern Chevrolet 350cui på tomgång förbrukas det kopiösa mängder bränsle medans en modern bilmotor av mindre volym förbrukar mycket mindre.
En elbil förbrukar mycket mindre energi för att hålla kupén varm eftersom det inte skapas någon större mängd spillvärme, men den har oftast ett mindre energiförråd att ta utav.
Det är inte många "liter bränsle" i ett elbilsbatteri.
1 liter bensin innehåller cirka 9kWh energi.
Ett elbilsbatteri med 62kWh motsvarar ungefär 7 liter bensin.
En Nissan Leaf med 62kWh batteri har en räckvidd på cirka 38mil.
Att köra bensinbil 38mil på 7 liter, 1.8l/100km.

var och lämnade en kollegas id3 eller 4?! ingen aning hur man ser skillnad.. men den hade stått kanske 3-4timmar   då såg jag på färddatorn att den drog 40kw/100km..  men det lät väldigt orimligt högt..  nu körde jag den inte långt..  och den var som sagt iskall..

det enda jag funderade på när det gäller just den där bilen var hur hal den var att köra jag nuddade inte gasen så skickade den ut röven antar att dom är bakhjulsdrivna..  totalt ointresrad så kan ju inget om en sånt bil..  men  det första jag skulle göra på en sån på vintern vorre att stänga av antisladdsystemet.. säkert halv rolig då.  den var som en 740 på blankslitna sommardäck..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Oreggad Ruter Knekt
6 januari · 654 Inlägg

Mossan1 skrev:
Oavsett drivmedel, ha MINST EN filt i bilen. En olycka så kanske inte motorn kan köras, ev trasiga rutor, och, man kanske kommer till nån fastklämd stackare.... Kan ju vara DU eller annan som sitter fast i din bil... Hjälpen dröjer ibland.

Har alltid termofilt al á operationsfilt, samt massor av andra "lasta skit"-filtar. Håller med om att det är viktigt att ha värmande plagg i bilen vid situationer. Viktigare än första hjälpen plåster. Kniv och tyg ska alltid finnas tongue

Senast redigerat av Duvetdet (6 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang