Omdragning av el i garage, 400V???

Kenny-83 Företagare & YouTuber
11 februari 2007 · 1 940 Inlägg

Vet inte om denna fråga passar så bra i detta forum men jag lyckas inte få svar nån annan stans smile

Jag håller på att dra om elen i garaget men har nu stött på ett jävla skumt problem, kanske logiskt men inte för mig
4 sladdar kommer in (3 +1 fläta), Vi kallar dom a b c d
A-B 400V
A-C 230V
A-D 230V
B-C 230v
B-D 230V
C-D 0V (0 ohm) antar att dessa ligger ihopkopplade på samma punkt, jord är nog säker på eftersom D är flätan

Så låt säga att C och D är samma kabel så säger vi bara att C finns

A-B 400V
A-C 230V
B-C 230v

Varför säger den 400V när den i samma hus säger 230V mellan alla punkter, är så förvirrad, kan ni hjälpa mig? vad är vad etc och varför visar den 400V?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
myran Foto/Bilnörd
11 februari 2007 · 1 541 Inlägg

gul-grön = jord får ej kopplas mot fas (gamla hus kan den även vara röd har jag för mig)

sen finns det fas och nolla

i nya hus är nollan nästan alltid blå.

fas kan vara svart/brun/whatever

mellan 2st faser så ska det vara 400v
mellan fas och nolla 230v
mellan nolla och jord 0v

varje fas ska ha egen säkring

så bara mäta dig fram till vad som är vad smile

förmodligen nolla och jorden du fått för dig är samma kabel gissar jag på
hoppas mitt klotter gjorden saken lättare för dig i alla fall smile


Edit: Flätan är förmodligen jorden.

Senast redigerat av myrando (11 februari 2007)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
loudness
11 februari 2007 · 4 554 Inlägg

japp som föregående skriver så är flätan på inkommande kombinerad jord/nolla så både jord och nolla ska vara ihopkopplade till den sen har du dom andra 3färgerna om kabeln är någorlunda ny är de brun svart grå l1 l2 l3 och dessa ska ha 230v mellan nolla/jord och 400 emallan varandra... koppla allt i centralen mellan säkringar och sånt med 6mm2 dra ett mp om du undrar nått.. jobbar med sånt varje dag:D

Kenny-83 Företagare & YouTuber
11 februari 2007 · 1 940 Inlägg

färgerna på kablarna är svart vit och röd samt en kopparfläta som är virad runt de övriga 3 kablarna. med andra ord blir det att försluta och isolera antingen svart eller vit och andvända mig av de andra 3 anslutningarna... skumt att bara 2 av 3 faser är dragna in i garaget?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
11 februari 2007 · 2 456 Inlägg

Bara en littet krux ...... när det e stark ström så ska det vara en med el behörighet som ska utförra detta för endast vi andra är berättigade till att till högst byta lampor och en å annan skarv dose kontakt alla fasta instalationer skall göras av el behöriga mäniskor för om det händer något kommer ej dina försäkringar gälla ........

//Sam

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
262turbo
11 februari 2007 · 1 004 Inlägg

inte så konstigt att du har tre ledare pluss jord.... du har ett pe-n ledar system... alltså annvänds jordledaren (flätan) oxå som nolla.... är kanske inte så lämpligt att hålla på med sådant när man har total noll koll?... kan ju lätt bli farligt...

Senast redigerat av 262turbo (11 februari 2007)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
myran Foto/Bilnörd
11 februari 2007 · 1 541 Inlägg

som tidigare skriv.. ring upp en elektriker.. prata med han om vad du vill dra fram.. dra fram dom kablar som han säger att du behöver och låt sedan elektrikern komma och kollla in allt tillslut.

om personen som kopplat in strömen ej är behörig elektriker gäller ej hemförsäkringen om det skulle hända nått pga elen (kabelbrand kortis whatever you name it)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
loudness
11 februari 2007 · 4 554 Inlägg

sherila var bor du?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
11 februari 2007 · 1 940 Inlägg

norra sverige.
Det fick bli så att det var 2 faser, en nolla och sen jorden. Jorden = fläta och den röda fick bli nollan, nu när allt är inkopplat så funkar det perfekt smile belysning fick en fas och uttagen fick en annan fas, varsin fas har varsin säkring. Tack för hjälpen, allt funka perfekt nu.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
loudness
11 februari 2007 · 4 554 Inlägg

okajs gött de.. hade inte kunnat åka å hjälpa dej endåbig_smile

262turbo
11 februari 2007 · 1 004 Inlägg

du kan ju för fan inte göra en nolla av en fas? eller hur kopplar du?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Sharky
11 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Röd = skyddsjord på den gamla goda tiden.

Antagligen är det en gammal omkopplad jordkabel där både fläta och röd var jord från början med vit nolla och svart fas.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
262turbo
11 februari 2007 · 1 004 Inlägg

tycker det låter skumt... vill ha det till att det är ett fyrledar system... skulle vara kul och veta om det är matning till centralen eller något... och det är ju en tre fas matning så det stämmer ju dåligt med att det skulle vara en röd jord.... fas och nolla?

Senast redigerat av 262turbo (11 februari 2007)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
VictorW Medlem 34530
11 februari 2007 · 908 Inlägg

Sherlia skrev:
norra sverige.
Det fick bli så att det var 2 faser, en nolla och sen jorden. Jorden = fläta och den röda fick bli nollan, nu när allt är inkopplat så funkar det perfekt smile belysning fick en fas och uttagen fick en annan fas, varsin fas har varsin säkring. Tack för hjälpen, allt funka perfekt nu.

Hoppas du märkte upp nollan med blått och jorden med grön/gul. För annars kan det lätt bli lite förvirrat, då (som det nämnts tidigare) röd kabel var jord enligt gamla normer wink

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
DrFrelin
12 februari 2007 · 30 Inlägg

Som sagt, anlita en elektriker!

Vid längre sträckor är det inte helt ovanligt att man måste öka arean på jordkabeln, detta kan man göra genom att låna en "fas-ledning" om man bara är i behov av två faser i undercentralen. Men då är det viktigt att man märker upp allt i båda ändar så att inga missförstånd uppstår.

Friskt kopplat hälften brunnet!

Riktiga bilar har 3 pedaler!
Sharky
12 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Är du elektriker?

/Göran


DrFrelin skrev:
Som sagt, anlita en elektriker!

Vid längre sträckor är det inte helt ovanligt att man måste öka arean på jordkabeln, detta kan man göra genom att låna en "fas-ledning" om man bara är i behov av två faser i undercentralen. Men då är det viktigt att man märker upp allt i båda ändar så att inga missförstånd uppstår.

Friskt kopplat hälften brunnet!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
262turbo
12 februari 2007 · 1 004 Inlägg

DrFrelin skrev:
Som sagt, anlita en elektriker!

Vid längre sträckor är det inte helt ovanligt att man måste öka arean på jordkabeln, detta kan man göra genom att låna en "fas-ledning" om man bara är i behov av två faser i undercentralen. Men då är det viktigt att man märker upp allt i båda ändar så att inga missförstånd uppstår.

Friskt kopplat hälften brunnet!

jobbar du som elektriker? jag gör det och har aldrig hört talas om att man får göra om en fas till jord.... och varför skulle jorden inte räcka till fär att sträckan blir längre? snarare går man ju ner i jord area vid grövre kabel... tex vid 185 kvadrat  är ju bara jorden 90 kvadrat... skulle vara kul och höra din teori...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
viper0 Elektriker
12 februari 2007 · 169 Inlägg

jobbar också som elektriker och har heller inte hört talas om att man får märka om någon ledare.

nya bestämmelser

L1/fas 1 = Brun
L27fas 2 = svart
L3/fas 3 = vit
gul/grön = jord
Blå = nolla/neutralledare, eller som man lärde sig i skolan. "nollan måste vara blå men blå måste inte vara nolla"

FreddeK
12 februari 2007 ·

lonewolf-holm skrev:
Bara en littet krux ...... när det e stark ström så ska det vara en med el behörighet som ska utförra detta för endast vi andra är berättigade till att till högst byta lampor och en å annan skarv dose kontakt alla fasta instalationer skall göras av el behöriga mäniskor för om det händer något kommer ej dina försäkringar gälla ........

//Sam

Jo sant men du får göra allt jobb själv men du måste få godkänt att det är rätt gjort av en elektriker med behörighet! lite luddigt det där!

viper0 Elektriker
12 februari 2007 · 169 Inlägg

tror inte att någon elektriker vill godkänna något som en lekman har gjort, jag skulle iallafall aldrig göra det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang