Allmänt farliga lastbilsförare?

Hamilton
7 februari · 8 864 Inlägg

Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas idioter som håller något i händerna i trafiken, ratt eller styre spelar ingen roll. Jag kör med mottot att alla är idioter när jag är ute och kör och det har funkat bra förutom en som kört in i min bil men räknat på lite över 300 000 mil och 42 år så får det räknas som helt ok.

Fotograf på tierpidag.se
trubbelturbo
7 februari · 1 460 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:
sen om det var nerför eller plan mark detta hände. är det nedför så kanske han ville ha lite medrull för att spara lite bränsle. sen är det väglaget var det bra eller dåligt. halt eller tort.

Kan nog tycka att man bör tagga ner lite grann om man är en så hängiven eco-driver ett man reagerar som beskrivet bara för att man inte kan frirulla en liten bit. tongue

Men absolut, det finns alltid två sidor av en historia. Detta klippet tycker jag är ett strålande exempel.

Kamerabilen tycker absolut att han beter sig korrekt, inte det minsta självkritisk. Men hur ser lastbilschauffören på situationen? Ja, antagligen någon tjomme som kör om för att sedan sakta ner, brake-checkar och avslutar med att plötsligt få bråttom och accelerera för att man inte vill bli omkörd. 🙃

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
MrHyde
7 februari · 654 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Kan nog tycka att man bör tagga ner lite grann om man är en så hängiven eco-driver ett man reagerar som beskrivet bara för att man inte kan frirulla en liten bit. tongue

Men absolut, det finns alltid två sidor av en historia. Detta klippet tycker jag är ett strålande exempel.

Kamerabilen tycker absolut att han beter sig korrekt, inte det minsta självkritisk. Men hur ser lastbilschauffören på situationen? Ja, antagligen någon tjomme som kör om för att sedan sakta ner, brake-checkar och avslutar med att plötsligt få bråttom och accelerera för att man inte vill bli omkörd. 🙃

Fast det där är ju exakt det där som så många lastbilschaufförer gör fel, när hastigheten ändras  så följer dom inte det. Visst gör kamerabilen fel, men samtidigt kan man inte veta att hastigheten sänks efter att man kört om. Kamerabilen följer ju bara skyltningen, lastbilen gör inte det och blir irriterad och ligger på tok för nära. Kamerabilen ska inte behöva bryta mot lagen för att lastbilschauffören inte ska ligga i arselet och bete sig som en idiot.
Detta stöter jag på rätt ofta(även om jag inte kört om nån), när hastigheten ändras från typ 90-100 till 70 så kommer det upp en lastbil alldeles för nära. Ska jag åka på whiplash och värre vid en panikbromsning bara för att lastbilen inte kan följa lagen? Nä, det köper jag inte.

Däremot accelerationen kamerabilen gör för att förhindra lastbilen från att köra om är lika idiotiskt, samtidigt var det inte precis lämpligt att köra om där heller. Speciellt inte om det bara var 50-väg.

Live long, and prosper.
granadadr
7 februari · 7 290 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Fiesta_Racing skrev:
sen om det var nerför eller plan mark detta hände. är det nedför så kanske han ville ha lite medrull för att spara lite bränsle. sen är det väglaget var det bra eller dåligt. halt eller tort.

Kan nog tycka att man bör tagga ner lite grann om man är en så hängiven eco-driver ett man reagerar som beskrivet bara för att man inte kan frirulla en liten bit. tongue

Men absolut, det finns alltid två sidor av en historia. Detta klippet tycker jag är ett strålande exempel.

Kamerabilen tycker absolut att han beter sig korrekt, inte det minsta självkritisk. Men hur ser lastbilschauffören på situationen? Ja, antagligen någon tjomme som kör om för att sedan sakta ner, brake-checkar och avslutar med att plötsligt få bråttom och accelerera för att man inte vill bli omkörd. 🙃

jag hade nog gasat på, å kört om andra långtradaren för att slippa första,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Fiesta_Racing Ford fantast
8 februari · 1 607 Inlägg

Presidento skrev:

Fiesta_Racing skrev:
frågan är var du gjort för att föraren av lastbilen ska köra så? får ju bara reda på din version av händelsen. först och främst bör du mäta upp din hastighetsmätare i bilen då det är norm att dom felar och är godkänt upp till 10% felmarginal. lastbil är det endast godkänt med 1%.

sen om det var nerför eller plan mark detta hände. är det nedför så kanske han ville ha lite medrull för att spara lite bränsle. sen är det väglaget var det bra eller dåligt. halt eller tort.

det finns en grej i lastbilar som heter färdskrivare den mäter hastighet sträcka och tid hela tiden och den måste vara exakt och besiktigas varje år. visar den fel är den inte godkänd. däremot så får din bil fela 10km för lite och ingen kontroll på det.

så min fråga är varför ökade inte du lite till om du kände obehag?

kör lastbil dagligen i Göteborgs området och kan bestämt säja att många som kör personbil är rätt värdelösa. siter i att blinka. kör om för att sen svänga av på nästa avfart. blir sura om man inte släpper in dom på påfarten (fast enligt lag ska dom anpassa farten) kör utan baklyse. kör slalom mellan filerna när det  går försakta. tränga sig före i köer går bra med.

kan kolla lite på svenska dashcams så ser du att svenska trafiken är rena vilda western

det är skitlätt att ta reda på vem det är som kör en lastbil då 99% av alla lastbilar har stora åkerlogotyper på sidorna. många har även nummer på bilarna så det är inga problem att ta reda vem som kört.

Plan mark torrt som snus, har mätt min mätare idag och vid 94 på farthållare så visar gps 91 så inte helt åt skogen men kunde vara bättre.

Jag kunde ökat till 100 men varför skall jag behöva öka på en 90 sträcka? Dessutom så kunde han köra om direkt det blev två filigt men vägrade och fortsatte sin aggressivitet både mot mig men även andra trafikanter på en motorväg som blev 110.
fine tack för infon. då står jag på din sida.
Fine, om det hade handlat om en sträcka på flera kilometer där det är 1+1 då hade jag kanske kunnat öka för att underlätta eller något men 800 meter ca och det beteendet långt innan det blev 1±1 är bara så onödigt och farligt.

Det finns lixom ingen annan sida jag höll mig på 94 i ca 10km hela den sträckan på motorvägen som är 90 ingen annan irritera sig. Sista 1km kommer lastbilen ikapp och börjar redan då blinka men reagerade inte förän han kom riktigt nära vid 1+1 det var då det blev farligt.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Fiesta_Racing Ford fantast
9 februari · 1 607 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Fiesta_Racing skrev:
sen om det var nerför eller plan mark detta hände. är det nedför så kanske han ville ha lite medrull för att spara lite bränsle. sen är det väglaget var det bra eller dåligt. halt eller tort.

Kan nog tycka att man bör tagga ner lite grann om man är en så hängiven eco-driver ett man reagerar som beskrivet bara för att man inte kan frirulla en liten bit. tongue

Men absolut, det finns alltid två sidor av en historia. Detta klippet tycker jag är ett strålande exempel.

Kamerabilen tycker absolut att han beter sig korrekt, inte det minsta självkritisk. Men hur ser lastbilschauffören på situationen? Ja, antagligen någon tjomme som kör om för att sedan sakta ner, brake-checkar och avslutar med att plötsligt få bråttom och accelerera för att man inte vill bli omkörd. 🙃

kollar du mycket på hans videos så gillar han att  provosera lite för att få bra videos.

sen verkar det som som att alla som kör mercedeslastbilar är lite bakom flötet big_smile brukar man se något konstigt så brukar det vara en merca med link. vet ej varför

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
SportPilot Ubåtsingenjör
9 februari · 7 232 Inlägg

Lastbilschaufförer är generellt helt tokiga i trafiken, samtidigt som de ständigt basunerar ut hur jäkla förträffliga chaufförer de är.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
9 februari · 10 280 Inlägg

Alla kör för fort, hela tiden, utom när dom hamnar framför någon som dom tycker gör fel. Då måste man ligga precis på hastighetsgränsen. Inte långsammare, det behövs absolut inte, men inte en km över heller. Eftersom man "inte ska behöva"...

Håhåjaja... big_smile

Och så undrar folk varför det är krig i världen... Det börjar redan i sandlådan!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
trubbelturbo
9 februari · 1 460 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:

trubbelturbo skrev:

Fiesta_Racing skrev:
sen om det var nerför eller plan mark detta hände. är det nedför så kanske han ville ha lite medrull för att spara lite bränsle. sen är det väglaget var det bra eller dåligt. halt eller tort.

Kan nog tycka att man bör tagga ner lite grann om man är en så hängiven eco-driver ett man reagerar som beskrivet bara för att man inte kan frirulla en liten bit. tongue

Men absolut, det finns alltid två sidor av en historia. Detta klippet tycker jag är ett strålande exempel.

Kamerabilen tycker absolut att han beter sig korrekt, inte det minsta självkritisk. Men hur ser lastbilschauffören på situationen? Ja, antagligen någon tjomme som kör om för att sedan sakta ner, brake-checkar och avslutar med att plötsligt få bråttom och accelerera för att man inte vill bli omkörd. 🙃

kollar du mycket på hans videos så gillar han att  provosera lite för att få bra videos.

sen verkar det som som att alla som kör mercedeslastbilar är lite bakom flötet big_smile brukar man se något konstigt så brukar det vara en merca med link. vet ej varför

Jag gissar att det är alguns åkeri/wlx som ligger till grund för dina tankar 😅

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
trubbelturbo
9 februari · 1 460 Inlägg

Brådhis skrev:
Alla kör för fort, hela tiden, utom när dom hamnar framför någon som dom tycker gör fel. Då måste man ligga precis på hastighetsgränsen. Inte långsammare, det behövs absolut inte, men inte en km över heller. Eftersom man "inte ska behöva"...

Håhåjaja... big_smile

Och så undrar folk varför det är krig i världen... Det börjar redan i sandlådan!

Och är det, låt säga, lite halkigt ute och man bestämmer sig för att det räcker att köra i 30km/h under hastighetsgränsen så borde det räcka för alla andra också. Alla andra kan gott lugna sig lite och hålla mitt tempo, att köra åt sidan vid tillfälle och släppa förbi kön som ligger och trycker bakom? - Nej absolut inte, kommer inte på fråga! 🙃

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
MrHyde
9 februari · 654 Inlägg

Brådhis skrev:
Alla kör för fort, hela tiden, utom när dom hamnar framför någon som dom tycker gör fel. Då måste man ligga precis på hastighetsgränsen. Inte långsammare, det behövs absolut inte, men inte en km över heller. Eftersom man "inte ska behöva"...

Håhåjaja... big_smile

Och så undrar folk varför det är krig i världen... Det börjar redan i sandlådan!

När det kommer till 2-filig väg så brukar jag ligga under hastighetsbegränsningen. Är det 110 så ligger jag gärna runt 90-95 för då vill ingen ligga nära bakom, alla kör om istället för dom tycker jag kör för sakta cool
Men är det bara 1 fil eller 1-filsdelen på en 2+1-väg ligger jag alltid i hastighetsbegränsningen(eller över), man ska inte blockera för andra i onödan. Däremot  ska jag inte behöva köra för fort bara för att andra vill det, och jag ska inte behöva riskera livet för att andra inte kan hålla avstånd och inte köra aggressivt.
Sådär, fick vi med det också wink

Live long, and prosper.
Muskelbil
9 februari · 321 Inlägg

Jag har kört många varv runt jorden som fordonsförare och just lastbilschaufförer verkar sakna hyfs och respekt mot bilförare.
Dom behöver inte stanna vid väjningsplikt eftersom det är svårt att sätta igång en lastbil från stillastående.
Dom kan ligga nära framförvarande eftersom dom ser billängder framåt vad som händer i trafiken.
Dom måste köra om den där andra lastbilen som kör 79km/h när den själv kör 80km/h med släp på motorvägen, den som blir omkörd släpper givetvis inte farten lite för att underlätta.
När det är vägarbeten och två filer blir en är dom någon typ av trafikblockerare och lägger sig mellan filerna.
Har dom väjningsplikt vid en högerregel, körs det bara och den som skulle bli utsläppt får tvärnita.
Budmongon i paketbilar eller skåpbilar tror dessutom att dom får köra på cykelbanor, gångbanor och asfaltsytor ej avsedda för motortrafik.
Vid leverans får dom parkera var som helst, även mot färdriktning eller köra in mot enkelriktat, ty kundens halvmosade amazonpaket med en kass brödrost måste fram oavsett vad.
Vid påfarter behöver dom aldrig släppa ut andra trafikanter, även om vänsterfilen är tom men ska dom själva ut pressar dom sig ut oavsett trafiksituationen.
Nattetid vinglas det frisk tittandes på film medans det dricks energidryck och sväljs uppiggande medikamenter.
Bussförare ska jag inte ens börja rapa upp angående...eller hantverkare i små vita skåpbilar...eller de krockade väktarliken.

Senast redigerat av Muskelbil (9 februari )

Fiesta_Racing Ford fantast
10 februari · 1 607 Inlägg

Muskelbil skrev:
Jag har kört många varv runt jorden som fordonsförare och just lastbilschaufförer verkar sakna hyfs och respekt mot bilförare.
Dom behöver inte stanna vid väjningsplikt eftersom det är svårt att sätta igång en lastbil från stillastående.
Dom kan ligga nära framförvarande eftersom dom ser billängder framåt vad som händer i trafiken.
Dom måste köra om den där andra lastbilen som kör 79km/h när den själv kör 80km/h med släp på motorvägen, den som blir omkörd släpper givetvis inte farten lite för att underlätta.
När det är vägarbeten och två filer blir en är dom någon typ av trafikblockerare och lägger sig mellan filerna.
Har dom väjningsplikt vid en högerregel, körs det bara och den som skulle bli utsläppt får tvärnita.
Budmongon i paketbilar eller skåpbilar tror dessutom att dom får köra på cykelbanor, gångbanor och asfaltsytor ej avsedda för motortrafik.
Vid leverans får dom parkera var som helst, även mot färdriktning eller köra in mot enkelriktat, ty kundens halvmosade amazonpaket med en kass brödrost måste fram oavsett vad.
Vid påfarter behöver dom aldrig släppa ut andra trafikanter, även om vänsterfilen är tom men ska dom själva ut pressar dom sig ut oavsett trafiksituationen.
Nattetid vinglas det frisk tittandes på film medans det dricks energidryck och sväljs uppiggande medikamenter.
Bussförare ska jag inte ens börja rapa upp angående...eller hantverkare i små vita skåpbilar...eller de krockade väktarliken.

du verkar ha åsikter om mycket.

och ja ibland får man fuska lite men det är INGET mot vad personer i bil gör. det är svårt att dra igång ett lastat släp med en tom lastbil i en korsning med snö.

tänk dig att du ska dra igång 25 ton med en friktionsyta som ett A4 papper och det är 4 cm snö under. ungefär lika lätt som att knuffa en 2 tons bil i snön själv.

det är därför vi inte alltid vill stanna i en korsning för vi kan bli ståendes länge och då blir bilister mer irriterade.

att ligga nära någon som kör sakta är rent av korkat så det håller jag med om.

normalt är lastbilar spärrade vid 90kmh. MEN den kan flyttas så man bara kan köra i 80 med oavsett hur mycket man gasar. det beror på vad företaget har för policy och vad dom själva bestämt att dom ska köra max i PGA miljöskäl och bränslekostnad.

varför vi kör i båda filerna vid vägbyggen är för att alla mupphuvuden som ska tränga sig före i kön för att det tar för lång tid. varför ska du träna dig före i en bilkö. folk vågar inte tränga sig före på Ica men det går utmärkt att göra detta i en bilkö där du slipper möta folk.

ingen kan högerregeln i det här landet ändå

det finns puckon som ställer sig på våra lastzoner med sina "ska bara" vi har även rätt att använda p platser att lossa på. och ja ibland får man ta den plats det finns men då brukar jag använda varningsblinkers. sen får man skynda sig.

vid påfarter är den ANSLUTANDE TRAFIKEN skyldig att anpassa sig. man kan vara snäll och lämna högerfilen fri om man vill.
https://ntf.se/fragor-och-svar/lagar-oc … -motorvag/

vad folk gör på nätterna siter jag i för då sover jag.

Fler frågor?

Yrkeschaufför sen 10 år tillbaka 6 år med CE 4 år Taxi

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Fiesta_Racing Ford fantast
10 februari · 1 607 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Fiesta_Racing skrev:

trubbelturbo skrev:

Kan nog tycka att man bör tagga ner lite grann om man är en så hängiven eco-driver ett man reagerar som beskrivet bara för att man inte kan frirulla en liten bit. tongue

Men absolut, det finns alltid två sidor av en historia. Detta klippet tycker jag är ett strålande exempel.

Kamerabilen tycker absolut att han beter sig korrekt, inte det minsta självkritisk. Men hur ser lastbilschauffören på situationen? Ja, antagligen någon tjomme som kör om för att sedan sakta ner, brake-checkar och avslutar med att plötsligt få bråttom och accelerera för att man inte vill bli omkörd. 🙃

kollar du mycket på hans videos så gillar han att  provosera lite för att få bra videos.

sen verkar det som som att alla som kör mercedeslastbilar är lite bakom flötet big_smile brukar man se något konstigt så brukar det vara en merca med link. vet ej varför

Jag gissar att det är alguns åkeri/wlx som ligger till grund för dina tankar 😅

Haha ja precis dom jag tänkte på

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari · 17 486 Inlägg

Körde hem till västkusten från Lund igår mitt på dagen. Jag är inte stressad i trafiken. I synnerhet inte då det är en arbetsdag och jag har betalt under resan. Sätter ofta farthållaren på 90 km/h (GPS-fart ca 84 km/h) på 100-väg. 100 km/h på 110/120-väg. Ibland kommer någon långtradare ikapp mig sakta. Då ökar jag några km/h eller låter denna köra om och minskar hastigheten lite så när han/hon har passerat så blinkar jag med helljuset så den stackarn vet att det går bra att byta till innerfil. Blir ofta tackad med ett varningsblink då. Jag tjänar mycket mer än de som ligger och nöter väg i en stor lastbil så bjuder på det.

Däremot tycker jag gott att de som kör om en annan lastbil som går 1-2 km/h saktare än den omkörande kan lätta lite på gasen så omkörningen går lite snabbare. Men det verkar vara big no-no...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
10 februari · 321 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:

Muskelbil skrev:
Jag har kört många varv runt jorden som fordonsförare och just lastbilschaufförer verkar sakna hyfs och respekt mot bilförare.
Dom behöver inte stanna vid väjningsplikt eftersom det är svårt att sätta igång en lastbil från stillastående.
Dom kan ligga nära framförvarande eftersom dom ser billängder framåt vad som händer i trafiken.
Dom måste köra om den där andra lastbilen som kör 79km/h när den själv kör 80km/h med släp på motorvägen, den som blir omkörd släpper givetvis inte farten lite för att underlätta.
När det är vägarbeten och två filer blir en är dom någon typ av trafikblockerare och lägger sig mellan filerna.
Har dom väjningsplikt vid en högerregel, körs det bara och den som skulle bli utsläppt får tvärnita.
Budmongon i paketbilar eller skåpbilar tror dessutom att dom får köra på cykelbanor, gångbanor och asfaltsytor ej avsedda för motortrafik.
Vid leverans får dom parkera var som helst, även mot färdriktning eller köra in mot enkelriktat, ty kundens halvmosade amazonpaket med en kass brödrost måste fram oavsett vad.
Vid påfarter behöver dom aldrig släppa ut andra trafikanter, även om vänsterfilen är tom men ska dom själva ut pressar dom sig ut oavsett trafiksituationen.
Nattetid vinglas det frisk tittandes på film medans det dricks energidryck och sväljs uppiggande medikamenter.
Bussförare ska jag inte ens börja rapa upp angående...eller hantverkare i små vita skåpbilar...eller de krockade väktarliken.

du verkar ha åsikter om mycket.

och ja ibland får man fuska lite men det är INGET mot vad personer i bil gör. det är svårt att dra igång ett lastat släp med en tom lastbil i en korsning med snö.

tänk dig att du ska dra igång 25 ton med en friktionsyta som ett A4 papper och det är 4 cm snö under. ungefär lika lätt som att knuffa en 2 tons bil i snön själv.

det är därför vi inte alltid vill stanna i en korsning för vi kan bli ståendes länge och då blir bilister mer irriterade.

att ligga nära någon som kör sakta är rent av korkat så det håller jag med om.

normalt är lastbilar spärrade vid 90kmh. MEN den kan flyttas så man bara kan köra i 80 med oavsett hur mycket man gasar. det beror på vad företaget har för policy och vad dom själva bestämt att dom ska köra max i PGA miljöskäl och bränslekostnad.

varför vi kör i båda filerna vid vägbyggen är för att alla mupphuvuden som ska tränga sig före i kön för att det tar för lång tid. varför ska du träna dig före i en bilkö. folk vågar inte tränga sig före på Ica men det går utmärkt att göra detta i en bilkö där du slipper möta folk.

ingen kan högerregeln i det här landet ändå

det finns puckon som ställer sig på våra lastzoner med sina "ska bara" vi har även rätt att använda p platser att lossa på. och ja ibland får man ta den plats det finns men då brukar jag använda varningsblinkers. sen får man skynda sig.

vid påfarter är den ANSLUTANDE TRAFIKEN skyldig att anpassa sig. man kan vara snäll och lämna högerfilen fri om man vill.
https://ntf.se/fragor-och-svar/lagar-oc … -motorvag/

vad folk gör på nätterna siter jag i för då sover jag.

Fler frågor?

Yrkeschaufför sen 10 år tillbaka 6 år med CE 4 år Taxi

Det är inte åsikter, det är återkommande upplevda beteenden under 30år som yrkesarbetande i trafiken på olika vis i olika typer av fordon, även tunga både grusbil och trailerdragare samt lite långsammare såsom kranbil och entreprenadmaskiner.

Halka är inte en ursäkt för att bryta mot trafikreglerna oavsett om det är svårt att komma igång igen.
Det är samma arroganta stil sommartid, vad ska det ursäktas med då.

Att köra om i 1km/h snabbare kilometer efter kilometer är oavsett hur spärren är ställd oansvarigt, även av klappträt som blir omkörd som inte saktar in för att underlätta. Prestige sammanfattas det.

Vid vägarbeten och två filer går filerna ihop där dom gör, det är meningen att bägge filer ska användas fram till dess.
Märkligt att någon som tagit körkort minst två gånger inte vet det.

Precis, det är frivilligt tills ratthållarpuckot med 60ton under röven väljer att köra på ändå, då är det bara att vackert flytta på sig med personbilen.
Finns inget att ursäkta det beteendet med.

Att plats gör lossning saknas gör inte att det är tillåtet att släppa fordonet var man behagar, inte ens med "parkera var jag vill blinkers". Du har förmodligen varit med om det själv, oavsett storlek på fordon. "Bara lilla jag som ska..."
Återigen, finns inte skäl att bryta mot trafikreglerna.

Jag hade inte en enda fråga att ställa, däremot fick jag mer kött på benen angående hur många beter sig och vilka usla ursäkter som används och att man tror sig ha rätt att blockera trafiken.
Förare med dylikt tänk borde lämna in YKB och lilla lappen och befrämja kollektivtrafiken alternativt ta taxi.
Inte cykeln, de skulle inte överleva 10mil sittandes oskyddade på en tvåhjuling utan att bli klämda under ett släp eller stadsbuss.

trubbelturbo
10 februari · 1 460 Inlägg

Lastbilsförare
Bussförare
"Budmongon"
Hantverkare
Väktare
...

Vilken grupp av trafikanter tycker du kör bra egentligen? smile
Man kan också vända på dina perspektiv.

Muskelbil skrev:
Dom behöver inte stanna vid väjningsplikt eftersom det är svårt att sätta igång en lastbil från stillastående.

Tycker faktiskt att man bör ha förståelse för att lastbilschaufförer inte vill köra fast i snö och därför tränger sig ut trots väjningsplikt, inte bara för den enskilda chauffören, utan också för de trafikproblem som drabbar alla om en lastbil blir stående och blockerar en korsning eller uppförsbacke. Krävs ju ganska mycket för att köra fast med en personbil bara man har lagliga däck faktiskt, samtidigt som det inte krävs särskilt mycket alls för att köra fast med en lastbil. Har aldrig hört talas om att en lastbilschaufför har orsakat en olycka pga av detta utan det värsta som brukar hända är väl att någon knappt mer än behöver släppa på gasen, samt blir förbannad ett kort ögonblick, men det brukar vara glömt efter någon minut. Och om vi ska tala om övriga situationer så har jag aldrig reagerat över att lastbilschaufförer skulle vara sämre på att iaktta väjningsplikt än någon annan grupp trafikanter. Bilister brukar ju också vara rätt duktiga på att bränna ut i korsningar och rondeller, allt för att hinna före "den långsamma lastbilen".

Muskelbil skrev:
Dom kan ligga nära framförvarande eftersom dom ser billängder framåt vad som händer i trafiken.

Håller med, inte ok.

Muskelbil skrev:
Dom måste köra om den där andra lastbilen som kör 79km/h när den själv kör 80km/h med släp på motorvägen, den som blir omkörd släpper givetvis inte farten lite för att underlätta.

Även om jag personligen alltid kör i 90 på motorväg så brukar jag släppa på gasen om någon annan lastbil skulle påbörja en omkörning för att underlätta, men vet att inte alla gör detta. Dock det där om att ligga på omkörning i "kilometer efter kilometer" har jag nog aldrig upplevt faktiskt, det kan ta lite tid ibland men aldrig så långa distanser.

Men samma sak här, inte ovanligt att personbilar påbörjar en omkörning för att man inte vill ligga bakom en "långsam lastbil" men så fort bakre kofångaren har passerat lastbilens front så byter man fil och lättar på gasen så att lastbilschauffören tvingas sakta ner. Smidigt.

Muskelbil skrev:
När det är vägarbeten och två filer blir en är dom någon typ av trafikblockerare och lägger sig mellan filerna.

Tycker inte detta är ok. Å andra sidan funkar vävningsprincipen sällan bra när en lastbil är inblandad, för återigen, alla vet ju att lastbilar är långsamma, att kön förbi vägarbetet rullar på i 20km/h har ingen betydelse. Och så sabbas flödet då 10 bilar prompt ska klämma sig in framför nämnda lastbil.

Muskelbil skrev:
Har dom väjningsplikt vid en högerregel, körs det bara och den som skulle bli utsläppt får tvärnita.

Har jag aldrig upplevt att detta skulle vara vanligare beteende hos lastbilschaufförer än hos personbilsförare.

Muskelbil skrev:
Budmongon i paketbilar eller skåpbilar tror dessutom att dom får köra på cykelbanor, gångbanor och asfaltsytor ej avsedda för motortrafik.
Vid leverans får dom parkera var som helst, även mot färdriktning eller köra in mot enkelriktat, ty kundens halvmosade amazonpaket med en kass brödrost måste fram oavsett vad.

Så länge man inte helt blockerar trafiken så tycker jag faktiskt inte att detta är något problem. Och övriga trafikanter är också väldigt duktiga på att parkera i kurvor och korsningar, dubbelparkera och så vidare, så ingen större skillnad. Favoriten är ju naturligtvis "ska bara" på lastplatser. Problemet som chaufför som behöver dessa är ju att man inte vet hur länge personen har tänkt att stå och man kan ju inte bara stanna mitt på gatan och vänta så man blockerar övriga trafiken, utan man får ju antingen köra runt halva staden och hoppas på att bilen har flyttat sig när man kommer tillbaka. Eller så får man stanna några hundra meter bort och dra sina tunga pallar så att personen ifråga själv slipper gå dessa hundra metrar med sin köpkaffe eller vad det nu kan vara. En period körde jag post och paket (inklusive brådskande, exempelvis läkemedel) som skulle hinna med några olika färjor för att några tusen personer skulle få sin post den dagen. Den lastzonen som fanns var inte sällan blockerad av personbilar. Då är man ju defacto tvungen att dubbelparkera och vara i vägen, hur ska man annars göra?

Jag brukar tänka att jag inte ska ställa mig så att jag framkallar någon fara för andra eller, worst case scenario, förhindra att en brandbil på utryckning kan passera. Man får inte göra det, visst, men ska man kunna utföra sitt jobb så måste man ibland ställa sig där det finns plats. Prova gärna att dra en 700kgs pall med kattsand uppför en trottoarkant med pallyftare, eller ens en tiondel så tung pall genom några centimeter snö. Fast sånt behöver man väl inte tänka på när man kör kranbilar och grus. smile Och ja, tydligen är det jäkligt viktigt att den där brödrosten kommer fram, gå in på valfri transportörs facebook-sida för att läsa vad hysteriska godsmottagare har för åsikter när den inte gör det. big_smile

Muskelbil skrev:
Vid påfarter behöver dom aldrig släppa ut andra trafikanter, även om vänsterfilen är tom men ska dom själva ut pressar dom sig ut oavsett trafiksituationen.

Jag personligen underlättar om jag kan. Men samtidigt är folk förj*vla kassa på att anpassa hastigheten till trafiken i den fil man ska in i. Oftast uppstår några av följande scenario:

*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, tänder blinkers och väntar på att andra ska lösa situationen åt en. Jag som kör lastbil måste hastigt tvinga mig ut i vänsterfilen (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura), alternativt bromsa hårt för att inte ska uppstå en olycka. För som bilist kan man ju naturligvis inte sänka hastigheten lite för att flika in bakom lastbilen, "för dessa går ju så långsamt".

*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, jag som kör lastbil byter fil till vänster för att släppa in bilen, varpå bilen plötsligt får upp farten och bestämmer sig för att lägga sig exakt i den hastigheten som jag själv kör i och på så vis effektivt "låser ute" mig i vänsterfilen. (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura. Skulle jag dessutom bromsa för att glida in bakom denna bil så blir det ett jävla liv med tutningar och helljusblink)

Sen är ju bilister i allmänhet inte särskilt duktiga på att släppa in lastbilar som vill byta fil, exempelvis vid köbildning. Blinkar man så får folk halvt panik då man ju "inte kan ligga bakom en långsam lastbil" (för det spelar ju jättestor roll i en kö som rullar i 10km/h) och den luckan som nästan räckte till fylls snabbt på med bilar...

Muskelbil skrev:
Nattetid vinglas det frisk tittandes på film medans det dricks energidryck och sväljs uppiggande medikamenter.

Två gång har jag upplevt detta, så ser det inte som ett jättestort problem (och bägge gånger var det förare ifrån åkeriet jag nämnde i några inlägg tidigare haha big_smile). I övrigt tycker jag nog mobilsurfande inte är vanligare i lastbilar än i personbilar. Lite lustigt när man kör lastbil är ju att man ser ner i och in i bilar. Alltid lika kul när förare tror att det inte märks när de håller mobilen nere i knät för att dölja vad de håller på med samtidigt som de har noll koll på sin omgivning och vinglar fram och tillbaka. smile

Eller är det som vi har varit inne på tidigare? Alla kategorier kör generellt jäkligt illa?  smile

Senast redigerat av trubbelturbo (10 februari )

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari · 17 486 Inlägg

På 90-talet körde jag ett kort tag Läkartransporter i brist på annat. En målad Volvo 945 Turbo med blåljus. Trots prio 1-uttryckning med blåljus, siren och helljusblink så hade folk svårt att flytta på sig. Men lastbilar flyttade på sig. De tittar nog mer i backspegeln än Astrid 81 år... Eller för all del en tuggummituggande kvinnlig 15-åring i en A-traktor. Fast de var sällsynta då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fiesta_Racing Ford fantast
10 februari · 1 607 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Lastbilsförare
Bussförare
"Budmongon"
Hantverkare
Väktare
...

Vilken grupp av trafikanter tycker du kör bra egentligen? smile
Man kan också vända på dina perspektiv.

Muskelbil skrev:
Dom behöver inte stanna vid väjningsplikt eftersom det är svårt att sätta igång en lastbil från stillastående.

Tycker faktiskt att man bör ha förståelse för att lastbilschaufförer inte vill köra fast i snö och därför tränger sig ut trots väjningsplikt, inte bara för den enskilda chauffören, utan också för de trafikproblem som drabbar alla om en lastbil blir stående och blockerar en korsning eller uppförsbacke. Krävs ju ganska mycket för att köra fast med en personbil bara man har lagliga däck faktiskt, samtidigt som det inte krävs särskilt mycket alls för att köra fast med en lastbil. Har aldrig hört talas om att en lastbilschaufför har orsakat en olycka pga av detta utan det värsta som brukar hända är väl att någon knappt mer än behöver släppa på gasen, samt blir förbannad ett kort ögonblick, men det brukar vara glömt efter någon minut. Och om vi ska tala om övriga situationer så har jag aldrig reagerat över att lastbilschaufförer skulle vara sämre på att iaktta väjningsplikt än någon annan grupp trafikanter. Bilister brukar ju också vara rätt duktiga på att bränna ut i korsningar och rondeller, allt för att hinna före "den långsamma lastbilen".

Muskelbil skrev:
Dom kan ligga nära framförvarande eftersom dom ser billängder framåt vad som händer i trafiken.

Håller med, inte ok.

Muskelbil skrev:
Dom måste köra om den där andra lastbilen som kör 79km/h när den själv kör 80km/h med släp på motorvägen, den som blir omkörd släpper givetvis inte farten lite för att underlätta.

Även om jag personligen alltid kör i 90 på motorväg så brukar jag släppa på gasen om någon annan lastbil skulle påbörja en omkörning för att underlätta, men vet att inte alla gör detta. Dock det där om att ligga på omkörning i "kilometer efter kilometer" har jag nog aldrig upplevt faktiskt, det kan ta lite tid ibland men aldrig så långa distanser.

Men samma sak här, inte ovanligt att personbilar påbörjar en omkörning för att man inte vill ligga bakom en "långsam lastbil" men så fort bakre kofångaren har passerat lastbilens front så byter man fil och lättar på gasen så att lastbilschauffören tvingas sakta ner. Smidigt.

Muskelbil skrev:
När det är vägarbeten och två filer blir en är dom någon typ av trafikblockerare och lägger sig mellan filerna.

Tycker inte detta är ok. Å andra sidan funkar vävningsprincipen sällan bra när en lastbil är inblandad, för återigen, alla vet ju att lastbilar är långsamma, att kön förbi vägarbetet rullar på i 20km/h har ingen betydelse. Och så sabbas flödet då 10 bilar prompt ska klämma sig in framför nämnda lastbil.

Muskelbil skrev:
Har dom väjningsplikt vid en högerregel, körs det bara och den som skulle bli utsläppt får tvärnita.

Har jag aldrig upplevt att detta skulle vara vanligare beteende hos lastbilschaufförer än hos personbilsförare.

Muskelbil skrev:
Budmongon i paketbilar eller skåpbilar tror dessutom att dom får köra på cykelbanor, gångbanor och asfaltsytor ej avsedda för motortrafik.
Vid leverans får dom parkera var som helst, även mot färdriktning eller köra in mot enkelriktat, ty kundens halvmosade amazonpaket med en kass brödrost måste fram oavsett vad.

Så länge man inte helt blockerar trafiken så tycker jag faktiskt inte att detta är något problem. Och övriga trafikanter är också väldigt duktiga på att parkera i kurvor och korsningar, dubbelparkera och så vidare, så ingen större skillnad. Favoriten är ju naturligtvis "ska bara" på lastplatser. Problemet som chaufför som behöver dessa är ju att man inte vet hur länge personen har tänkt att stå och man kan ju inte bara stanna mitt på gatan och vänta så man blockerar övriga trafiken, utan man får ju antingen köra runt halva staden och hoppas på att bilen har flyttat sig när man kommer tillbaka. Eller så får man stanna några hundra meter bort och dra sina tunga pallar så att personen ifråga själv slipper gå dessa hundra metrar med sin köpkaffe eller vad det nu kan vara. En period körde jag post och paket (inklusive brådskande, exempelvis läkemedel) som skulle hinna med några olika färjor för att några tusen personer skulle få sin post den dagen. Den lastzonen som fanns var inte sällan blockerad av personbilar. Då är man ju defacto tvungen att dubbelparkera och vara i vägen, hur ska man annars göra?

Jag brukar tänka att jag inte ska ställa mig så att jag framkallar någon fara för andra eller, worst case scenario, förhindra att en brandbil på utryckning kan passera. Man får inte göra det, visst, men ska man kunna utföra sitt jobb så måste man ibland ställa sig där det finns plats. Prova gärna att dra en 700kgs pall med kattsand uppför en trottoarkant med pallyftare, eller ens en tiondel så tung pall genom några centimeter snö. Fast sånt behöver man väl inte tänka på när man kör kranbilar och grus. smile Och ja, tydligen är det jäkligt viktigt att den där brödrosten kommer fram, gå in på valfri transportörs facebook-sida för att läsa vad hysteriska godsmottagare har för åsikter när den inte gör det. big_smile

Muskelbil skrev:
Vid påfarter behöver dom aldrig släppa ut andra trafikanter, även om vänsterfilen är tom men ska dom själva ut pressar dom sig ut oavsett trafiksituationen.

Jag personligen underlättar om jag kan. Men samtidigt är folk förj*vla kassa på att anpassa hastigheten till trafiken i den fil man ska in i. Oftast uppstår några av följande scenario:

*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, tänder blinkers och väntar på att andra ska lösa situationen åt en. Jag som kör lastbil måste hastigt tvinga mig ut i vänsterfilen (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura), alternativt bromsa hårt för att inte ska uppstå en olycka. För som bilist kan man ju naturligvis inte sänka hastigheten lite för att flika in bakom lastbilen, "för dessa går ju så långsamt".

*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, jag som kör lastbil byter fil till vänster för att släppa in bilen, varpå bilen plötsligt får upp farten och bestämmer sig för att lägga sig exakt i den hastigheten som jag själv kör i och på så vis effektivt "låser ute" mig i vänsterfilen. (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura. Skulle jag dessutom bromsa för att glida in bakom denna bil så blir det ett jävla liv med tutningar och helljusblink)

Sen är ju bilister i allmänhet inte särskilt duktiga på att släppa in lastbilar som vill byta fil, exempelvis vid köbildning. Blinkar man så får folk halvt panik då man ju "inte kan ligga bakom en långsam lastbil" (för det spelar ju jättestor roll i en kö som rullar i 10km/h) och den luckan som nästan räckte till fylls snabbt på med bilar...

Muskelbil skrev:
Nattetid vinglas det frisk tittandes på film medans det dricks energidryck och sväljs uppiggande medikamenter.

Två gång har jag upplevt detta, så ser det inte som ett jättestort problem (och bägge gånger var det förare ifrån åkeriet jag nämnde i några inlägg tidigare haha big_smile). I övrigt tycker jag nog mobilsurfande inte är vanligare i lastbilar än i personbilar. Lite lustigt när man kör lastbil är ju att man ser ner i och in i bilar. Alltid lika kul när förare tror att det inte märks när de håller mobilen nere i knät för att dölja vad de håller på med samtidigt som de har noll koll på sin omgivning och vinglar fram och tillbaka. smile

Eller är det som vi har varit inne på tidigare? Alla kategorier kör generellt jäkligt illa?  smile

kunde inte skrivit det bättre själv.

kom att tänka på en situation nu för någon månad sen det här med lastbilar och korsningar fast vi vänder på det.

körde av en större väg och kom till en korsning som låg lägre än vägen. Hade låg hastighet när jag kom till korsningen. när jag började bromsa så kände jag att det inte fanns något grepp alls pga snömodd som inte var bortplogat. släpet bakom sköt på. då fick jag lite panik och kände att lastbilen skulle landa i diket på andrasidan med framaxeln så. så jag valde att släppa bromsen och styra undan bara. och ja det gick så fort allt att jag inte hann kolla åt andra hållet.

kanske såg illa ut att bara köra ut så men hade inget val. hade jag kanat vidare för att jag ska stanna så hade korsningen blivit blockerad. hastigheten genom den korsningen var kanske 20 kmh hann aldrig titta på det heller.

köra tunga fordon vintertid är verkligen något jag HATAR. skulle aldrig få för mig att köra i Norge vintertid. längtar till den här vintern är över.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
granadadr
11 februari · 7 290 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:

trubbelturbo skrev:
Lastbilsförare
Bussförare
"Budmongon"
Hantverkare
Väktare
...

Vilken grupp av trafikanter tycker du kör bra egentligen? smile
Man kan också vända på dina perspektiv.

Muskelbil skrev:
Dom behöver inte stanna vid väjningsplikt eftersom det är svårt att sätta igång en lastbil från stillastående.

Tycker faktiskt att man bör ha förståelse för att lastbilschaufförer inte vill köra fast i snö och därför tränger sig ut trots väjningsplikt, inte bara för den enskilda chauffören, utan också för de trafikproblem som drabbar alla om en lastbil blir stående och blockerar en korsning eller uppförsbacke. Krävs ju ganska mycket för att köra fast med en personbil bara man har lagliga däck faktiskt, samtidigt som det inte krävs särskilt mycket alls för att köra fast med en lastbil. Har aldrig hört talas om att en lastbilschaufför har orsakat en olycka pga av detta utan det värsta som brukar hända är väl att någon knappt mer än behöver släppa på gasen, samt blir förbannad ett kort ögonblick, men det brukar vara glömt efter någon minut. Och om vi ska tala om övriga situationer så har jag aldrig reagerat över att lastbilschaufförer skulle vara sämre på att iaktta väjningsplikt än någon annan grupp trafikanter. Bilister brukar ju också vara rätt duktiga på att bränna ut i korsningar och rondeller, allt för att hinna före "den långsamma lastbilen".

Muskelbil skrev:
Dom kan ligga nära framförvarande eftersom dom ser billängder framåt vad som händer i trafiken.

Håller med, inte ok.

Muskelbil skrev:
Dom måste köra om den där andra lastbilen som kör 79km/h när den själv kör 80km/h med släp på motorvägen, den som blir omkörd släpper givetvis inte farten lite för att underlätta.

Även om jag personligen alltid kör i 90 på motorväg så brukar jag släppa på gasen om någon annan lastbil skulle påbörja en omkörning för att underlätta, men vet att inte alla gör detta. Dock det där om att ligga på omkörning i "kilometer efter kilometer" har jag nog aldrig upplevt faktiskt, det kan ta lite tid ibland men aldrig så långa distanser.

Men samma sak här, inte ovanligt att personbilar påbörjar en omkörning för att man inte vill ligga bakom en "långsam lastbil" men så fort bakre kofångaren har passerat lastbilens front så byter man fil och lättar på gasen så att lastbilschauffören tvingas sakta ner. Smidigt.

Muskelbil skrev:
När det är vägarbeten och två filer blir en är dom någon typ av trafikblockerare och lägger sig mellan filerna.

Tycker inte detta är ok. Å andra sidan funkar vävningsprincipen sällan bra när en lastbil är inblandad, för återigen, alla vet ju att lastbilar är långsamma, att kön förbi vägarbetet rullar på i 20km/h har ingen betydelse. Och så sabbas flödet då 10 bilar prompt ska klämma sig in framför nämnda lastbil.

Muskelbil skrev:
Har dom väjningsplikt vid en högerregel, körs det bara och den som skulle bli utsläppt får tvärnita.

Har jag aldrig upplevt att detta skulle vara vanligare beteende hos lastbilschaufförer än hos personbilsförare.

Muskelbil skrev:
Budmongon i paketbilar eller skåpbilar tror dessutom att dom får köra på cykelbanor, gångbanor och asfaltsytor ej avsedda för motortrafik.
Vid leverans får dom parkera var som helst, även mot färdriktning eller köra in mot enkelriktat, ty kundens halvmosade amazonpaket med en kass brödrost måste fram oavsett vad.

Så länge man inte helt blockerar trafiken så tycker jag faktiskt inte att detta är något problem. Och övriga trafikanter är också väldigt duktiga på att parkera i kurvor och korsningar, dubbelparkera och så vidare, så ingen större skillnad. Favoriten är ju naturligtvis "ska bara" på lastplatser. Problemet som chaufför som behöver dessa är ju att man inte vet hur länge personen har tänkt att stå och man kan ju inte bara stanna mitt på gatan och vänta så man blockerar övriga trafiken, utan man får ju antingen köra runt halva staden och hoppas på att bilen har flyttat sig när man kommer tillbaka. Eller så får man stanna några hundra meter bort och dra sina tunga pallar så att personen ifråga själv slipper gå dessa hundra metrar med sin köpkaffe eller vad det nu kan vara. En period körde jag post och paket (inklusive brådskande, exempelvis läkemedel) som skulle hinna med några olika färjor för att några tusen personer skulle få sin post den dagen. Den lastzonen som fanns var inte sällan blockerad av personbilar. Då är man ju defacto tvungen att dubbelparkera och vara i vägen, hur ska man annars göra?

Jag brukar tänka att jag inte ska ställa mig så att jag framkallar någon fara för andra eller, worst case scenario, förhindra att en brandbil på utryckning kan passera. Man får inte göra det, visst, men ska man kunna utföra sitt jobb så måste man ibland ställa sig där det finns plats. Prova gärna att dra en 700kgs pall med kattsand uppför en trottoarkant med pallyftare, eller ens en tiondel så tung pall genom några centimeter snö. Fast sånt behöver man väl inte tänka på när man kör kranbilar och grus. smile Och ja, tydligen är det jäkligt viktigt att den där brödrosten kommer fram, gå in på valfri transportörs facebook-sida för att läsa vad hysteriska godsmottagare har för åsikter när den inte gör det. big_smile

Muskelbil skrev:
Vid påfarter behöver dom aldrig släppa ut andra trafikanter, även om vänsterfilen är tom men ska dom själva ut pressar dom sig ut oavsett trafiksituationen.

Jag personligen underlättar om jag kan. Men samtidigt är folk förj*vla kassa på att anpassa hastigheten till trafiken i den fil man ska in i. Oftast uppstår några av följande scenario:

*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, tänder blinkers och väntar på att andra ska lösa situationen åt en. Jag som kör lastbil måste hastigt tvinga mig ut i vänsterfilen (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura), alternativt bromsa hårt för att inte ska uppstå en olycka. För som bilist kan man ju naturligvis inte sänka hastigheten lite för att flika in bakom lastbilen, "för dessa går ju så långsamt".

*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, jag som kör lastbil byter fil till vänster för att släppa in bilen, varpå bilen plötsligt får upp farten och bestämmer sig för att lägga sig exakt i den hastigheten som jag själv kör i och på så vis effektivt "låser ute" mig i vänsterfilen. (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura. Skulle jag dessutom bromsa för att glida in bakom denna bil så blir det ett jävla liv med tutningar och helljusblink)

Sen är ju bilister i allmänhet inte särskilt duktiga på att släppa in lastbilar som vill byta fil, exempelvis vid köbildning. Blinkar man så får folk halvt panik då man ju "inte kan ligga bakom en långsam lastbil" (för det spelar ju jättestor roll i en kö som rullar i 10km/h) och den luckan som nästan räckte till fylls snabbt på med bilar...

Muskelbil skrev:
Nattetid vinglas det frisk tittandes på film medans det dricks energidryck och sväljs uppiggande medikamenter.

Två gång har jag upplevt detta, så ser det inte som ett jättestort problem (och bägge gånger var det förare ifrån åkeriet jag nämnde i några inlägg tidigare haha big_smile). I övrigt tycker jag nog mobilsurfande inte är vanligare i lastbilar än i personbilar. Lite lustigt när man kör lastbil är ju att man ser ner i och in i bilar. Alltid lika kul när förare tror att det inte märks när de håller mobilen nere i knät för att dölja vad de håller på med samtidigt som de har noll koll på sin omgivning och vinglar fram och tillbaka. smile

Eller är det som vi har varit inne på tidigare? Alla kategorier kör generellt jäkligt illa?  smile

kunde inte skrivit det bättre själv.

kom att tänka på en situation nu för någon månad sen det här med lastbilar och korsningar fast vi vänder på det.

körde av en större väg och kom till en korsning som låg lägre än vägen. Hade låg hastighet när jag kom till korsningen. när jag började bromsa så kände jag att det inte fanns något grepp alls pga snömodd som inte var bortplogat. släpet bakom sköt på. då fick jag lite panik och kände att lastbilen skulle landa i diket på andrasidan med framaxeln så. så jag valde att släppa bromsen och styra undan bara. och ja det gick så fort allt att jag inte hann kolla åt andra hållet.

kanske såg illa ut att bara köra ut så men hade inget val. hade jag kanat vidare för att jag ska stanna så hade korsningen blivit blockerad. hastigheten genom den korsningen var kanske 20 kmh hann aldrig titta på det heller.

köra tunga fordon vintertid är verkligen något jag HATAR. skulle aldrig få för mig att köra i Norge vintertid. längtar till den här vintern är över.

detta var ju typ en olycka,, ej planerat,, har själv plöj genom ett rödljus  på grund av att biltrailern puttade på för mkt, nu fanns det inte en bil i den korsningen, tack gode gud,, men olyckor sker,, det är värre då man man bara skiter i andra å trycker sig fram sad  bussar är experter på det tror dem kan köra ut på större huvudleder hursomhelst som exempel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang