Seat Ibiza 1.0 TSI 115 DSG7 2020 Dörrlåsproblem vä bak.

Vetgirig
5 januari · 2 Inlägg

Hej
Behöver lite hjälp här, är inte bilkunnig. Jag köpte bilen begagnad i slutet av september -23. I oktober råkade jag ut för att vä bakdörr öppnade sig när jag stängde förardörren. Detta var när jag stängde förardörren utifrån. Fick hålla på ett tag och trycka till bakdörren som till slut fortsatte vara stängd och jag kunde låsa. Den 1/1 hände samma sak igen när jag stängde förardörren inifrån. Varje gång öppnade sig bakdörren. Till slut stannade den stängd och jag körde iväg. Samtidigt som centrallåset låste öppnade sig bakdörren igen. Alltså under färd! Fick hålla på ett tag och stänga dörrarna och kunde köra iväg till slut och bakdörren höll sig stängd när centrallåset låst. Informationen om vad som hände visades också på instrumentpanelen.

Den 2/1 var jag på bilfirman där jag köpt bilen och felanmälde. Verkstaden hade aldrig hört talats om problemet, körde diagnos, fick inga felkoder och smörjde samtliga dörrars lås. Problemet blev alltså inte åtgärdat och dom beklagade detta. Vill att jag ska filma nästa gång det händer.

Jag känner att bilen inte är trafiksäker att köra om bakdörren plötsligt kan öppna sig och också att jag kanske inte kan stänga bakdörren så att jag kan låsa den. Jag hade 3 månaders garanti och den gick ut 231231.

Vad gör jag? Vad kan det vara för fel? Vad kan jag kräva av bilfirman?

Tack för svar.

Jesper328
5 januari · 2 387 Inlägg

Öppnar sig betyder alltså att den flyger upp hela vägen, och inte att den sätter sig på första spärrhaken?

Jag kan bara dra teorier om varför detta händer då det är omöjligt att säga utan att själv felsöka bilen.
Oavsett vad så gäller konsumentköplagen i 2 år, så du får åka tillbaka och hänvisa till den.
De MÅSTE fixa detta om de är en någorlunda seriös verksamhet.

Up the RA
husseman
6 januari · 1 601 Inlägg

Hmm, låter som ett konstigt fel, trots att vi alla vet att VW,s lås är kassa, så borde detta inte kunna hända. Men låter som hela låskistan i den dörren fått knas o måste bytas. Lycka till
mvh/Husse

Vetgirig
6 januari · 2 Inlägg

Tack för svar.
Bakdörren har både öppnat sig helt ( 1 gång) och bara delvis (första spärrhaken?) resterande gånger. Nu vågar jag inte köra bilen, vill inte bli stående utan att kunna stänga och låsa eller att dörren öppnar sig i trafik.
Jag planerar nu för nästa steg i processen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang